خبرگزاری کار ایران

چهره ماندگار ادبیات عرب و استاد دانشگاه تهران به خانه ابدی بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر فیروز حریرچی (استاد دانشگاه تهران از چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات عربی) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع پیکر فیروز حریرچی (استاد دانشگاه تهران از چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات عربی) صبح امروز (24 خردادماه) با حضور ریاست دانشگاه و دانشکده و هیات رئیسه، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و جمعی از استادان دانشگاه و خانواده حریرچی برگزار شد.

بسیاری از اساتید حاضر به دلیل تأثر بسیار نتوانستند در این مراسم سخنرانی داشته باشند اما محمد دزفولی (استاد دانشگاه از دانشجویان فیروز حریرچی) در سخنان کوتاه گفت: هیچگاه تصور نمی‌کردیم به این زودی‌ها یک‌یک اساتید دانشکده ادبیات را به سوی منزل ابدی بدرقه کنیم. هنوز غم آقایان موسوی بهبهانی، انوار، محدث و دیگران فراموش نکرده بودیم که استاد حریرچی نیز به دیدار باقی شتافت. او یکی از شخصیت‌هایی بود که برای ترویج زبان عربی زحمت بسیار کشید و با مشارکت وزارت علوم سعی در گسترش زبان قرآن داشت.

دزفولی سپس با اشاره به ترجمه کتاب «قانون، کلام امیر» به فارسی گفت: استاد حریرچی با ترجمه کتاب قانون که در واقع سخنان امیر مؤمنان (ع) بود فرصتی برای عنایت ایشان به خود را فراهم کردند. از دیگر ویژگی‌های او رعایت نظم و انضباط حضور در سر کلاس‌ها بود و تا جایی که می‌توانست برای افراد کار انجام می‌داد و در صورت نیاز به همگان کمک می‌کرد. امروز یکی از چهره‌های ماندگار دانشکده ادبیات از میان ما رفت اما ما مطمئنیم که در محضر امیر مؤمنان(ع) خواهد بود. این اجتماعی از فرهیختگان و نخبگان  نشان می‌دهد که استاد حریرچی مورد محبت همه بوده است.

سپس ایرج حریرچی (پسرعموی فیروز حریرچی و معاون وزیر بهداشت) با تشکر از حضور اهالی قلم و دانشگاه در این مراسم  گفت: هرچه از ایشان شنیده‌ایم نیکی بوده است. فیروز حریرچی حتی در همراهی و همکاری با بیماران برای دریافت خدمات درمانی پیشقدم بود و اگر احساس می‌کرد بیماری نیاز به خدمات ویژه دارد شخصا او را همراهی کرده و به ما ارجاع می‌داد. او همچنین سبک زندگی سالمی داشت و همیشه پر از انرژی مثبت روانی بود.

معاون وزیر بهداشت سپس خاطره‌ای از خود و فیروز حریرچی نقل و بیان کرد: زمانی که او به عنوان چهره ماندگار فعال زبان و ادبیات عرب انتخاب شد؛ جلوی در همین دانشکده او را دیدم و گفتم من به شما تبریک نمی‌گویم بلکه به کسانی تبریک می‌گویم که شایستگی و ماندگاری شخصیت شما را تشخیص دادند.

اسماعیل آذر (شاعر، نویسنده و مجری تلویزیون) نیز در قسمتی از مراسم ضمن خوانش شعرهایی از حافظ، سعدی و شکسپیر به بیان نکاتی از 4 دهه همراهی خودش با فیروز حریرچی پرداخت.

مراسم یادبود فیروز حریرچی روز چهارشنبه (26 خرداد) از ساعت 14 الی 15:30 دقیقه در مسجد شهرک غرب برگزار می‌شود و روز شنبه (29 خرداد) ساعت 17 نیز تالار فردوسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تهران میزبان خانواده این استاد در برگزاری مراسمی دیگر است.

کد خبر : ۳۸۰۲۶۸