خبرگزاری کار ایران

در مراسم روز خبرنگار در خانه هنرمندان مطرح شد؛

هنر وامدار مطبوعات است/ تشکیل شورای تخصصی تجسمی در دستور کار

مراسم روز خبرنگار در خانه هنرمندان با حضور محمد سریر (رئیس شورای عالی خانه هنرمندان) و مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد سریر (رئیس شورای عالی خانه هنرمندان) با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: رکن مهم یک جامعه دموکراتیک مطبوعات است و وظیفه یک خبرنگار بسیار سخت است و در کنار علاقه و عبور از ملاحظات در حوزه کار،انعکاس خبر، اندیشه و تجربه خاص نیاز دارد.

او با بیان اینکه مطبوعات آینده جامعه ما است، افزود: بدون تردید حوزه هنر وامدار بخش مطبوعات است. با همه گرفتاری‌ها و محدودیت‌هایی که وجود داشته در بیست سال گذشته برای همه هنرها در حد و اندازه خود قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان با بیان اینکه با توجه به ملاحظات جامعه؛ مطبوعات کمک بزرگی به گسترش هنر داشته؛ گفت: برنامه‌های هنری مانند سینما، تیاتر و هنرهای تحسمی در حال گسترش است و این به پشتوانه انعکاس اخبار آنها توسط مطبوعات است.

سریر با اشاره به اینکه در موارد شبه‌برانگیز باید به پرسش‌ها پاسخ صریح داده شود، اظهار کرد: رفتار صادقانه متقابل راه پیشرفت را بازمی‌کند. صداقت بین جامعه و مسئولین و مطبوعات جامعه را به جلو می‌برد.

او تصریح کرد: زمانی اعتماد زیادی بین مسولان و مطبوعات نبود اما امروز این اعتماد بیشتر شده و این به نفع جامعه است. باید بدانیم که مطبوعات در جامعه چقدر تاثیرگذار است و مطبوعات را رکن اساسی جامعه دموکراتیک بدانیم.

مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) با تبریک روز خبرنگار گفت: هر وقت اسم روزنامه و روزنامه‌نگاری را می‌شنوم به یاد استاد معتمدنژاد می‌افتم. او به فاصله‌ها توجه نداشت و همواره تاکیدش بر تعهد خبرنگار در بیان حقیقت بود.

او افزود: معتمدنژاد معتقد بود روزنامه‌نگار باید مراقب باشد و همیشه در قبال حقیقت متعهد بوده و وام‌دار اشخاص و گروه‌ها نباشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه گاهی اوقات از یک چیز کوچک یک مسئله بزرگ ساخته می‌شود و از کاهی کوه می‌سازیم، گفت: این مسئله‌ای بود که معتمدنژاد همیشه ما را از آن برحذر می‌داشت چراکه قطعاً مصداق دروغ است. تولید خبر یعنی اینکه سوژه‌یابی درست باشد و حق آن مطلب به درستی ادا شود.

رجبی‌معمار در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه عمده ظرفیت خانه هنرمندان در اختیار انجمن‌های هنری است، گفت: خوشبختانه شاهد آن هستیم که رفت و آمد جامعه هنری روز به روز به خانه هنرمندان ایران بیشتر می‌شود. همچنین با توجه به امنیتی که در کشور ما وجود دارد توریست‌های فراوانی به ایران مسافرت می‌کنند و کمتر توریستی است که به تهران بیاید ولی به خانه هنرمندان سر نزند.

او ادامه داد: ما برنامه‌های بسیار فراوانی برای گسترش خانه هنرمندان ایران و انجمن‌های جامعه هنری کشورهای مختلف داریم.

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه طرح جامعی برای گسترش فعالیت‌های خانه هنرمندان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، افزود: ظرفیت‌های خانه هنرمندان با همکاری شهرداری و شورای شهر تهران که یکی از مهم‌ترین حمایت‌کنندگان خانه هنرمندان است انجام می‌شود. ما باید بتوانیم فعالیت‌های هنری را در اینجا و بوستان هنر تهران گسترش دهیم.

رجبی معمار با بیان اینکه برای این مهم گامی بزرگ برداشته شده، افزود: در گذشته تماشاخانه ایرانشهر به مجموعه خانه هنرمندان ایران افزوده شد. همچنین ما قصد داریم کتابخانه تخصصی هنر را برای استفاده هنرمندان و دانشجویان ایجاد کنیم در همین زمینه بسیاری از هنرمندان ازجمله آقای سریر اعلام کردند بخشی از کتاب‌های شخصی کتابخانه خود را به ما هدیه دهند.

او با اشاره به اینکه بخش اعظمی از پارک در اختیار ارتش قرار دارد، گفت: قول‌هایی از سوی سازمان عقیدتی – سیاسی ارتش جمهوری اسلامی به خانه هنرمندان ایران داده شده و ما امیدواریم این قول ها هرچه سریع‌تر محقق شود و فضا در اختیار جامعه هنری قرار بگیرد تا سالن‌های تئاتر، سینما، کارگاه تجسمی برای هنرمندان در این فضا آماده کنیم.

رجبی معمار با اشاره به اینکه از ابتدای سال 95 بیست درصد سهم فروش بلیت تئاتر که به خانه هنرمندان و سالن ایرانشهر تعلق می‌گرفت دیگر دریافت نمی‌شود، گفت: تمام فعالیت‌های انجمن‌های هنری در خانه هنرمندان ایران رایگان انجام می‌شود همچنین قصد داریم شورای تخصصی تجسمی را در خانه هنرمندان ایجاد کنیم و از نمایندگان انجمن‌های تجسمی در این شورا بهره بگیریم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: این شورای تجسمی که زیر نظر نمایندگان انجمن‌ها اداره می‌شود در مواقعی که نمایشگاهی غیر از نمایشگاه تخصصی انجمن‌ها در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود؛ نظرات خود را اعلام می‌کنند.

او گفت: این موضوع در دستور کار شورای عالی خانه هنرمندان قرار دارد و در جلسه فردا مورد بررسی قرار می‌گیرد و امیدواریم با تصویب مصوبه معینی در این باره شورای تجسمی در خانه هنرمندان تشکیل شود.

رجبی معمار با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت خانه گالری‌های خانه هنرمندان برعهده خانم مزینانی است، گفت: شورای تجسمی در کنار این مدیریت همکاری می‌کنند تا خانه هنرمندان بتواند خدمات بهتری را در حوزه تجسمی به هنرمندان ارائه کند. ما یک نهاد غیردولتی هستیم که باید بهترین راندمان کاری را با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های مختلف ارائه دهیم.

کد خبر : ۳۹۷۸۱۳