خبرگزاری کار ایران

مراسم ترحیم مهدیه الهی قمشه‌ای برگزار شد؛

حسین الهی قمشه‌ای: هر مجلس ختمی گویی مجلس ختم خود ماست

مراسم ترحیم مهدیه الهی قمشه‌ای (پژوهشگر ادبیات عرفانی و شاعر) با حضور چهره‌های فرهنگی، علاقه‌مندان این چهره فقید و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ در مراسم ترحیم این پژوهشگر حوزه عرفان علاوه بر وزیر ارشاد، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد)، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی و ایازی (نماینده وزیر بهداشت) نیز حضور داشتند.

حسین الهی‌قمشه‌ای (برادر مهدیه الهی‌قمشه‌ای) در این مراسم گفت: علاوه بر خویشاوندی، ۵۰ سال دوستی با مهدیه الهی‌قمشه‌ای آنچنان انس و الفتی را ایجاد می‌کند که فراق را مشکل می‌سازد. سعدی از روی حکمت گفته است، وقتی انسان به فکر فراق می‌افتد اندیشه وصال وی را تسکین می‌دهد. هجران باعث می‌شود فرد نتواند به وصال آینده فکر کند.

وی افزود: ‌ درست است که در مجلس ختم یکدیگر شرکت می‌کنیم، اما هر مجلس ختمی گویی مجلس ختم خود ماست.

برادر مهدیه الهی‌قمشه‌ای با اشاره به آنکه انبیاء و اولیاء و فطرت آدمی از مرگ برای ما خبر داده‌اند، بیان کرد: قرآن هم به ما خبر داده که ما به نزد پروردگارمان می‌رویم. این واقعه مرگ را تعبیرات شیرین و آرامش بخش در ادبیات داده‌اند، یکی از آن‌ها داستان انسان است که همچون پرنده‌ای در قفس است و از داستان‌های دیگر آن می‌توان به داستان‌های طوطی و بازرگان مولانا اشاره کرد.

الهی‌قمشه‌ای ادامه داد: داستان پیامبر جبران خلیل جبران نیز این است که یک نفر منتظر ماست و ما را در جهان دیگر تحویل می‌گیرد. از تعبیرات دیگر برای مرگ می‌توان به خواب رفتن اشاره کرد. یک تعبیر دیگر آن این است که ما دوباره‌زاده می‌شویم. تعبیر غروب کردن را نیز برای مرگ عنوان کرده‌ان. بنابراین مرگ یک طلوع دیگری است که انسان از عالم دیگر سر در می‌آورد.

مهدیه الهی قمشه‌ای ۱۹ تیرماه در منزلش درگذشت و پیکرش در لواسان به خاک سپرده شد.

کد خبر : ۳۹۰۵۱۸