خبرگزاری کار ایران

دشواری‌های نمایش چهره معصومین در آثار هنری در «سینما حقیقت»

فیلم مستند «تصویر معصوم» به کارگردانی حمیدرضا علیخانی درباره‌ دشواری نمایش سیمای پیامبران و معصومین در آثار سینمایی و تلویزیونی از مجموعه «سینما حقیقت» شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا علیخانی نویسنده و کارگردان «تصویر معصوم» درباره انگیزه‌های خود از ساخت این فیلم مستند توضیح داد: این پژوهش تصویری دغدغه‌ همیشگی من بوده و از زمان ساخت فیلم سینمایی «محمد رسول‌ الله (ص)» به کارگردانی مصطفی عقاد و مشکلاتی که برای نمایش این فیلم در کشورهای مختلف پیش آمد، در ذهنم بوده است.

 وی ادامه داد: «محمد رسول‌ الله (ص)» در دو نسخه آمریکایی و عربی ساخته شد، اما باز هم مخالفانی داشت و در بعضی کشور‌ها به نمایش درنیامد. بعد از گذشت این سال‌ها و با دیدن فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که پیرامون نمایش سیمای معصومین با مشکلاتی مواجه شدند، در پیِ جواب قانع‌کننده‌ای بودم که آیا می‌توان تصویر قابل قبولی از معصومین در آثار هنری ارائه کرد یا خیر؟ علیخانی یادآور شد: در «تصویر معصوم»، تا حدودی به پاسخ قابل قبول نزدیک می‌شویم، ولی‌ای کاش تمام بزرگوارانی که تلاش کردیم نظرات آنان را هم داشته باشیم، دعوت ما را اجابت می‌کردند، البته تقریباً اکثر صاحب‌نظران در این مستند با ما همکاری کردند، ولی احساس می‌کنم هنوز جا دارد در این زمینه مستندهای بیشتری ساخته شود؛ چرا که پاسخ کامل به این شبهات را در یک مستند نیمه‌بلند نمی‌تواند گنجاند.

این مستندساز در پایان بیان کرد: ما تحقیقات کاملی انجام دادیم، حتی پژوهش‌ کافی برای ساخت یک مجموعه چند قسمتی در اختیار داریم؛ اما فرصت اندک بود و زمانی برای ارائه همه مطالب نبود. فکر می‌کنم ما با این مستند راهی را برای آغاز پژوهش درباره‌ باید‌ها و نبایدهای نمایش چهره معصوم در آثار هنری گشودیم؛ تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از نویسنده و کارگردان: حمیدرضا علیخانی، تحقیق و پژوهش: حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین غریب‌شاه، تصویربرداران: سید‌حسین موسوی، هاشم مرادی، داود عباسی، تدوین: وحید قاضی‌میرسعید، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: رضا محمدی، تهیه‌کننده: محمدصادق سعادتی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 «تصویر معصوم» در قالب مجموعه «سینما حقیقت» شنبه ۱۹ تیر ساعت ۲۱، یکشنبه ۲۰ تیر ساعت ۹ و جمعه ۲۵ تیر ساعت ۱۷ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

کد خبر : ۳۸۸۰۵۲