خبرگزاری کار ایران

آموزش نگارش داستان‌ معمایی و فیلم‌نامه بچه‌های بهشت در کتابفروشی‌ها

دو کتاب تخصصی در حوزه ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی» و «بچه‌های بهشت» در حوزه تخصصی ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی (فیلمنامه) توسط نشر چترنگ منتشر شده‌اند.

 «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی»

 «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی» نوشته پاتریشیا‌ های‌اسمیت توسط شاهپور عظیمی (مترجم و منتقد سینما) ترجمه شده است.

این کتاب که درواقع به سفارش «شرکت نویسنده» نوشته شده تا به نویسنده‌های جوان در نوشتن و پیدا کردن ناشر و ماجراهای بعد از آن راهنمایی کند، یازده فصل دارد. فصل‌های کتاب نیز عبارتند از: منشاء یک ایده، بیشتر در مورد استفاده از تجارب، داستان کوتاه معمایی، پرورش، طراحی، دست‌نویس اول، موانع، دست‌نویس دوم، بازنگری‌ها، مورد تاریخی یک رمان: سلول شیشه‌ای، یادداشت‌های کلی درباره تعلیق و معما

کتاب «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی» به‌جای توصیه و پیشنهاد و فرمول ارائه کردن، شرحی از چگونگی کار خود نویسنده را روایت می‌کند تا نویسنده کار اولی و جوان چرخه نوشتن، انتشار و توزیع را بشناسد. البته این اثر برای رمان‌باز‌ها نیز جذابیت‌های خودش را دارد، چرا که به نوعی پرده از چند و چون نوشتن، انتشار و پخش یک داستان برمی‌دارد و می‌توان گفت که رازهایی از زندگی یک نویسنده را برملا می‌کند.

در پشت جلد این کتاب و از خلاء متن مقدمه می‌خوانیم:

بسیاری از نویسندگان تازه کار فکر می‌کنند که نویسندگان تثبیت شده برای موفقیت باید فرمولی داشته باشند. این کتاب بیش از هرچیز دیگری این تصور را ابطال می‌کند هیچ رازی برای موفقیت در نوشتن وجود ندارد مگر چیزی به نام فردیت یا آن طور که گفته می‌شود: شخصیت به‌‌ همان دلیل که هر فردی با دیگری فرق دارد، تنها این امکان وجود دارد که فردی بتواند تفاوتش با بغل دستی‌اش را شرم دهد ین چیزی است که من فرصت مناسب جان و روان می‌نامم این اما رازی و رمزی در خودش ندارد و صرفا نوعی آزادی یا آزادی سازمان یافته است. طراحی ونوشتن داستان‌های معمایی کاری نمی‌کند که سخت‌تر کارکنید، اما امیدوارم کاری کند آن‌هایی که قصد نوشتن دارند، از پیش بدانند چه چیزی در درونشان است.

 «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی» نوشته پاتریشیا‌ های‌اسمیت با ترجمه شاهپور عظیمی در ۱۳۰ صفحه، تیراژ ١٠٠٠ نسخه و به قیمت ١۱۵۰۰ تومان توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

 «بچه‌های بهشت»

فیلمنامه «بچه‌های بهشت» نوشته مارسل کارنه و ژاک پره‌ور به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه جهان سینمای نشر چترنگ با ترجمه غلامرضا صراف منتشر شده است.

این کتاب یادداشت دبیر مجموعه سینما، مقدمه مترجم، زندگی‌نامه مارسل کارنه، زندگی‌نامه ژاک پره‌ور، معرفی «بچه‌های بهشت» در فرهنگ سینما به قلم ژرژ سادول، گفت‌وگو با مارسل کارنه، گفت‌وگو با ژاک پره‌ور، شناسنامه فیلم، بچه‌های بهشت (بخش اول)، بچه‌های بهشت (بخش دوم) توضیح چند اصطلاح سینمایی و تئاتری و تعدادی تصویر را شامل می‌شود.

در یادداشت ابتدای فیلمنامه «بچه‌های بهشت» از قول مترجم اثر و دبیر مجموعه جهان سینما در نشر چترنگ می‌خوانیم:

مجموعه جهان سینمای نشر چترنگ با هدف چاپ آثاری باکیفیت در تمام شاخه‌های سینما اعم از فیلمنامه، مباحث نظری، مباحث آموزشی، مصاحبه با کارگردانان و شناخت سینماگران شکل گرفته است.

پشت جلد کتاب نیز به نقل از کتاب «فرهنگ فیلم‌های سینما» نوشته ژرژ سادول آمده است:

بی‌شک این فیلم، شاهکار کارنه و پره‌ور و مشحون از هنر و هوشمندی است. با وجود این، تا اندازه‌ای بی‌روح و سرد است و حتی به این مطلب راه می‌دهد که بگوییم کارنه و پره‌ور در نظر داشته‌اند فیلمی تماشایی ارائه بدهند و نیز بگوییم که رمانتیسم فیلم، نفس‌گیر است. ژان لویی بارو بازی درخشانی ارائه می‌دهد و ثابت می‌کند که در نمایش‌های تقلیدی دست‌کمی از دوبورو ندارد. بازی براسور در نقش لوم‌تر درنده‌خو، آرلتی در نقش گارانس دلربا و ماریا کازارس در نقش ناتالی روحانی چشمگیر است؛ حال آنکه، مارسل اران و لویی سالو بازی متعادلی ارائه می‌دهند. ژان مارکن و گاستون مودو در ایفای نقش‌های خود موفق‌اند.

تولید فیلم در اوت ۱۹۴۳ شروع شد؛ اما اتمام آن تا پایان اشغال فرانسه به دست آلمان، به تاخیر افتاد. فیلم از موفقیت جهانی بسیاری برخوردار شد.

 فیلمنامه «بچه‌های بهشت» در ۲۸۰ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۷هزار تومان، از سوی نشر چترنگ روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر : ۳۸۹۵۰۹