خبرگزاری کار ایران

غلامرضا موسوی اعلام کرد:

تهیه‌کنندگان به سینماهای بدحساب فیلم نمی‌دهند

شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران از همکاران و سرمایه‌گذاران فیلم‌ها خواست اگر شرکت‌های پخش‌ با آنان تسویه‌حساب نکرده‌اند، نام سینماهای بدحساب را اعلام کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدغلامرضا موسوی (دبیر شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران) از تسویه‌ حساب با سینماهای بدحساب خبر داد.

در اطلاعیه شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما چنین آمده است: براساس آئین نامه شورای صنفی نمایش و عرف، سالن‌های سینما در سراسر کشور موظفند حداکثر دو هفته بعد از پایان نمایش فیلم‌ها، کلیه سهم تهیه‌کنندگان را تحویل دفاتر پخش کنند. طبیعتاً پخش‌ها نیز موظفند وجوه دریافتی را به تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار – حسب قرارداد – منتقل کنند. اما و متاسفانه تعدادی از سالن‌ها نه تنها نسبت به پرداخت حقوق صاحبان فیلم‌ها تعلل می‌کنند، بلکه هنگام تسویه حساب چک‌های مدت‌دار به پخش ارائه می‌کنند. در این شکل، حقوق تهیه‌کنندگان که معمولاً و باید همزمان با نمایش فیلم، پرداخت شود به مدت طولانی پرداخت نمی‌شود.

متاسفانه برخی از پخش‌ها نیز به دلیل تعارف و دوستی  با صاحبان اینگونه سالن‌ها و یا عدم امکان شکایت، وجوه را  نمی‌توانند دریافت کنند. در نتیجه صاحبان فیلم برای دریافت حقوق حقه‌شان مدتی باید منتظر بمانند. این در شرایطی است که این صاحبان فیلم خود نیز باید با دریافت مطالباتشان حقوق معوقه‌ای را پرداخت یا نسبت به تولید فیلم جدید اقدام کنند.

در پی شکایت تعدادی از تهیه‌کنندگان، هیات رئیسه شورایعالی تصویب کرد که با شناسائی سینماهای بدحساب در تهران و شهرستانها، از ارائه فیلم تا به‌روز شدن خودداری نماید.

موسوی افزود: واقعیت این است که صاحبان سالن‌های سینما وجه را نقداً از تماشاگر دریافت می‌کنند و بدیهی است که باید با فرصتی حداکثر یک هفته‌ای سهم صاحبان فیلم را پرداخت کنند.

وی افزود: شورایعالی ضمن تشکر از صاحبان خوش حساب سالن‌های سینما که کم هم نیستند؛ در زمینه برخورد با صاحبان بدحساب سالن‌ها جدی و پیگیر خواهد بود.

وی همچنین اطلاع داد که هفته آینده نشستی با حضور تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلم‌ها در شورایعالی برگزار می‌شود تا ضمن ارائه اطلاعات حقوقی نسبت به دریافت حق‌السهم، از آنها در مورد سینماهای بدحساب اطلاعات بیشتر کسب شود.

کد خبر : ۳۸۰۴۲۲