خبرگزاری کار ایران

یادداشت مدیر انتشارات تیمورزاده؛

نگاه پاسبانی بازرسان سازمان تامین اجتماعی به دفا‌تر نشر و کتابفروشی‌ها

فرهاد تیمورزاده در یادداشتی از رویه‌ برخورد سازمان تامین اجتماعی با ناشران و کتابفروشان گلایه و انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن یادداشت فرهاد تیمورزاده (مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده) درباره مشکلات بیمه‌ای ناشران و کتابفروشان که در اختیار خبرگزاری ایلنا گذاشته شده؛ بدین شرح است:

سازمان تامین اجتماعی برای جبران کسری منابع مالی ناشی از اتلاف و سرقت سرمایه‌های خود، با تفسیر موسع از قانون و اعطای اختیارات اضافی به خود به اعمال فشار به کارگاه‌های کوچک کسب و کار پرداخته و آرامش آن‌ها را برهم می‌زند. آرامش فضای کسب و کار اولین و حیاتی‌ترین شرط اشتغال‌زایی و مآلا دستیابی به توسعه پایدار است. رفتار‌های شعب سازمان تامین اجتماعی در تناقض آشکار با وظایف اساسی ذاتی این سازمان در ایجاد بستری امن و آرام برای کسب و کار است که به دنبال آن ضمن پایداری مشاغل ایجاد شده، اشتغال‌زایی نیز صورت می‌گیرد. اما ظاهرا مسئولین این سازمان و وزارت کار به قدری درگیر بازی‌های سیاسی و حتی روزمرگی شده‌اند که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند این وضعیت نابهنجار را ببینند چه رسد به اینکه برای آن چاره‌اندیشی کنند. جلسات کارگروه نمایندگان تامین اجتماعی و نمایندگان اتحادیهٔ ناشران نیز به دلیل نبود اراده‌ای جدی برای حل این مشکلات و اصرار متعصبانه بر انجام رفتار‌های سلبی و تهاجمی و نیز عدم تفویض اختیار تصمیم گیری به نمایندگان سازمان، بی‌حاصل بوده و در حد شعار و حرف باقی مانده است و حتی توافقات شفاهی این کارگروه نیز جامه عمل به خود نپوشیده است.

نگاه مسئولین سازمان و بدنهٔ آن به ناشران و کتابفروشان نه به عنوان یک فعالیت فرهنگی تاثیرگذار در جامعه بلکه فقط و فقط به عنوان یک کارگاه با یک شماره یا کد کارگاهی است نظیر مشاغل دیگر. خطابه‌های پرشور و آتشین حمایت از کتاب و کتاب‌خوانی و حمایت از این صنف آسیب پذیر، صرفا شعار‌های زیبایی هستند که برای خوشایند افکار عمومی در مناسبت‌های کتابی و جشنواره‌ها به زبان رانده می‌شوند. آیا تاکنون به جز شرایط بحرانی کتاب از مسئولین نظام و مشاور فرهنگی رئیس جمهور و وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، شنیده‌اید؟ آیا از این بزرگواران به جز آسیب‌پذیری شدید ناشران و کتابفروشان و تاکید بر حمایت ویژه از آنان به عنوان خادمان کتاب شنیده‌اید؟

اما دریغ از عمل! بازرسان سازمان با نگاه پاسبانی به دفا‌تر نشر و کتاب‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنند و با رفتار‌هایی تنش‌زا و غیرمحترمانه با همکاران ما برخورد می‌کنند. هنوز نمی‌دانیم دلیل اصرار این سازمان بر نادیده گرفتن آمار و مدارک مستند حرفه‌ای ناشران از وزارت ارشاد، اتحادیه ناشران و خانهٔ کتاب و اصرار و اتکا به بازرسی‌های خود به چه دلیل است؟ این اصرار درحالی صورت می‌گیرد که نه مسئولین سازمان و نه بازرسان آن شناخت کافی از فرایند تولید کتاب ندارند و با عموما با نگرشی سطحی به ارزیابی فعالیت این صنف می‌پردازند.

متاسفانه با وجود دعوت‌های نمایندگان ناشران مبنی بر بازدید نمایندگان سازمان از دفا‌تر انتشاراتی و مشاهدهٔ بی‌واسطهٔ این فرایند و استماع توضیحات ناشران، کوچک‌ترین قدم اجرایی از سوی آنان برداشته نشده است. آنان با اعطای صلاحیت به خود اجازهٔ اظهارنظر و تصمیم‌گیری در مورد وضعیت و نوع فعالیت ناشران و کتاب‌فروشان می‌دهند که در واقع این رویه به منظور حذف معافیت قانونی سهم کارفرما و نیز ایجاد درآمد حاصل از جریمه‌های سنگین، صورت می‌گیرد. بیشتر به نظر می‌رسد که هیچ یک از مدیران تامین اجتماعی حاضر در کارگروه، امیدی به تغییر رویه‌های سازمان نداشتند و با فرار از رویارویی با واقعیت، سعی در التیام عذاب وجدان ناشی از این مسیر نابحق و باطل دارند.

فعالیت ناشران و کتاب فروشان اظهر من الشمس است و تمامی آنان که این جفا‌ها را به این صنف زحمت‌کش مظلوم روا می‌دارند قطعا در پیشگاه باریتعالی و در روز جزا باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

پیش از این نیز جمعی از کتابفروشان و ناشر-کتابفروشان در بیست وپنجم خرداد با تنظیم نامه‌ای از محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) درخواست کرده‌اند مسائل و مشکلاتی که در حوزه بیمه و سازمان تامین اجتماعی با آن مواجه هستند را پیگیری کند.

سال گذشته نیز کتابفروشان و ناشر-کتابفروشان تهرانی در نامه‌ای مشابه درخواست پیگیری مشکلات مرتبط با بیمه و سازمان تامین اجتماعی برای آن دسته از ناشر-کتابفروشان که آدرس محل دفتر نشر و کتابفروشی آن‌ها یکی است را داشته‌اند.

گفت‌وگوی مشروح خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) درباره مسائل  مرتبط با سازمان تامین اجتماعی که برای این صنف مشکلاتی به وجود آورده را نیز اینجا بخوانید. پاسخ لیلا متعارفی (رئیس گروه مطالعات و رویه‌های اداره کل درآمد حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی) به این موضوعات و انتقادها نیز اینجا در دسترس است.

کد خبر : ۳۸۵۳۶۵