خبرگزاری کار ایران

حمله روزنامه «کیهان» به بیضایی و رحمانیان

روزنامه «کیهان» امروز (چهارشنبه) با انتشار مطلبی، بهرام بیضایی و محمد رحمانیان را مورد هجمه قرار داده و آن دو را «بی‌سواد» خوانده است.

به گزارش ایلنا، چندی پیش محمد رحمانیان نمایش «مجلس ضربت زدن» را براساس نمایشنامه بهرام بیضایی در تئاتر شهر روی صحنه برده بود که با نگاهی ویژه به موضوع شهادت امام علی(ع) پرداخته بود.

روزنامه کیهان در این مطلب که امروز با تیتر «ممنون که نمایشم ممیزی نشد!» در بخش اخبار ادبی و هنری خود منتشر کرده است، نوشته است:

««محمد .ر» در گفت‌وگو با یک روزنامه سینمایی گفت: «خوشبختانه در این اجرا ممیزی صورت نگرفت.»

نویسنده نمایشنامه موهن و ضداسلامی «روز حسین» که متن «بهرام. ب» را به صحنه برده است از اینکه ارشاد تاکید و شرط نویسنده خارج‌نشین را مبنی بر پرهیز از ممیزی متنش پذیرفته ابراز خوشبختی کرد!

نمایش مدنظر، نظام دینی را دلیل سربرآوردن خوارج، توصیف می‌کند.

مضحک این است که نه نویسنده نمایشنامه و نه کارگردان آن، هیچ یک از سواد دینی و تاریخی و سیاسی برخوردار نیستند.»

اشاره روزنامه کیهان به اظهار نگرانی‌های محمد رحمانیان (کارگردان اثر) از اعمال فشارهای مختلف برای ممیزی در این کار است که بارها از سوی او اعلام شده بود و رحمانیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا نیز بر آن تاکید کرده و گفته بود «تاکنون در هیچ کاری به اندازه مجلس ضربت زدن مورد ممیزی و فشار قرار نگرفته بود.»

این هجمه کیهان در حالی است بیضایی در این نمایش می‌گوید شما با حذف تصویر شخصیت اصلی، به زندگی شخصیت‌های فرعی پرداخته‌اید؛ «با حذف علی، ابن ملجم شخصیت اصلی شده. نیکی را حذف کردید و بدی را پیش چشم گذاشته‌اید.»

نمایش «مجلس ضربت زدن» براساس متنی از بهرام بیضایی و به کارگردانی محمد رحمانیان، از ۲۹ خرداد تا ۱۵ تیر در سالن اصلی تئا‌تر شهر روی صحنه رفته بود.

کد خبر : ۳۹۲۵۵۳