خبرگزاری کار ایران

بیلیاردباز از سینما تا کتاب/ چند داستان خارجی منتشر شد

نشر چترنگ دو مجموعه داستان و یک رمانی خارجی جدید منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمان «بیلیاردباز» و مجموعه داستان‌های «سه نامه و یک قصه» و «ماشین می‌ایستد» توسط نشر چترنگ به کتابفروشی‌ها وارد شده است.

بیلیاردباز

رمان بیلیاردباز نوشته والتر تویس زندگی یک بیلیاردباز جوان به نام ادی فلسون، معروف به ادی تنددست را روایت می‌کند که برای پول، بیلیارد بازی می‌کند و احتمالا هم به همین دلیل گوش‌بُر صدایش می‌کنند که نام اصلی و انگلیسی کتاب نیر به همین شهرت ادی اشاره دارد.

نخستین رمان والتر تویس در سال ١٩٥٩ منتشر شد و زهرا باختری برای اولین بار آن را به فارسی برگردانده است. درواقع با وجود اینکه آثار تویس به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند اما پیش از این اثر، هیچ ترجمه‌ای از آثار او در ایران به چاپ نرسیده بود.

مردی که به زمین سقوط کرد، دور از خانه، مرغ مینا، قدم‌های خورشید، حرکت اول ملکه و رنگ پول (١٩٨٤) نیز دیگر آثار منتشر شده از این نویسنده آمریکایی هستند. با اقتباس از سه رمان بیلیاردباز، مردی که به زمین سقوط کرد و رنگ پول، فیلم سینمایی نیز ساخته شده است. فیلم بیلیاردباز به کارگردانی رابرت راسن در سال ۱۹۶۱ ساخته و ضمن استقبال بسیار خوب مخاطبان جوایز متعددی، از جمله اسکار را از نیز کسب کرد.

والتر تویس در سال ۱۹۲۸ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و در ۱۱ سالگی به همراه خانواده خود به کنتاکی نقل مکان کرد. او پس از خدمت، در دانشگاه کنتاکی مشغول به تحصیل شد و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته ادبیات انگلیسی از این دانشگاه دریافت کرد.  تویس پس از فارغ‌التحصیلی، به تدریس در دبیرستان مشغول شد و  ۱۴ سال هم در دانشگاه اوهایو تدریس ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق را برعهده داشت، اما نهایتا در سال ۱۹۷۸ تدریس در دانشگاه را رها کرد و به نیویورک رفت تا به نوشتن ادامه دهد.  این نویسنده در سال ۱۹۸۴ بر اثر سرطان درگذشت.

رمان بیلیاردباز با ترجمه زهرا باختری در ٢٠٣ صفحه، تیراژ ١٠٠٠ نسخه و به قیمت ١٤٠٠٠ تومان توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

مجموعه داستان‌ «سه نامه و یک قصه»

مجموعه  داستان «سه نامه و یک قصه و چند داستان دیگر» هجده داستان از نویسندگان مختلف به گردآوری و ترجمه نیما م. اشرفی را شامل می‌شود که توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

سبک اغلب داستان‌های این مجموعه رئال است و تنها دو داستان آخر را می‌توان در زمره داستان‌های پست‌مدرن به حساب آورد. بازه زمانی داستان‌های منتخب مجموعه  داستان «سه نامه و یک قصه و چند داستان دیگر» نیز بسیار گسترده است و عملا آثار نویسندگانی از حدود سیصد‌سال پیش از میلاد مسیح تا دهه هشتاد میلادی را دربرمی‌گیرد.

بیدپای، الیور گلداسمیت، ریکاردو پالما، آلفونس دوده، آگوست استریندبرگ، آمبروس بیرس، کاترین منسفیلد، ارسکین کالدول، جیمز هانلی، آنجلیکا گیبز، برندن جیل، السه زانتنیف ، دوروتی پارکر، اوراسیو کیروگا ، ‌ای.‌بی.‌وایت ، فرانک اوکانر ، فیلیپ کی.‌دیک  و دیوید فاستر والاس نویسندگانی هستند که داستان کوتاهی از آن‌ها در این کتاب منتشر شده است.

«سه نامه و یک قصه و چند داستان دیگر» را نشر چترنگ، در 146 صفحه، با تیراژ 1000 نسخه و به قیمت 12500 تومان منتشر کرده است.

مجموعه داستان‌ «ماشین می‌ایستد»

مجموعه داستان «ماشین می‌ایستد» اثری از ای. ‌ام. فورستر است که ۱۱ داستان در ژانر تخیلی و کمدی را شامل می‌شود .

تمام داستان‌های این مجموعه پیش از جنگ جهانی اول خلق شده‌اند و در سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۲۸ تحت عنوان‌های اتوبوس آسمانی  و لحظه ابدی در سال ۱۹۲۸ به چاپ رسیده‌اند. خود فورستر نیز، این داستان‌ها را واکنش به آرمان شهرهایی می‌داند که «اچ. جی. ولز» در آثار ابتدایی‌اش روایت کرده است.

داستان وحشت، آن سوی پرچین، اتوبوس آسمانی، آدر کینگام، دوست کشیش، جاده کواونوس، ماشین می‌ایستد، اصل مطلب، هماهنگی،داستان سیرن و لحظه ابدی نیز داستان‌های این مجموعه هستند.

کتاب ۲۳۲ صفحه‌ای «ماشین می‌ایستد» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۹ هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

کد خبر : ۳۸۹۳۰۵