خبرگزاری کار ایران

اجرای علیرضا مشایخی از «باغ خدا» و «اوفلیا»

ارکستر موسیقی نو به سرپرستی علیرضا مشایخی و به رهبری سعید علیجانی؛ چهارشنبه ۲۳ تیر روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این کنسرت به اجرای آثاری از علیرضا مشایخی اختصاص دارد و تالار رودکی میزبان کنسرتی‌ست که سعید علیجانی رهبری آن را برعهده دارد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده؛ در اجرای پیش رو؛ آثاری چون؛ "سونات دو" برای پیانو و ارکستر، "مرکوری" برای پیانو و ارکستر، "اوفلیا شماره یک" برای ارکستر، "باغ خدا" برای ارکستر، "و در این تنهایی" و "لحظه‌ها" اجرا می‌شوند.

آثار علیرضا مشایخی که در این کنسرت اجرا می‌شود؛ همگی از گستره رپرتوار موسیقی مدرن است و ارکستر موسیقی نو نیز در زمینه اجرای همین قطعات روند کاری‌اش را طی کرده است.

علیرضا مشایخی (آهنگساز معاصر) با تشکیل ارکستر موسیقی نو متشکل از سازهای ایرانی و غربی، اقدام به ارائه تصویری نو از موسیقی ایرانی در چارچوب و قواعد موسیقی مدرن کرده است.

فعالیت‌های مشایخی به عنوان یکی از پیشتازان عرصه موسیقی معاصر در دهه 50 شمسی در ایران مطرح شد به‌طوری‌که به سفارش فرهاد مشکات رهبر ارکستر سمفونیک وقت تهران، سوییتی با نام نیما یوشیج که برگرفته از شکست ساختاری این شعار در شعر معاصر بود را تدوین کرد که در زمان اجرا با استقبال مخاطبان همراه بود.

در این زمان نگرش‌های مدرن موسیقی که از فلسفه نشات می‌گرفت در اروپا و آمریکا رواج محسوسی پیدا کرد و مشایخی به عنوان نماینده‌ای از ایران توانست این داشته‌ها را فراگیرد و به علاقمندان این‌گونه موسیقی در کشور منتقل کند.

در اواخر دهه پنجاه مشایخی با سفر به آمریکا توانست داشته‌های خود در مورد هنرهای مدرن و معاصر را تکمیل کند و به عنوان آهنگسازی مستقل آثاری را در این گونه موسیقیایی بسازد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی در دهه 70 به میهن بازگشت و درآن زمان با تاسیس ارکستر موسیقی نو در پی ابراز علایق و عقیده‌های موسیقایی خود برآمد که این ارکستر ازآن زمان تاکنون به عنوان نخستین ارکستری که موسیقی معاصر را به شیوه غیرمرسوم اجرا می‌کند؛ مورد توجه است.

مشایخی با توجه به علاقه‌ای که به موسیقی سنتی ایران داشت در پی ادغام آن با موسیقی مدرن غربی برآمد که حاصل آن تجربه‌هایی متفاوت که متختصص خود این آهنگساز است را به وجود آورد.

از میان آثار وی می‌توان به مجموعه‌هایی همچون زاگرس، جشن، سمفونی ایرانی، شهرزاد، بوف کور و اینتگرال اشاره کرد که هر کدام در نوع خود تجربه‌ای متفاوت از برداشت‌های موسیقایی را معرفی کرده است.

ارکستر موسیقی نو به سرپرستی علیرضا مشایخی و به رهبری سعید علیجانی؛ چهارشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۲۱:۰۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود و بلیت‌های آن از طریق سایت ایران کنسرت قابل خریداری‌ست.

کد خبر : ۳۸۹۰۱۱