خبرگزاری کار ایران

«تصرف عدوانی» بازار کتاب با یک داستان عشقی/ «یادداشت‌های شیطانی» در تهران

«تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» و «یادداشت‌های شیطانی» داستان‌های تازه‌چاپ و تازه وارد به لیست پرفروش‌‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا به آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های رود، ثالث، چشمه، مهرگان، نشر مرکز و برخی شهر کتاب‌های تهران از ۲۲ خرداد‌ماه تا ۲۷ خردادماه، در آخرین روزهای بهار لیست پرفروش‌ها تغییر قابل توجهی نسبت به روزهای بعد از عید و نمایشگاه کتاب نداشته و تعدادی از کتاب‌های جدید زمستان ۹۴ و بهار ۹۵ همچنان پرفروش‌‌اند.

بر اساس این گزارش، حتی تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش پاییز و زمستان سال گذشته همچون «هنر شفاف اندیشیدن» با ترجمه عادل فردوسی‌پور، «ملت عشق» از الیف شافاک، «شکسپیر و شرکاء» نوشته جرمی مرسر و «ما ایرانیان» مقصود فراستخواه که به تحلیل و واکاوی تاریخی- اجتماعی خلقیات ایرانی پرداخته آنقدر خواهان دارند که نامشان از لیست پرفروش‌ها خط نخورد و جزو آثار پرخواننده در روزهای پایانی خرداد معرفی شوند. با این وجود کتابفروشی‌ها چشم‌به‌راه رسیدن آثار جدید و تازه چاپ هستند تا نوبرانه‌های تابستانی خوش رنگ‌ولعابی را روی پیشخوان‌ها و ویترین‌هایشان بچینند.

روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا‌‌ همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» و رمان روسی «یادداشت‌های شیطان» به قلم لیانید آندری‌یف و با ترجمه و تصحیح حمیدرضا آتش‌برآب، داستان‌های تازه‌چاپ و تازه وارد به لیست پرفروش‌‌ها هستند.

رمان «سوی دیگر» به قلم آلفرد کویین، یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را نیز دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» در کنار مجموعه ۱۱ داستان از نویسندگانی مثل مانند توبیاس ولف، ریچارد براتیگان، جان آپدایک، می‌روسلاو پنکوف، فرانک کانری، الیکس اُلین، جان گاردنر و بابی که به انتخاب امیرمهدی حقیقت منتشر شده‌اند با نام «خریدن لنین» و «بچه‌های امروز معرکه‌اند» از عزیز نسین هم داستان‌های خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ هستند که چند هفته‌ متوالی است جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های نیمه خردادماه داشته‌اند.

علاوه بر این‌ دومین ترجمهٔ پیمان خاکسار از آثار‌دان دلیلو به نام «برفک» که از معروف‌ترین رمان‌های پست مدرن به‌شمار می‌آید و در دهه ۱۹۸۰ و اوج دوره پست مدرنیسم در در آمریکا به شدت پرمخاطب بوده است، «مرا به کنگاراکس نبر» از آندره کورکف که در دههٔ اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده و رمان «سوفیا پتروونا» از لیدیا چوکوفسکایا که چند وقتی است با ترجمهٔ خشایار دیهیمی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته نیز برای چندمین هفته متوالی در لیست پرفروش‌ها ثبت می‌شوند و گویا می‌توانند تا مدت‌ها نیز در لیست کتاب‌های داستانی پرفروش باقی بمانند.

 «آوریل سرخ» نوشته سانتیاگو رونکاگلیولو که جایزه آلفاگوارا (اسپانیا) و ترجمهٔ انگلیسی آن جایزهٔ روزنامه ایندیپندنت (۲۰۱۱) را نصیب این نویسنده و روزنامه نگار پرویی کرده و «انجیل‌ها من» از اریک امانوئل اشمیت، نیز دیگر داستان‌های خارجی و البته کمی قدیمی‌تر حاضر در لیست پرفروش‌های این هفته بودند.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از محمود دولت‌آبادی که شامل شش داستانِ کوتاه با نام‌های «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» که اکثرا در دو یا سه سالِ اخیر نوشته‌ شده‌اند و داستان یک پلیس خسته و توبیخ‌شده که درگیر یک پروندهٔ عجیب می‌شود از یعقوب یادعلی با نام «آداب دنیا» هم همچنان ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های روزهای پایانی خردادماه نمایندگی می‌کنند.

همچنین تازه‌ترین اثر منتشر شده از سروش چیت‌ساز با نام «بارش سفره ماهی» که شامل داستان‌های تازه این نویسنده است که به زعم بسیاری از منتقدان از کار قبلی او یعنی «نوبت سگ‌ها» یک سرو گردن بالا‌تر است و دو داستان عامه‌پسند‌ «سیگار شکلاتی» از هما پوراصفهانی و «مجنون بی‌جنون» نوشته پروانه شفاعی هم دیگر آثار ایرانی هستند که در چهارمین هفتهٔ خرداد‌ماه استقبال بخشی قابل قبولی از کتاب‌خوان‌ها را کسب کرده‌اند.

مجموعه شعر «عاشقانه‌های ریخته روی میز» سروده روجا چمن‌کار هم اثر پرطرفدار ایرانی در بخش شعر بوده‌ است. البته کتاب «زندگی اقبال و زمانهٔ ما» نوشته‌ خرم‌علی شفیق که به زندگی و اندیشه‌های علامه محمداقبال لاهوری پرداخته و از سوی موسسهٔ فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و آکادمی اقبال پاکستان منتشر شده است، نیز اثر تخصصی در حوزه شعر این روزهای خردادماه معرفی شدند.

کتاب‌ «تاریخ ایران مدرن» که تاریخ معاصر ایران مدرن و اتفاقاتی مثل اکتشاف نفت، دخالت‌های خارجی، نقش دودمان پهلوی و همچنین انقلاب ۱۳۵۷ و آغاز جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار داده است و «ایران بین دو اتقلاب» با توجهاتی مشابه در تحلیل وقایع تاریخ معاصر ایران، هر دو از یرواند آبراهامیان هم آثار تاریخی- سیاسی پرخواننده در پایان بهار هستند. البته کتاب «هویت ایرانی» از دوران باستان تا پایان پهلوی، با قلم احمد اشرف و ترجمه حمید احمدی هم این هفته مورد توجه تعداد قابل توجهی از کتابخوان‌‌ها قرار داشته است.

 «طنز و طنزینه هدایت» اثر همایون کاتوزیان که سبک طنز مورد استفاده صادق هدایت در داستان‌های «علویه خانم»، «حاجی آقا»، «توپ مرواری» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» را بررسی کرده نیز اثر تخصصی پرفروش حوزهٔ ادبیات در چهارمین هفته خردادماه است.

 اثری از سوزان سانتاگ درباره رابطه عکس، عکاسی و بارتاب و توجه به رنج‌های دیگران تحت عنوان «تماشای رنج دیگران» هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های هفتهٔ چهارم خردادماه داشته‌ و چراغ روشن آثار فلسفی در لیست پرفروش‌ها را حفظ کرده‌ است.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون مرکز، چشمه، ماهی و ثالث بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفتهٔ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش پایان خرداد
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق لنا اندرشون/ سعید مقدم مرکز 12500 داستان یک عشق مخرب که روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد.
2 سوی دیگر آلفرد کویین/ علی‌اصغر حداد ماهی 20000 تنها رمان تصویرگر اتریشی و نماینده سمبولیسم و اکسپرسیونیسم که  مثل آثار تجسمی‌اش رنگ‌وبوی فانتزی دارد.
3 درک یک پایان جولین بارنز/ حسن کامشاد فرهنگ نشر نو 16000 یازدهمین رمان جولین بارنز و برنده‌ جایزه بوکر
4 خریدن لنین مجموعه نویسندگان/ امیرمهدی حقیقت ماهی 15000 دومین مجموعه داستانی به انتخاب امیرمهدی حقیقت
5 یادداشت‌های شیطان لیانید آندر‌ی‌یف/ حمیدرضا آتش‌برآب انتشارات علمی-فرهنگی 18000 داستان روسی
6 سوفیا پتروونا لیدیا چوکوفسکایا/ خشایار دیهیمی ماهی 12000 رمانی درباره‌ تصفیه‌های استالینی و ازجمله معدود آثار باقیمانده در این‌بار
7 بنی‌آدم محمود دولت‌آبادی چشمه 11000 6 داستان کوتاه از دولت‌آبادی که در دو-سه سال اخیر نوشته شده‌اند.
8 آداب دنیا یعقوب یادعلی چشمه 16000 یادعلی در این رمان هم به واقع‌گرایی پای‌بند بوده و هم روحی متافیزیکی را در داستان احضار می‌کند که شخصیت‌هایش در آن پنهان شده‌اند.
9 بارش سفره ماهی سروش چیت‌ساز مرکز 10500 مجموعه داستان
10 انجیل‌ها من اریک امانوئل اشمیت/ قاسم صنعوی ثالث 11500 داستانی با نگاه خاص اشمیت به درباره حضرت مسیح
کد خبر : ۳۸۱۲۳۴