خبرگزاری کار ایران

گرامیداشت پرویز کلانتری در گالری شهریور برگزار شد

مراسم گرامیداشت زنده‌یاد پرویز کلانتری در گالری شهریور برپا شد دو وستان این هنرمند از این هنرمند سخن گفتند.

به گزارش ایلنا، آیین گرامیداشت زنده‌یاد پرویز کلانتری به همت گالری شهریور و با حضور جمعی از چهره‌های شناخته شده عصر جمعه ۲۵ تیر ماه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه امیرحسین زندی مدیر گالری شهریور که اجرای برنامه را نیز به عهده داشت، شکل دهی این گردهمایی را ادای احترام به هنرمندی بزرگ خواند که حافظه نقاشی چندین نسل به شمار می‌آید.

در این برنامه خسرو سینایی، نویسنده و کارگردان سینما در خصوص کارنامه هنری و زاویه نگاه خاص زیبایی‌شناختی کلانتری سخن گفت و جایگاه او در هنر ایران را بسیار ستود.

لیلی گلستان، مدیری گالری گلستان سخنران بعدی این مراسم بود. او انسانیت، اخلاق و کار هنری خلاقانه استاد کلانتری را ستایش کرد و سپس از زحمات همسر و دو دختر او قدردانی کرد.

گلستان به حضور پرثمر و راه گشای فرح یوسفی، همسر استاد زنده یاد کلانتری اشاره کرد و گفت: حضور او زمینه ساز زندگی هنرمندانه استاد بود و من به دوستی با خانم یوسفی افتخار می‌کنم.

محمد حسن حامدی، سردبیر مجله تندیس نیز در این مراسم متنی را در تحلیل آثار کلانتری خواند و او را شاعر قلمداد کرد. حامدی افزود: پرویز کلانتری در مقام نویسنده، قلمی هوشمند دارد و نوشته‌هایش را آن وقتی پیش روی ما می‌گذارد که در تحول انقلاب، بسیاری از ارزش‌ها، نادیده انگاشته می‌شوند. او نمی‌خواست که خدمات و زحمات کسانی را فراموش کند که به زندگی و به این سرزمین عشق ورزیده بودند.

علیرضا سمیع آذر، مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران آخرین سخنران این رویداد بود. او آرامش و طمانینه مست‌تر در نقاشی‌های استاد کلانتری را برآمده از شخصیت او دانست و گفت: بر خلاف تفاسیری که می‌شنوم نقاشی‌های ایشان را نگاه معمارانه نمی‌دانم بلکه صحنه‌ای که استاد بر بوم‌های کاهگلی نقش بسته است، اتوپیایی است که گویا در خواب دیده است. این نقاشی‌ها لبریز از سکوت و خلوص زاییده رویایی است که استاد نقاش دیده و به دنیای واقعی ارمغان داده است.

سمیع آذر، زنده‌ یاد پرویز کلانتری را یک بزرگمرد خواند و تاکید کرد: او این آرامش مثال زدنی را از کانون آرام و دلپذیر خانواده‌اش داشت، در نگاه، گفتار و آثار استاد گرمایی مستمر جریان داشت که به یقین به لطف گرمای پرمهر خانواده‌اش تجلی یافته بود، از این رو وظیفه خود می‌دانم از سرکار خانم فرح یوسفی همسر محترم و نگار و ترانه دو دختر یادگار استاد به سبب توجه و انرژی بسیاری که به ایشان اهدا کردند، تشکر کنم.

کد خبر : ۳۹۰۹۰۳