خبرگزاری کار ایران

مدیران مطبوعات از طرح اشتراک نشریات می‌گویند؛

حمایت حرفه‌ای، یارانه کارآمد و حضور در سبد خانواده

طرح اشتراک نشریات کشور به صورت نیم بهاء، با استقبال اهالی مطبوعات در دو سال گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرا درآمده است.

به گزارش ایلنا، علی نظری، مدیر مسئول هفته نامه پایتخت کهن نیز درباره طرح اشتراک معتقد است: این طرح هدفمند، ناجی رسانه‌های مکتوب است.

این فعال سیاسی و مطبوعاتی توضیح داد: در دوره بحران فروش مطبوعات، طرح اشتراک، اقدامی راهگشا بود برای جبران بی‌اعتنایی مردم به دکه‌های مطبوعاتی. درحال حاضراین طرح، حاشیه امنیت مناسبی برای مطبوعات مستقل بخش خصوصی را فراهم کرده است. ازسوی دیگر این گونه هدفمندی در پرداخت یارانه انظباط چشمگیری رابرای چاپ منظم نشریات عضواین شبکه بوجود آورده است.

وحیده دینداری، مدیر مسئول ماهنامه بین المللی ایرانیز و سردبیر روزنامه سراسری صبح صاحب قلم گفت: در جامعه‌ای که سرانه مطالعه تنها دو دقیقه در روز است به یقین توزیع محصولات مطبوعاتی به «دیده شدن» این رسانه اجتماعی کمک می‌کند و از فراموش شدن آن و حذف آن از فرهنگ عامه در وانفسای شبکه‌های اجتماعی ریز و درشت جلوگیری می‌کند.

وی افزود: طرح اشتراک نشریات، بخصوص برای نشریات نوپا خوب است چون به آن‌ها کمک می‌کند در ابتدای راه، ضمن توزیع مناسب و جذب مشترک، از لحاظ اقتصادی تا حدودی مخارجشان را تامین کند. برای همین معتقدم این رح باعث شده نشریات شهرستانی، نشریات نوپا، نشریات مستقل و بخصوص نشریات خاص نفسی تازه کنند و جان بگیرند.

 

وی در عین حال این نکته را هم گفت که یکی از نتایج بسیار خوب این طرح، کم رنگ شدن نقش پدرخوانده‌های رسانه‌ای و غول‌های مطبوعاتی است که بسیاری از آن‌ها – هر چند به غلط – عرصه رسانه‌ای کشور را تنها جولانگاه سیمرغانی مانند خود می‌دانستند.

علیرضا دلجو، صاحب امتیاز و مدیرمسؤول هفته نامه «جدول» و «خانواده و سرگرمی» نیز  می‌گوید: پرداخت نیمی از هزینه اشتراک از سوی مخاطبان و حذف هزینه ارسال از عهده مشترک، عامل موثری برای رونق اشتراک و رغبت بیشتر مردم برای خرید نشریات است ضمن اینکه به دلیل اشتراک قطعی و ثابت، این طرح به اقتصاد نشریات نیز کمک قابل تاملی داشته است.

سید حکمت الله موسوی، مدیر مسئول روزنامه‌های افکار و رویش ملت نیز درباره این طرح می‌گوید: این طرح یک طرح بسیار خوب بود که به علت افزایش تیراژ روزنامه‌ها، به چرخه اقتصادی مطبوعات مانند کاغذ فروشان، چاپخانه داران، اپراتورهای توزیع و... کمک کرد.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که برخی مشکلات اجرایی این طرح نیز در سال ۹۵ به طور کامل مرتفع شود.

محمد مسعودی، صاحب امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه دنیای انفورماتیک نیز  گفت: به نظر من پیوستن به طرح جامع اشتراک می‌توانید نشریات نوپا و ضعیف را به مراتب تقویت کند و برای نشریات پرتیراژ هم فرصت مناسبی است که جایگاه خود را در بین مشترکان تقویت نماید.

ابراهیم نامداری، مدیر توزیع روزنامه سینما طرح اشتراک نیم بها را عاملی برای تقویت ارتباط بهتر مطبوعات با مخاطبان و افزایش تیراژ در کنار استفاده درست از منابع یارانه‌ای می‌داند.

کد خبر : ۳۸۸۸۶۰