خبرگزاری کار ایران

لوریس چکناواریان چه آرزویی دارد؟

لوریس چکنواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر کشور) گفت: اگر استعداد موجود در بخش نوازندگی موسیقی کلاسیک و ارکسترهای ما به اندازه توانایی و استعداد بازیگران تئاتر کشور بود، دیگر غمی نداشتیم.

به گزارش ایلنا، لوریس چکنواریان، که شب گذشته (28 خرداد) در تماشاخانه باران به تماشای نمایش «تریو بدون هارمونی» نشست، در مقایسه بین فضای حاکم بر تئاتر و موسیقی از نظر استعدادهای موجود گفت: اگر قرار باشد با موسیقی سنتی ایرانی مقایسه کنیم، در این زمینه هنرمندان بسیار بزرگ و صاحب‌نامی در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: در زمینه موسیقی کلاسیک و تشکیل یک ارکستر سمفونیک که به پنجاه سال زمان نیاز داریم و در بخش موسیقی پاپ هم هنرمندان با استعدادی وجود دارند. اما می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که اگر استعداد موجود در بخش نوازندگی موسیقی کلاسیک و ارکسترهای ما به اندازه توانایی و استعداد بازیگران تئاتر کشور بود، دیگر غمی نداشتیم و اتفاق‌های بسیار خوبی رخ می‌داد.

این آهنگساز، با بیان اینکه نمایش‌نامه «تریو بدون هارمونی» نوشته سیاوش پاکراه بسیار زیبا اما خطرناک بود، گفت: به این دلیل معتقدم متنِ این نمایش خطرناک است که فضایی متفاوت برای بازیگر بوجود می‌آورد و به شدت مبتنی بر هنرنمایی آنهاست.

چکنواریان افزود: اگر بازیگر درنگ کوتاهی داشته باشد کار از دست می‌رود ولی بازیگران نمایش «تریو بدون هارمونی» به خوبی با نقش ارتباط برقرار کردند و این احساس کاملا به تماشاگر منتقل می‌شد، به شکلی که اصلا متوجه گذر زمان نشدم.

این هنرمند صاحب‌نام موسیقی به موضوع نمایش اشاره کرد و ادامه داد: آنچه روی صحنه رفت مثل زندگی؛ به نوعی یک تئاتر در تئاتر بود. شکسپیر می‌گوید جهان یک تئاتر بزرگ است و همه ما بازیگران آن هستیم. من معتقدم ایفای نقش همه موجودات روی زمین صدها سال پیش از آنکه شکسپیر به آن اشاره کند جریان داشته و همه ما هنرپیشه‌هایی هستیم که از بس داخل ماجرا قرار گرفته‌ایم خودمان را هم گم کرده‌ایم.

چکناوریان خاطرنشان کرد: در جریان همین فراموشی‌ست که به یکباره نویسندگان خوبی پیدا می‌شوند و از این برداشت انسانی نمایش‌نامه‌ای مثل «تریو بدون هارمونی» خلق می‌کنند و ما تازه با دیدن اجرا پی می‌بریم که زندگی خودش یک نمایش بزرگ در دل نمایش دیگری است.

نمایش «تریو بدون هارمونی» به کارگردانی سیاوش پاکراه و ایفای نقش ایوب آقاخانی، نگار عابدی و حمیدرضا نعیمی هر روز جز شنبه‌ها ساعت 19 در تماشاخانه باران روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۸۱۸۶۳