خبرگزاری کار ایران

مشاور ارشد رئیس جمهور:

رسانه‌های مسموم با رسانه‌های اصیل ترکیب شده‌اند

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور می‌گوید برای رشد هنر باید سهم بیشتری در اقتصاد و تولید ناخالص ملی داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، اکبر ترکان (مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی) پس از تماشای نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" گفت: این اثر بخش بسیار مهمی از تاریخ ایران را بازگو کرده بود. بخشی که الگوهای افزایش سطح آگاهی عمومی و آشنا شدن با حوادث کودتای تلخ 28 مرداد را به تصویر می‌کشد.

او ادامه داد: اگر بدون توجه به رویدادهای قبل و بعد این جریان، تنها به شکل یک اسلاید به این اتفاق نگاه کنیم قابل تشخیص نیست؛ با چینش قطعات مختلف قبلی دلایلی که سبب ایجاد این جریان شدند در کنار هم مانند قطعات یک پازل شکل می‌گیرند جریان‌هایی مانند رسانه‌های مسموم که با رسانه‌های اصیل ترکیب شدند و تشخیص دادن آنها برای مردم آسان نبود یا جریان‌های اجتماعی که توسط اشخاصی ساخته شدند. به نظرم این نمایش ابعاد آگاهی بخش ارزشمندی دارد. از سوی دیگر ما نباید تاریخ نفت را نادیده بگیریم. تاریخ کشورهایی مثل ما مستقل از نفت نیست و برای شناخت آن باید شناختی نسبت به تاریخ نفت داشته باشیم.

مشاور ارشد رئیس جمهور با تاکید بر بهبود وضعیت اقتصاد هنر بیان کرد: جریان جهانی در حوزه ورزش و هنر تصویر مشخصی را در این زمینه به ما نشان می‌دهد. زمانی آنها سهم جزئی در اقتصادهای بزرگ داشتند؛ اما امروزه اینگونه نیست. ما هنوز با جهان فاصله داریم؛ در کشورهای پیشرفته هنر و ورزش تا 7 درصد از سهم ناخالص ملی را دارند. برای رشد هنر باید سهم بیشتری در اقتصاد و تولید ناخالص ملی داشته باشیم.

ترکان افزود: دست‌اندرکاران هنر که مفاهیم اندیشه را به ذهن مردم منتقل می‌کنند نباید از سطح زندگی پایین‌تری برخوردار باشند. هنر ابزار انتقال اندیشه است، دلیلی وجود ندارد که زمینه‌ای برای جذب بهترین استعدادها نداشته باشیم، بر این اساس باید عرصه مناسبی برای وضعیت معیشت آنها ایجاد شود؛ این مساله مستلزم تقویت اقتصاد هنر است.

او در رابطه با اینکه تصویب شغل هنرمندان می‌تواند یکی از اتفاقات مهم در این زمینه باشد خاطرنشان کرد: هیچگاه نمی‌توانیم بگوییم معلمی شغل نیست. چگونه تربیت و آموزش را می‌توانیم بدون توجه به اقتصاد آموزش و پرورش در نظر بگیریم؟ نگاه به هنر هم باید در همین راستا باشد گرنه نمی‌توانیم آثاری را خلق کرد.

نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" تازه‌ترین تولید گروه تئاتر "تجربه نو" به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی که برهه‌هایی از زندگی محمد مصدق یکی از معروف‌ترین چهره‌های سیاسی ایران را به تصویر می‌کشد. فرهاد آئیش، ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رویا میرعلمی، نرگس محمدی، علیرضا آرا، علی نیکزاد، پیمان شیخی، منوچهر علیپور، خسرو امیری، علیرضا زمانی‌نسب، حمیدرضا کاظمی‌پور، نگین ابدالی، یزدان منصوری و تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر در این اثر به صحنه می‌روند. محمدرضا منصوری تهیه‌کنندگی و علی سلیمانی مجری طرح این نمایش را برعهده دارند.

نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی از ۲۰ تیرماه ساعت 18 به مدت 100 دقیقه در تالار وحدت به صحنه می‌رود. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی www.tik8.com نسبت به رزرو بلیت این نمایش اقدام کنند.

کد خبر : ۳۹۴۹۳۶