خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش پچ پچه‌های پشت خط نبرد مطرح شد؛

چرا واقعیت‌های جنگ را نمی‌گویند؟ / به سانسور تن ندادم

محمدرضا ستاری با اشاره به برنامه‌هایی که درباره دفاع مقدس ساخته می‌شود، گفت: بودجه‌های کلان را می‌دهند به فیلم‌هایی که اصلا رابطه‌ای با جنگ ندارند و از روی یک موضوع کلیشه‌ای سه چهار قسمت ساخته می‌شود.

محمدرضا ستاری که این روزها نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» را با موضوع دفاع مقدس روی صحنه دارد، در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس را باید به کسانی بدهند که واقعیت‌ها را بگوید.

او خاطرنشان کرد: بودجه را به اشخاصی می‌دهند که معلوم نیست در جبهه بوده‌اند یا نه و فقط چندتا عکس کنار کرخه و بصره دارند که بگویند ما در خط مقدم بودیم. چرا از کارگردانان واقعیت‌نگر حمایت نمی‌کنند؟

ستاری با اشاره به همین وضعیت در تئاتر نیز گفت: در تئاتر هم در موضوع دفاع مقدس، سالن‌های دولتی را می‌دهند به اشخاصی که فقط بودجه دارند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به استقبال خوبی که در این 10 روز از نمایش شده است، گفت: ما دیر تبلیغات را شروع کردیم چون دو روز قبل از اجرا به ما خبر دادند که در این سالن قرار است اجرا برویم؛ البته گلایه‌ای ندارم چون سالن دولتی است و گرفتاری‌های خود را دارد اما با این حال، بازتاب خوبی از سوی مخاطبان داشته‌ایم.

ستاری با بیان اینکه بی‌نام و نشان آمدیم داخل میدان جنگ، گفت: می‌گویم میدان جنگ، چون در حال حاضر مخاطبان تئاترها معمولا کارهایی با محوریت خاص را دنبال می‌کنند؛ خوشحالم که بی‌نام و نشان آمدیم اما استقبال شد و تماشاگر پر شوق از سالن بیرون رفت.

او با اشاره به موضوع نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» گفت: این نمایش درباره آتش‌بس جنگ در رمضان سال 61 است. نوشته بی‌نقصی از علیرضا نادری که خودش جنگ را لمس کرده و در واقع داستان زندگی خود اوست.

مردم خوزستان چه گناهی کرده‌اند

کارگردان نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» گفت: من اصالتا خوزستانی هستم و تبعات جنگ را لمس کرده‌ام؛ خانواده‌ام زمان جنگ کوچ کردند و شهرمان را ترک کردیم و در باران گرد و غبار این روزهای خوزستان نیستم.

او با اشاره به وضعیت بد آب و هوای خوزستان گفت: متاسفم برای افرادی که رسیدگی نمی‌کنند. مردم خوزستان چه گناهی کرده‌اند که خیلی‌ها عین خیال‌شان هم نیست؟ آبادان تا چند وقت پیش آب خوردن هم نداشت. شهری که ادعا می‌کنیم 36 میلیون نفری بوده الان حتی یک نفر هم ندارد. متاسفم برای کسانی که آن بالا نشسته‌اند و فقط شعار می‌دهند که ما 36 میلیون نفر خوزستان را آزاد کردیم.

به سانسور تن ندادیم

ستاری با اشاره به اینکه جنگ در عین اینکه می‌تواند کلیشه‌ای باشد، مقوله‌ای تکرار نشدنی است، گفت: ما قبل از جنگ و بعد آن خیلی چیزها را از دست دادیم. بعضی‌ها آمدند در فیلم‌ها نشان دادند که ما به خاطر چه چیزهایی جنگیدیم، ولی کسی نیامد بگوید ما اگر جنگیدیم خیلی چیزها را هم از دست داده‌ایم؛ من هدفم نشان دادن این بوده است.

او یادآور شد: نمایشنامه طوری نوشته شده که بی‌نقص است و ما یک کلمه‌اش را نتوانستیم تغییر دهیم با اینکه خیلی فشار آوردند که باید خیلی جاها را سانسور کنید ولی ما نکردیم.

این کارگردان ادامه داد: موقعیت داستان در دوره جنگ می‌گذرد اما ما سعی کردیم از نشانه‌های خاص استفاده کنیم؛ نمایش بیشتر تصویر کسانی است که بی‌نام و نشان شهید شدند و قبل شهادت‌شان به جای اینکه دنبال نام و نشان آینده و دعا خواندن باشند، کارشان شاد کردن آدم‌ها بوده و از قضا در کنار آنها، کسانی بودند که دنبال دلالی بودند. نمایش در راستای این است و خوشبختانه به هدفم هم رسیدم.

ستاری با بیان اینکه از آوردن شعار در نمایش خودداری کرده است، گفت: در این نمایش صحبت خاصی درباره جبهه و جنگ نداریم بلکه درباره کسانی حرف می‌زنیم که با خنده و عشق جنگیدند؛ عشقی که به مقام نبود! درباره کسانی که پشت نام‌های بزرگ، گم شدند.

کارگردان نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» با تاکید بر اینکه جنگ فقط با حضور شهدا و جانبازها نبود، گفت: خیلی‌ها یادشان رفته بگویند در جنگ کسان دیگری هم بودند که الان دارند خون مردم را می‌مکند. جنگ کلیشه شده. اما نه هر روایتی؛ جنگ کسانی داشته که مثل شهریار این نمایش دانشمند بوده و با آن دست‌هایش به خاطر ما جنگیده است.

ستاری ادامه داد: به این مقوله‌ها در دفاع مقدس چندان پرداخته نشده برای همین عده‌ای خسته شدند از دست کسانی که فقط شعار می‌دهند. بسیجی کسی بود که پایش را گذاشت روی مین و الان با یک پا در این کشور دارد زندگی می‌کند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: بوده‌اند کسانی که ماسک را از صورت خودشان برداشته‌اند و شیمیایی شده‌اند. یا مثل فیلم اخراجی‌ها خلافکار و اراذل بوده‌اند و الان نامی شده‌اند. نقش پرویز نمایش خودمان را مثال می‌زنم که در جبهه دلال سیگار بود و سر همه را کلاه می‌گذاشت و پیچید و رفت و الان خیلی از این آدم‌ها به همه جا رسیده‌اند. اما کسی راجع به این‌ها صحبت نمی‌کند شاید چون دست برخی رو می‌شد.

ستاری همچنین با اشاره به آشنایی خود با این نمایشنامه گفت: یازده سال پیش این متن را دیدم و خیلی آرزو داشتم آن را اجرا کنم. قسمت شد در رمضان 95 ما رمضان 61 را اجرا ببریم. علیرضا ناردی به عنوان نویسنده خیلی مرا راهنمایی کرد.

نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» اثری به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی محمدرضا ستاری است که بازیگرانی چون عباس خداوردیان، مسعود عابدی، حجت غلامی، افشین واعظی، کسری بنایی، رامین دلفانی، محمدرضا ستاری و مسعود شیرانی فرد در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش از 20 خرداد تا 18 تیر ماه ساعت 17.30 در سالن بزرگ تالار مولوی روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۳۸۲۶۰۵