خبرگزاری کار ایران

افطاری خداحافظی مستندسازان با مدیر مستعفی شبکه مستند

جمعی از مستندسازان با حضور در منزل زنده‌یاد «مرتضی ندایی» با امیر تاجیک (مدیر مستعفی شبکه مستند) خداحافظی و او را بدرقه کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از مستندسازان کشور طی یک مراسم افطاری، تودیع و خداحافظی غیررسمی و دوستانه‌ای برای امیر تاجیک (مدیر سابق شبکه مستند) برپا کردند.

هادی آفریده، مستندساز در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این گردهمایی، گفت: مستندسازان با این مراسم می‌خواستند از فعالیت‌های امیر تاجیک در مدیریت 17 ماهه شبکه مستند تقدیر و تشکر کنند و خاطره‌ای خوشی که از حضور او در این شبکه داشتند و کمک‌هایی که او به جامعه مستندساز و ارتقای تولیدات در تلویزیون برای فیلم‌های مستند داشت را به نوعی یادآوری کرده و از او تشکر کنند. 

او ضمن اظهار امیدواری مبنی بر اینکه ارتباط شبکه مستند با مستندسازان، مانند دوره تاجیک برقرار بماند، گفت: امیر تاجیک دست دوستی به طرف مستندسازان دراز کرد و با جذب اکثریت جامعه مستندساز حرفه‌ای سینمای مستند، مخاطب را به رسانه ملی و شبکه مستند برگرداند.

آفریده خاطرنشان کرد: من پیش از این، مستندساز تلویزیونی نبودم و فیلم‌هایی مستندی که می‌ساختم خیلی کم این اقبال را داشت که از تلویزیون پخش شود بلکه بیشتر در فستیوال‌های بین‌المللی یا تلویزیون‌های خارجی فرصت پخش پیدا می‌کرد اما در مدتی که امیر تاجیک مدیر شبکه مستند بود، آمار مخاطبان این شبکه افزایش یافت و شبکه مستند از حالت تک‌صدایی درآمده و شبکه‌ای ملی شد به طوری‌که هرگونه سلیقه و تفکری می‌توانست مخاطب یکی از این برنامه‌ها باشد.

آفریده با اشاره به محدودیت‌های بسیار زیاد تلویزیون در برنامه‌سازی، گفت: در شرایطی که همه ما می‌دانیم در تلویزیون محدودیت‌های خیلی زیادی برای پخش هر محصولی چه داستانی و چه مستند وجود دارد، اگر برنامه‌سازی بخواهد همه سلیقه‌ها را جلب بکند باتوجه به محدودیت‌های سلیقه‌ای و قانونی که در تلویزیون وجود دارد؛ کار بسیار مشکلی در پیش خواهد داشت. 

او خاطرنشان کرد: نگرشی که تاجیک و تیم او داشت بسیار موفق بود؛ این موفقیت را در عملکرد این شبکه هم می‌توان دید؛ به‌طوری‌که مردمی که پیش از او شبکه مستند را خیلی کمتر نگاه می‌کردند؛ تبدیل به مخاطبان آن شدند.

آفریده با اشاره به رویکرد دیگر شبکه مستند در این چند ماه، گفت: شبکه مستند در بخش نمایش فیلم‌های مستند به یک رقیب خیلی جدی برای رسانه‌های فارسی‌زبان خارج ایران تبدیل شد؛ تا پیش از این، خیلی از فیلم‌سازان برای پخش فیلم‌هایشان دست به دامن کانال‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان می‌شدند اما این اتفاق در این دوره شبکه مستند تقریبا به مرز صفر رسید. 

این مستندساز ادامه داد: مستندسازانی که تولیدات جدید داشتند با یک تعامل با مدیران شبکه آن را آماده می‌کردند و آثار آنها در رسانه ملی پخش می‌شد. درنهایت شبکه مستند به یک رقیب قدرتمند برای کانال‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در بخش فیلم‌های مستند تبدیل شد و این دستاورد خیلی مهمی بود که نتیجه‌ی مدیریت فراسلیقه‌ای بود.

آفریده با بیان اینکه همه مخاطبان با همه نگرش‌ها حق این را داشتند که فیلمی را برای خود روی آنتن ببینند، گفت: در شبکه مستند این عدالت برقرار شد و نتیجه‌اش جذب مخاطبی بود که حتی بیشتر از برخی شبکه‌های سراسری بودند.

او یادآور شد: برای هر مدیری که می‌آید آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم این راهی که آغاز شده و راه مفیدی است؛ حمایت شده و ادامه یابد.

آفریده با اشاره به جذب تعداد زیادی از مستندسازان به شبکه مستند، گفت: جذب این مستندسازان برجسته کمک کرد که رسانه ملی در شبکه مستند مردم را با خودش آشتی دهد. چیزی که قبلا به این قدرت نبود و این دستاوردی است که فکر می‌کنم هر مدیری آن را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد به فراموشی سپرده شود. 

لازم به ذکر است؛ با استعفای امیر تاجیک از مدیریت شبکه مستند در روز هفدهم خرداد موافقت شد و رضا پورحسین به‌طور موقت سرپرستی این شبکه را به عهده گرفت. صبح امروز نیز ازسوی معاون سیما «سلیم غفوری» مدیر سابق گروه مستند شبکه افق؛ مدیریت شبکه مستند را به عهده گرفت.

کد خبر : ۳۷۹۸۲۱