خبرگزاری کار ایران

انتظامی اعلام کرد:

جدایی بخش زبان و ادبیات فارسی از دفتر تبلیغات وزارت ارشاد

انتظامی گفت:حوزه مربوط به زبان و ادبیات فارسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایلنا، آیین تکریم و معارفه مدیران کل جدید و قدیم دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی با حضور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، مدیران کل معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی و مدیران دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، چهارشنبه ‌23 تیرماه در محل این دفتر برگزار شد و محمد حیدری به طور رسمی هدایت این اداره کل را در دست گرفت.

در بخش آغازی این مراسم، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی ضمن قدردانی از زحمات احسان‌اله حجتی، مدیر کل سابق دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی طی ٥ سال گذشته، بر اهمیت تبلیغات در فضای مجازی، تأکید کرد و افزود:‌ دلیل انجام تغییرات در ساختار دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی این است که حوزه مربوط به زبان و ادبیات فارسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است و تصمیم بر این شد که این حوزه از دفتر تبلیغات جدا شده و از  تجربیات آقای حجتی در مدیریت این بخش به طور ویژه استفاده شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، ‌ زبان و ادبیات فارسی را از منظر هویت‌بخشی و امنیت‌آفرینی برای کشور، دارای اهمیت و اولویت دانست و گفت: مطابق آیین‌نامه‌ای که در دولت تصویب شد، شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان تام‌الاختیار وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رؤسای سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثبت اسناد و املاک کشور و صدا و سیما، نیروی انتظامی، شهرداری تهران و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تشکیل و مقرر شد همه امور مربوط به این حوزه در کشور از جمله،‌ سیاستگذاری، نظارت و تصمیم‌گیری‌ها در این شورا به صورت متمرکز انجام شود.

انتظامی، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی را از مجموعه‌های مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیف و بیان کرد: مطابق قانون، هدایت، سیاستگذاری و نظارت بر امور تبلیغاتی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است، اما در بسیاری از موارد، موازی کاری‌ها و ناهماهنگی میان برخی دستگاه‌ها، اجازه تحقق رسالت این مجموعه را نمی‌دهد.

وی در ادامه از عزم دولت در خصوص تقویت نظارت و عملکرد منسجم در حوزه تبلیغات و همچنین ضرورت سیاستگذاری‌های مربوط به فعالیت‌های تبلیغاتی در حوزه فضای مجازی سخن گفت و افزود: ایجاد و تقویت دولت الکترونیک از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و اکنون نیازمند سیاستگذاری‌های مربوط به فعالیت‌های تبلیغاتی در حوزه فضای مجازی و تدوین ضوابط مربوط به آن هستیم.

انتظامی با قدردانی از تلاش‌های انجام گرفته برای الکترونیکی کردن بسیاری از امور  گفت: سال‌ها بود که امور مربوط به صدور مجوزها از جمله مجوزهای کانون‌های تبلیغاتی از طریق ادارات کل استانی انجام می‌شد، بنابراین اطلاعات به‌روزی از تعداد کانون‌های تبلیغاتی فعال در این حوزه نداشتیم، اما با الکترونیکی شدن فرآیندها، ضمن تسهیل در انجام امور ، اطلاعات این دفتر در حوزه‌های مربوطه، به‌روز است.

او همچنین با اشاره به کارنامه موفق «حیدری» از او به عنوان یکی از مدیران با تجربه نام برد و ابراز امیدواری کرد در مدیریت جدید نیز ضمن تداوم فعالیت‌های گذشته دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، با تصویب لایحه قانون تبلیغات که در دولت یازدهم، تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، مسیر سیاستگذاری و نظارت، بهتر و کارآمدتر شود.

در بخش دیگری از این مراسم نیز حسین نوش‌آبادی، معاون امور حقوقی،‌ مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت احیای جایگاه دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به عنوان نهادی حاکمیتی و حیاتی در کشور، گفت: ساماندهی، برنامه‌ریزی و هماهنگی در حوزه تبلیغات کشور از جمله فعالیت‌های اصلی و تعریف‌شده این دفتر است که باید با همکاری تمام دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود به طور کامل محقق شود.

وی دفتر تبلیغات و اطلا‌ع‌رسانی را نه تنها متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلکه نهاد تبلیغاتی دولت و نظام معرفی کرد و افزود:‌ یکی از مهم‌ترین وظایف این دفتر، اجرای برنامه‌های تبلیغات نظام است و حتی در مصوبات مجلس شورای اسلامی، نقش اصلی این دفتر، ‌ساماندهی، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت تبلیغاتی بر بخش‌های مختلف تبلیغات دولت و آسیب‌شناسی تبلیغات کشور اعلام شده است.

نوش‌آبادی با یادآوری نقش حاکمیتی دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی ادامه داد: وجود مدیرانی چون آقایان حجتی و حیدری، وزن و جایگاه حاکمیتی دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی و ارزش آن را به خوبی نشان می‌دهد و یکی از کارهایی که باید در این دفتر به سرانجام برسد، معرفی و شناساندن صحیح نقش مهم، اثرگذار و مسؤولیت‌پذیری دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی به سایر ارکان دولت است.

در ادامه این مراسم، احسان‌اله حجتی، به ارایه گزارشی از عملکرد دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی از سال 1391 تاکنون پرداخت و  ضمن ابراز سپاس از همراهی و حمایت‌های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در این دوره از فعالیت‌های دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، گفت: "همه ما با گذشت چند سال فعالیت در بدنه دولت و نظام جمهوری اسلامی، تجارب بسیاری اندوخته‌ایم و موظفیم این تجربیات را در زمان مناسب ارایه دهیم.

وی با اشاره به حذف روند طولانی صدور مجوز به شکل سنتی و کاغذی، الکترونیکی کردن امور،‌ ایجاد بانک اطلاعاتی کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و پیگیری تصویب لایحه تبلیغاتی کشور در دولت و مجلس به عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های این دفتر در سه سال گذشته، افزود:‌" این دفتر از سال 1391 به صورت متمرکز فعالیت خود را برای به کارگیری امکانات سیستماتیک، فضای مجازی و الکترونیک به کار گرفته است و تلاش کردیم بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها را به صورت اتوماسیونی و الکترونیکی برنامه‌ریزی کرده و پیش ببریم.

حجتی با اشاره به تلاش برای تدوین لایحه تبلیغات در این مدت اظهار داشت: "این لایحه در حال حاضر به هیأت دولت تقدیم شده است و امیدوارم جناب آقای حیدری با همکاری همکاران این دفتر در ادامه این فرآیند و تصویب نهایی قانون تبلیغات موفق باشند."

محمد حیدری نیز در این مراسم، با اشاره به اهمیت موضوع تبلیغات هم در بعد ساختاری و هم در بعد علمی اذعان کرد: "بحث تبلیغات موضوعی پیشینی است و هیچ نظام سیاسی، سازمان‌ یا تشکیلاتی از تبلیغات بی‌نیاز نیست. چرا که تبلیغات یکی از مؤثرترین ابزارها برای تغییر نگرش، رفتار و عملکرد در نظام‌های امروزی است.

مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی افزود: استفاده از تبلیغات برای مشروعیت‌بخشی، مسؤولیت‌پذیری و شناساندن برنامه‌ها و فعالیت‌ها جزو رسالت دولت است و اگر از این ظرفیت به شکل صحیح و مناسب استفاده نشود به شبیخون فرهنگی خواهد انجامید؛ موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته و به انحاء‌ مختلف به آن اشاره شده است.

حیدری در ادامه با اشاره به نگاه آسیب‌شناسانه برای اجرای فعالیت‌ها و پیشرفت بهتر امور در دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی گفت: اگر امور و موانع رسیدن به اهداف شناسایی نشود و نتوانیم به صورت کارشناسانه این نکات را بررسی کنیم نمی‌توانیم چشم‌انداز روشنی برای عرصه تبلیغات متصور شویم. بنابراین لازم است دست به دست هم دهیم و با نگاهی موشکافانه این عرصه را تحلیل و ترسیم کرده و با تعیین افقی مشخص به هدفی متعالی دست‌ یابیم.

کد خبر : ۳۹۳۰۲۲