خبرگزاری کار ایران

نشستی برای پوشاک مدارس؛‌

هرقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم؛ کم است

نشست خبری نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس با حضور مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش و حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست پوشاک مدارس گفت: اولین نمایشگاه پوشاک مدارس در محل نمایشگاه‌های بوستان گفتگو برگزار خواهد شد. هدف این نمایشگاه طراحی پوشش مناسب با سن و جنسیت و... است. در این راستا مقررات و نظارت دو وزارتخانه ارشاد و آموزش و پرورش بر این حوزه وجود دارد.

وی افزود: در این نمایشگاه ۱۰ طرح جدید پوشاک مدارس با همکاری انجمن طراحان و دانشگاه الزهرا(س) به طراحی‌ها افزوده شده است.

قبادی اظهار داشت: زمان برگزاری و تعداد شرکت‌ کنندگان نکته مورد بحث است. از سال دیگر مسابقه طراحی حرفه‌ای لباس مدارس به این نمایشگاه افزوده می‌شود. این نمایشگاه به همت بخش خصوصی انجام می‌شود. به دلیل محدودیت منابع از بخش خصوصی دعوت به همکاری کرده‌ایم که در اجرا مشارکت کند.

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۲ جلسه سیاستگذاری تشکیل شده و موسسه‌هایی می‌توانند همکاری کنند که مطابق موازین فعالیت کنند. در سالهای اخیر پوشاک مدارس از ارتقای مطلوبی برخوردار شده و به هیچ عنوان پوشاک گذشته با حال قابل مقایسه نیست.

دبیر کارگروه مد و لباس بیان کرد: دستورالعمل ساماندهی وضعیت ظاهری لباس مدارس با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین است که پس از نهایی شدن، ابلاغ خواهد شد.

قبادی درخصوص پوشاک مشاغل گفت: تا پایان سال به لباس مشاغل نیز خواهیم پرداخت. لباس متحد برخی از اماکن مورد انتقاد و بحث است و باید به آن پرداخته شود. لباس نوجوان، لباس عاشورایی و... باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. مهم‌ترین هدف، فرهنگی بودن لباس است.

 در ادامه این نشست مهدی علی اکبرزاده مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: فکر می‌کنم مسئله‌ای که فراموش شده بود یا کمتر به آن پرداخته می‌شد، پوشاک مدارس است. جامعه امروزی ما در این زمینه نیاز زیادی دارد و برای اولین بار این اتفاق فرهنگی می‌افتد.

وی افزود: لباس یک ابزار مهم برای ماست و برای آن وقت مناسب اختصاص می‌دهیم. توجه به رنگ، دوخت و ظاهر لباس برای انسان‌ها بسیار مهم است.

علی اکبرزاده در ادامه بیان کرد: لباس برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. دانش آموزان هر روز بیشتر از خانه و خانواده، مدرسه و همکلاسان و هم سن‌های خودشان را می‌بینند. در این نمایشگاه فرصت تبادل نظر، ارائه دیدگاه‌های دانش آموزان و فرهنگیان است. این نمایشگاه اولین است و تمام انتظارات ما را تامین نخواهد کرد. اما سال به سال بیشتر و بهتر می‌شود.

علی اکبرزاده اظهار داشت: ما باید در مدارس فضایی را فراهم کنیم که دانش آموز در خصوص لباس مدرسه‌اش نظر بدهد. این طور، ‌احساس مهم بودن به وی دست می‌دهد و فعال‌تر خواهد شد. دو انجمن اولیا و مربیان و طراحان مد و لباس در این فضای بوجود آمده، بهتر می‌توانند فعالیت کنند. گاهی اوقات آموزش و پرورش خیلی تنها می‌شود. خانواده و جامعه نباید آموزش و پرورش را تنها بگذارد.

وی با اشاره به تاثیر رنگ در فضای روحی و روانی مدارس گفت: اگر تلاشی برای تغییر فرم و رنگ در مدارس انجام می‌پذیرد، برای افزایش نشاط و تنوع در روحیه دانش آموزان است. آموزش و پرورش اصراری بر تغییر رنگ پوشاک ذر هر سال تحصیلی ندارد اما این به افزایش روحیه و نشاط دانش آموزان کمک می‌کند.

مدیرکل وزارت آموزش و پرورش گفت: هرچقدر در امر آموزش و پرورش هزینه کنیم کم است؛ چون در امر علم و فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌شود.

علی اکبرزاده در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر تنوع لباس در استان‌های کشور گفت: برنامه‌های اردویی علاوه بر یکسری برنامه‌های همگانی، برنامه‌های استانی هم دارند. ما معمولا یکسری لباس را تهیه می‌کنیم و به دانش آموزان استان‌ها می‌دهیم. موضوع ما تفکیک نیست. ما می‌خواهیم دانش آموزان ما همدیگر را بهتر بشناسند.

نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس ۲۹ تیرماه از ساعت ۱۶ در محل نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران واقع در بزرگراه چمران، بوستان گفتگو با حضور شخصیت‌های فرهنگی، هنری و مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط رسما افتتاح می‌شود.

کد خبر : ۳۹۱۳۱۱