خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

آثار کلانتری در حوزه کویر، نشان از عشق او به محیط بومی است

وزیر ارشاد گفت: آثار مرحوم پرویز کلانتری در حوزه کویر، نشان از عشق او به محیط بومی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت پرویز کلانتری در گالری آرت سنتر ۲ برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی طی سخنانی با اشاره به دیدارش با پرویز کلانتری در روزهای بیماری او اظهار کرد: پرویز کلانتری در دوران بیماری و بحران آن، همچنان با نشاط و سرزنده بود.

او ادامه داد: کلانتری شخصیت افتخار آفرینی برای ایران است. آثار او نه تنها در ایران، بلکه در صحنه بین‌المللی در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها و همچنین سازمان ملل به نمایش درآمده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه ملت ما صاحب فرهنگ وتمدن چندین هزار ساله است تصریح کرد: این فرهنگ سرمایه اساسی ما است و دوست و دشمن به آن اعتراف دارند و عرضه هنرمندان ما در عرصه بین المللی نشان از این فرهنگ غنی است.

جنتی ادامه داد: کلانتری یکی از بنیانگذاران مکتب سقاخانه است. آثار او در حوزه کویر و تبلور کویر نشان از عشق و علاقه او به فضا و محیط بومی است که ما داریم و بسیاری از کشورهای دیگر فاقد آن هستند.

وحید ملک(بنیانگذار آرت سنتر) نیز در مراسم بزرگداشت پرویز کلانتری با بیان اینکه قرار بود این مراسم یکسال و نیم پیش برای مرحوم کلانتری برگزار شود اظهار کرد: یکسال و نیم پیش بزرگداشت هانیبال الخالص برگزار شد و کلانتری در آن مراسم سخنرانی می‌کرد. ما می‌خواستیم برای او نیز چنین بزرگداشتی در زمان حیات او برگزار کنیم اما متاسفانه فرصت پیدا نشد تا امروز که او دیگر در بین ما نیست اما یادش با شادی و نیکی همراه ماست.

او با اشاره به حمایت‌های وزیر فرهنگ وارشاد و وزیر بهداشت در دوران بیماری کلانتری، ادامه داد: کلانتری در عرصه بین المللی افتخارات بسیاری برای کشور ما دارد از جمله تمبر او در یونسکو و تابلویی از این هنرمند که در سازمان ملل قرار دارد. همچنین کتاب‌های درسی ما که یادگادری از تصویرگری‌های کلانتری است.

مدیر آرت سنتر ۲ با اشاره به برگزاری بی‌ینال معماری ونیز گفت: اتفاق مهمی که در این بی‌ینال روی داد اختصاص آن به پرویز کلانتری بود. و مجموعه آثار او به همت موزه هنرهای معاصر و  بی ینال ونیز در قالب یک کتاب به چاپ رسید.

کد خبر : ۳۹۷۵۸۳