خبرگزاری کار ایران

مقایسه فیش‌های حقوقی مدیران و کارگران در ماه عسل/ علیخانی به خواستگاری می‌رود

یست و هفتمین قسمت از برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی در حضور ۴ می‌ه‌مان به نام‌های حمید، زمان خدابخش، علی و سینا روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش ایلنا؛ مهمانان شب گذشته (۱۳ تیرماه) ماه عسل شغل‌های متفاوتی داشتند: غواص؛ معدن‌کار و راننده جرثقیل.

حمید که راننده جرثقیل برج‌ساز است، در ابتدای این برنامه گفت: ۲۸ سال سن و اصلیتی کرمانشاهی دارم اما در تهران بزرگ شدم. این شغل را هم به پیروی از پدر و عمویم انتخاب کردم.

او که بعد از فوت پدرش؛ شاهد ازدواج عمویش با مادرش بود، از تغییر شرایط زندگی و کار گفت: کار ما خطرهای بسیاری دارد. یکی از عمو‌هایم را در این مسیر از دست دادم. برای این کار سخت حدود یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرم و بیمه نیستم به شکلی از ده سال مدتی که مشغول کارم شاید فقط سه سال بیمه داشته باشم و در طول ماه هم فقط سه روز تعطیل هستم. بیشتر وقت‌ها شرایط به گونه است که مدت ۲۰ ساعت در طول روز بالای جرثقیل هستم.

حمید گفت: من و امسال من حق دوست داشتن نداریم و ۴ بار به خواستگاری دختر مورد علاقه‌ام رفتم اما به من به دلیل کارگر بودنم، نه گفتند.

زمان خدابخش که از مازندران و سواد کوه در این برنامه حاضر شده بود، با ۴۲ سال سن در معدن کار می‌کند. او گفت: شرایط جامعه به گونه‌ای است که اختلاف طبقاتی را وقتی که از منظره دور‌تر نگاه می‌کنیم کاملا حس می‌کنم.

او گفت: فعالیت من در معدن در عمق ۲۰ متری زمین انجام می‌شود و با اضافه کاری که انجام می‌دهم حدود یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرم. شرایط کار گاهی به گونه است که در وضعیت ۴۰ سانتی متری کار می‌کنیم و در این روند اتفاق‌هایی مانند کشته شدن یا نقص عضو هم ممکن است اتفاق بیافتد که نمونه آن را در مورد همکارانمان مشاهده کردیم.

در این بخش از برنامه موضوع مقایسه فیش‌های حقوقی مدیران با حقوق کارگران مطرح شد و احسان علیخانی قول داد در خواستگاری حمید حاضر شود.

علی و سینا دیگر مهمانان برنامه بودند. سینا از ۱۷ سالگی مشغول غواصی برای شرکت‌های نفت و گاز  است.

او گفت: غواصی صنعتی به گونه‌ای است که خط لوله را در زیر آب اجرا، نصب، تعمیر و نگهداری می‌کند.  در حال غواصی و با وجود فشار آب گاهی نیتروژن وارد مخزن می‌شود و اینگونه ما درون اتاق فشار می‌رویم تا نیتروژن از خون خارج شود. به دلیل همین اتفاق در یک مرتبه، سه روز فلج شدم و و چنین اتفاق‌هایی برای همکارانمان زیاد رخ می‌دهد.

در پایان برنامه نیز همسر دو نفر از مهمانان برنامه روی صحنه حاضر شدند و از سختی‌های شغل همسرانشان گفتند.

کد خبر : ۳۸۷۰۲۹