خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خانه‌ کتاب مطرح کرد:

حمایت ارشاد از کتاب‌هایی با محوریت معلولیت در یک جشنواره

جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» نوعی تشویق برای معلولان و همچنین افراد عادی که به تولید محتوا برای این افراد مشغول هستند، ایجاد می‌کند.

مجید غلامی جلیسه (رییس خانه‌ کتاب) در رابطه با برگزاریِ دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» به خبرنگار ایلنا گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما این است که کتابخوانی را در کل ملت ایران نهادینه کنیم و به طبع بخشی از جامعه‌ ما کسانی هستند که حساسیت‌های بدنی و ذهنی خاصی دارند.

او ادامه داد: این جشنواره که با همکاری مراکزی چون معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، موسسه خانه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی هنری آوای معلولان فعالیت می‌کند؛ با این هدف برگزار می‌شود که شاهد توسعه‌ فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این حوزه باشیم.

جلیسه افزود: ناشران و پدیدآورندگانی که نیازها و دغدغه‌های جامعه‌ی امروز معلولان را مدنظر قرار داده‌اند و همچنین معلولینی که به عنوان نویسنده و ناشر فعالیت می‌کنند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

مدیرعامل خانه‌ کتاب با اشاره به اینکه معلولان توانایی‌‌هایی دارند که مغفول مانده؛ بیان کرد: در این حوزه کم‌توجهی صورت گرفته و به همین جهت به نظر می‌رسد که معلولان توانایی‌ِ خاصی برای انجام کارها ندارند.

وی با بیان اینکه تولید محتوا با محوریت معلولیت باید جایگاه بهتری در جامعه پیدا کند، گفت: ما در حوزه‌ تولید محتوا برای نابینایان، ناشنوایان و کم شنوایان و دیگر معولان جسمی، کم کار کرده‌ایم یا بهتر است بگویم در این حوزه بی‌توجهی صورت گرفته.

جلیسه افزود: این جشنواره نوعی تشویق برای معلولان و همچنین افراد عادی که به تولید محتوا برای این افراد مشغول هستند، ایجاد می‌کند. در حوزه‌ ورزش می‌بینیم که معلولان چقدر خوب عمل کرده‌اند و این روزها در سطح بین‌المللی مطرح هستند و فعالیت می‌کنند اما در حوزه‌ کتاب و کتابخوانی، به جهت بی‌توجهی‌ها این اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل خانه‌ کتاب در پاسخ به این سوال که آیا در این جشنواره کتاب‌ها در رده‌بندی‌های خاص مورد بررسی قرار می‌گیرند، بیان کرد: چون در آغاز راه هستیم و در واقع مراحل ابتدایی تعیین می‌شود، به این معنا نمی‌توانیم به دنبال اتفاق خاصی باشیم. هر نوع کتابی که در رابطه با معلولان نوشته شده باشد یا نویسنده‌ آن معلول باشد، در جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وی افزود: در دوره‌های بعدی باید به فکر باشیم که با شناسایی این جشنواره و تشویق‌هایی که صورت می‌گیرد، کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف مطرح شوند و هرکدام به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

غلامی جلیسه در رابطه با داوران این جشنواره بیان کرد: جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» یک پکیج کامل است که با حضور مجموعه‌ای از ارگان‌ها برگزار می‌شود و به داوران به صورت دقیقی انتخاب می‌شوند.

مدیرعامل خانه‌ کتاب ادامه داد: امیدوارم رسانه‌ها در این جشنواره، که قطع به یقین دغدغه‌ خودِ آنان نیز هست، همکاری کنند.

او در پایان سخنان خود در پاسخ به این سوال که جشنواره‌ امسال را نسبت به دوره‌ گذشته چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: ساختار دبیرخانه نسبت به دوره‌ قبل بسیار حرفه‌ای‌تر شده و ساز و کار و همکاری‌های خوبی صورت گرفته. ارگان‌هایی مانند معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، وزارت ارشاد و هفته‌ کتاب، هماهنگی‌های خوبی با جشنواره‌ داشته‌اند و امیدوارم در این دوره‌ شاهد رشد جشنواره باشیم.

شرکت در این مسابقه برای همه علاقه‌مندان آزاد است. همه افراد دارای معلولیت که کتاب‌هایی به چاپ رسانده یا به صورت گویا با هر موضوع آزاد تهیه کرده‌اند.

نویسندگان، محققان و مولفان معلول که کتاب‌هایی با هر موضوع به چاپ رسانده‌اند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. علاوه بر این مولفان غیرمعلول نیز که کتاب‌هایی با موضوع‌هایی درباره افراد دارای معلولیت یا برای معلولان به چاپ رسانده‌اند قادر به شرکت در این جشنواره هستند.

کد خبر : ۳۹۰۵۸۸