خبرگزاری کار ایران

حسین انتظامی:

معافیت مالیاتی مطبوعات و روزنامه‌‌ها حل شد/ پایگاه‌های خبری فاقد مجوز فیلتر می‌شوند/ با توزیع آگهی‌ها از سوی ارشاد موافق نیستم

معاون مطبوعاتی وزارت‌ارشاد تاکید کرد که معافیت مالیاتی مطبوعات و روزنامه‌‌ها حل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین انتظامی در سومین اجلاس سراسری مدیران‌کل ارشاد استان‌های کشور الکترونیکی‌شدن امور مطبوعاتی و بیمه‌ای و یارانه‌ای رسانه‌ها را یکی از سیاست‌های این معاونت دانست و گفت: یکی از سیاست‌هایی که جدی دنبال می‌کنیم بحث الکترونیکی‌شدن حمایت‌ها در بخش‌های بیمه و یارانه مطبوعات است.

وی افزود: الزامات این اقدام در برنامه پنجم توسعه تاکید شده و بر این مسیر تکریم ارباب رجوع نیز اتفاق می‌افتد. بر این اساس نشریاتی که در شهرستان‌ها فعالیت دارند توسط اداره‌کل استان مربوطه پروانه می‌گیرند و قطعا نظر مدیرکل درباره صدور مجوز مطبوعات استانی لحاظ می‌شود.

انتظامی ادامه داد: مدیران محترم کل استان‌ها با توجه به اشرافی که به شرایط استان خود دارند درباره تقاضاها اظهارنظر خواهند کرد، البته در این اقدام محرمانه بودن و عدم دسترسی دیگران به سامانه مد نظر قرار می‌گیرد.

انتظامی متذکر شد: درباره ارسال پیامک بعد از صدور پروانه‌ها قرار شده فردا بعد از نهایی‌شدن مصوبات هیات نظارت خبر پروانه‌های صادر شده علاوه بر خود فرد متقاضی شخصا به مدیران کل استان‌ها نیز پیامک شود.

او در توضیح نیاز به تغییر وضعیت برخی مطبوعات نیز گفت:‌ برای اینکه مطبوعات استانی، محلی و سراسری طبق ماده 16 به مشکل نخورند، در صورتی که بنا به هر دلیلی امکان انتشار تعداد نسخه‌های لازم براساس آیین‌نامه را ندارند باید نسبت به تغییر وضعیت اقدام کنند، مثلا از هفته‌نامه به دو هفته‌نامه تبدیل شوند. البته درباره این تغییر وضعیت‌ها نیز نظر مدیران کل را جویا می‌شویم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه اعلام وصول نسخه‌های مطبوعاتی نیز الکترونیکی شده گفت: این مساله باعث می‌شود تا آمار روشن و دقیقی از میزان شرایط و نشریات فعال در سراسر کشور داشته باشیم و عدالت در زمان تخصیص یارانه و پرداخت مبلغ بیمه لحاظ می‌شود. همچنین درباره صدور پروانه نشریات‌داخلی نیز تفویض اختیار خواهیم داشت و این پروانه‌ها را نیز ادارات کل استان‌ها صادر می‌کنند. ضمنا سرعت‌دهی به رسیدگی موارد اجرا به کمیسیون و هیات‌ها نیز در دستور کار قراردارد.

او سپس به نکاتی درباره چگونگی توزیع روزنامه‌های سراسری در استان‌های دیگر و تخصیص آگاهی‌های دولتی به آنها اشاره کرد و گفت: توزیع و فعالیت روزنامه در استان‌های مختلف باید به گونه‌ای باشد که به نشریات محلی آسیبی نرساند. سیاست ما در این راستا لزوم تخصیص 70 درصد آگهی‌های دولتی به مطبوعات محلی است. همچنین چنانچه روزنامه‌های سراسری بخواهند ویژه‌نامه یا نیازمندی در سایر استان‌ها توزیع کنند تعداد این ویژه‌نامه‌ها و نیازمندی‌ها حتما باید برابر با نسخه اصلی باشد و اصلا نباید چنین روزنامه‌هایی صرفا اقدام به چاپ و توزیع آگهی‌نامه یا ویژه‌نامه در استان‌ها کنند.

انتظامی تاکید کرد: البته معاونت‌مطبوعاتی و شخص بنده با توزیع آگهی‌ها از سوی ارشاد موافق نیستیم و به نظرم باید براساس یک ساختار مشخص بر مبنای عرضه و تقاضا این اتفاق صورت گیرد اما نهایتا فعلا این مساله یک قانون است و ما خود را موظف به اجرای قانون می‌دانیم. نشریاتی که از این قانون تخطی می‌کنند عملا از حمایت‌های بیمه‌ای و یارانه‌ای محروم می‌شوند و دیگر آگهی دولتی نیز نخواهند گرفت.

انتظامی همچنین در توضیح تخصیص آگهی به نشریاتی مثل نشریه حمایت(وابسته به دادگستری) و نشریات مرتبط با شهرداری نیز گفت: حل و فصل این مساله جزو دغدغه‌های ما نیز بوده و در حال پیگیری هستیم. امیدواریم ظرف دو ماه آینده نتیجه نهایی اقدامات صورت گرفته در این‌باره اعلام شود. در واقع می‌خواهیم نحوه ارسال تقاضای آگهی به این نشریات نیز توسط سامانه آگهی‌های دولتی صورت گیرد.

او درباره برخی مشکلات در زمینه معافیت مالیاتی نیز اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری وزارت‌اقتصاد با وزارت‌ارشاد مساله معافیت مالیاتی مطبوعات و روزنامه‌‌ها حل شد و چنانچه در بعضی استان‌ها هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد مدیران کل ارشاد با اداره کل اقتصاد استان مذکور مساله را پیگیری کنند، البته باید توجه داشت که استفاده از معافیت مالیاتی نیز منوط به پر کردن اظهارنامه‌های الکترونیکی است.

معاون‌مطبوعاتی وزارت‌ارشاد درباره بیمه خبرنگاران نیز تصریح کرد: در امر بیمه خبرنگاران شرایط به گونه‌ای سازمان دادیم تا آن تعداد از همکاران که بالقوه در حیطه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری فعال هستند مشمول حمایت بیمه‌ای قرار بگیرند. در این راستا تایپیست‌ها و ویزیتورها و دیگر افراد مشغول در تحریریه‌ها می‌توانند زیر مجموعه موارد دیگری قرار بگیرند. سال گذشته بالغ بر 4 میلیارد تومان برای بیمه خبرنگاران تخصیص داده شد.

وی افزود: چنانچه کارفرمای رسانه‌ای لیست بیمه خود را آماده کنند قطعا از حمایت‌های بیمه‌ای و یارانه‌ای محروم خواهند شد، البته در استان‌ها برخی استثنا برای آنها در نظر گرفتیم مثلا در مورد دو هفته‌نامه‌ها تخصیصی نخواهیم داشت و در استان‌های کم برخوردار حتی هفته نامه‌ها نیز در صورت عدم ارایه لیست بیمه به مشکلی بر نمی‌خورند.

انتظامی در توزیع نحوه تخصیص یارانه‌ها نیز گفت: امسال بنا داریم با توجه به رتبه‌بندی که اعلام می‌کنند سه‌دهک اول سایت‌های خبری که تا 10 روز دیگر اعلام می‌شوند از یارانه برخوردار شوند.تاکنون 100 نفر برای رتبه‌بندی ثبت‌نام کردند.

معاون‌مطبوعاتی وزارت‌ارشاد درباره دکه‌های مطبوعاتی که همزمان به 4 حوزه وزارت‌ارشاد، اداره اماکن نیروی‌انتظامی، شهرداری و اتحادیه‌ها مرتبط هستند نیز در حال مذاکره‌ایم تا درباره نحوه تعامل و ارتباط این 4 دستگاه به جمع‌بندی خوبی برسیم.

وی در پایان تاکید کرد: پایگاه‌های خبری فاقد مجوز که به صورت غیر قانونی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند و عملا فعالیت آنها تجاوز به حقوق رسانه‌هایی است که سالم و شفاف کار می‌کنند فیلتر خواهند شد. همچنین خوشبختانه خانه‌های مطبوعات در اکثر استان‌ها بر اساس اساسنامه جدید فعالیت می‌کنند تا عدالت درباره سهمیه‌بندی عضویت در هیات‌مدیره این نهاد صنفی رعایت شود.

کد خبر : ۳۹۳۸۹۵