خبرگزاری کار ایران

خاطره‌بازی کتابخوان‌ها با داستان‌های قدیمی

تازه‌ترین مجموعه شعر ترجمه شده از چارلز بوکوفسکی با نام «خوش‌‌شانس‌ها» که همین امسال با ترجمه علیرضا بهنام منتشر شده، شعر جهانی پرخواننده‌ی این روزهای خردادماه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سومین هفته‌ی خرداده ماه و با وجود پایان یافتن امتحانات و نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و دانشجویان؛ کتابفروشی‌ها هنوز رونق و برو و بیای همیشگی را پیدا نکرده‌اند.

بر همین اساس و بنا به آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های بیدگل، چتر، روزبهان، مروارید و برخی شهر کتاب‌های تهران از 15 خرداد‌‌ماه تا 20 خردادماه، لیست پرفروش‌ها تغییر قابل توجهی نسبت به بعد از عید و نمایشگاه کتاب نداشته و برخی کتاب‌‌های جدید و تازه از تنور درآمده‌ی زمستان 94 و بهار 95 همچنان جایگاه خود را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده‌اند. با این وجود کتابفروشی‌ها چشم‌به‌راه رسیدن آثار جدید و تازه چاپ هستند تا پیشخوان‌ها و ویترین‌هایشان را برای روزهای همراه با کولر و هندوانه نو تازه کنند.

البته تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش پاییز و زمستان سال گذشته همچون «لذتی که حرفش بود (شش تک‌نگاری درباره دیدن و زیستن)» پیمان هوشمندزاده و «چقدر خوبیم ما» که نگاه طنز ابراهیم رها به خلقیات جامعه‌ی ایرانی را شامل می‌شود؛ در کنار سه رمان «پاییز فصل آخر سال است» از نسیم مرعشی، «بینایی» ژوزه ساراماگو با ترجمه اسدالله امرایی و «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز هنوز آنقدری خواهان دارند که جایی در لیست پرفروش‌ها داشته باشند و جزو آثار پرخواننده در روزهای میانی خرداد معرفی شوند.

اثر داستانی قدیمی‌تری مثل «کافکا در کرانه» نوشته‌ی هاروکی موراکامی و با ترجمه‌ی مهدی غبرایی، «دوستش داشتم» آنا گاوالدا، رمان «خدمتکار و پروفسور» اثر یوکو اوگاوا، نویسنده ژاپنی که به زندگی ریاضیدانی عاشق اعداد می‌پردازد با ترجمه شقایق نظرزاده و ترجمه خحسته کیهان از مجموعه‌ داستان‌های تخیلی نویسندگان معاصر غربی به نام «معما» نیز این هفته جذب مخاطب خوبی داشته و دوباره در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شوند.

مجموعه آثار نادر ابراهیمی مثل «یک عاشقانه‌ی آرام»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «مردی در تبعید ابدی» و «آتش بدون دود» هم آثار ایرانی قدیمی هستند که در سومین هفته‌ی خردادماه همچنان و دوباره با استقبال گروه قابل توجهی از کتاب‌خوان‌ها همراه شدند.

رمان‌های «سوی دیگر» به قلم آلفرد کویین، دومین ترجمه‌ی پیمان خاکسار از آثار دان دلیلو به نام «برفک» که از معروف‌ترین رمان‌های پست‌مدرن به‌شمار می‌آید و در دهه ۱۹۸۰ و  اوج دوره پست مدرنیسم در آمریکا به شدت پرمخاطب بوده است و «مرا به کنگاراکس نبر» از آندره کورکف که در دهه‌ی اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده هم داستان‌های خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ هستند که جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های نیمه خردادماه  داشته‌اند.

علاوه بر این‌ یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را نیز دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» نیز دیگر داستان‌های خارجی حاضر در لیست پرفروش‌های این هفته بودند. رمان «سوفیا پتروونا» از لیدیا چوکوفسکایا که چند وقتی است با ترجمهٔ خشایار دیهیمی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته نیز پرفروش بوده و گویا می‌تواند تا مدت‌ها در لیست کتاب‌های داستانی پرفروش دیده شود.

همچنین رمان «داپلر» از ارلندلو که شقایق قندهاری آن را ترجمه کرده و روایت ظریف و در عین حال نثری طنازانه برای نقد جامعه شهری مدرن و ارزش‌های نوظهور دارد و داستان «در راه» از جک کرواک که احسان نوروزی آن را ترجمه کرده و یکی از آثار مهم ادبیات معاصر امریکا به‌شمار می‌رود نیز مخاطبان خوبی جذب کرده‌ و فعلا چند هفته‌ای است که در لیست پرفروش‌ها مستقر شده‌اند.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از محمود دولت‌آبادی که شامل شش داستانِ کوتاه با نام‌های «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» که اکثرا در دو یا سه سالِ اخیر نوشته‌ شده‌اند و داستان یک پلیس خسته و توبیخ‌شده که درگیر یک پرونده‌ی عجیب می‌شود از یعقوب یادعلی با نام «آداب دنیا» هم ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های روزهای میانی خردادماه نمایندگی می‌کنند.

مجموعه داستان‌ «هیولای خانگی» از فرشته احمدی که در 8 داستان کوتاه؛ روایت‌هایی از سوالات فلسفی درباره اختبار انسان را مطرح می‌کند به همراه دو رمان «سهم من» و «پدر آن دیگری» از پرینوش صنیعی هم دیگر آثار ایرانی هستند که در سومین هفته‌ی خرداد‌ماه استقبال بخشی قابل قبولی از کتاب‌خوان‌ها را کسب کرده‌اند. در کنار این‌ها «هشت کتاب» سهراب سپهری و مجموعه شعر طنز «ناشیانه دوستت داشتم» از زهرا دری هم اثر پرطرفدار ایرانی در بخش شعر بوده‌اند.

البته تازه‌ترین مجموعه شعر ترجمه شده از چارلز بوکوفسکی با نام «خوش‌ شانس‌ها» که همین امسال با ترجمه علیرضا بهنام منتشر شده، نیز شعر جهانی پرخواننده‌ی این روزهای خردادماه بوده است.

کتاب‌های «فهم برشت» ازجمله آثار مشهور والتر بنیامین، فیلسوف و اندیشمند مطرح آلمانی با ترجمه مشترکی از حسین نمکین و دیگران، نمایشنامه «الکترا» نوشته اوریپید که در سال 413 پیش از میلاد روی صحنه رفته و به تازگی با همت غلامرضا شهبازی و توسط نشر بیدگل منتشر شده، نمایشنامه «مامورهای اعدام» از مارتین مک‌دونا هم آثار نمایشی خارجی  پرخواننده  در میانه خردادماه هستند.

پنجمین جلد از مجموعه «تئاتر: نظریه و اجرا» که با نظارت علی‌اکبر علیزاد در انتشارات بیدگل منتشر می‌شود، با نام  «پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر» که توسط شومیت میتر و ماریا شفتسووا گردآوری و ویرایش شده نیز اثر تخصصی پرفروش حوزه‌ی نمایش و تئاتر در سومین هفته خردادماه معرفی می‌شود.

 اثری از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد» که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریز‌های» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های هفته‌ی سوم خردادماه داشته‌ و چراغ روشن آثار فلسفی در لیست پرفروش‌ها را حفظ کرده‌ است.

کتاب تو مشغول مردن‌ات بودی (گزیده‌ای از شعر و عکس جهان) به نویسندگی مارک استرند و دیگران که و «زبان عکس (عکس چگونه از ماجراها و روابط پرده برمی‌دارد)» از رابرت اکرت که عکس‌هایی (بیشتر خانوادگی) به انتخاب این نویسنده روان‌شناس را براساس نشانه‌های مشهود در تصاویر، تفسیر کرده است نیز آثار مرتبط با هنر در لیست پرفروش‌های این هفته هستند.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، حرفه هنرمند و مروارید بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش سومین هفته خرداد
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 برفک دان دلیلو/ پیمان خاکسار چشمه 25000 کاوشی داستان محور در مفهوم مصرف‌گرایی، مرگ و جامعه مدرن
2 مرا به کنگاراکس نبر آندره کورکف/ آبتین گلکار افق 10500 داستان در دهه‌ی اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده است.
3 سوفیا پتروونا لیدیا چوکوفسکایا/ خشایار دیهیمی ماهی 12000 رمانی درباره‌ی تصفیه‌های استالینی و ازجمله معدود آثار باقیمانده در این‌باره
4 بنی‌آدم محمود دولت‌آبادی چشمه 11000 6 داستان کوتاه از دولت‌آبادی که در دو-سه سال اخیر نوشته شده‌اند.
5 آداب دنیا یعقوب یادعلی چشمه 16000 یادعلی در این رمان هم به واقع‌گرایی پای‌بند بوده و هم روحی متافیزیکی را در داستان احضار می‌کند که شخصیت‌هایش در آن پنهان شده‌اند.
6 هیولای خانگی فرشته احمدی ثالث 8000 8 داستان کوتاه درباره زندگی و اختیار انسان
7 خوش شانس‌ها چارلز بوکوفسکی/ علیرضا بهنام مروارید 7000 تازه‌ترین مجموعه شعر منتشر شده از در ایران
8 فهم برشت والتر بنیامین/ حسین نمکین بیدگل 15000 ازجمله آثار مشهور والتر بنیامین، فیلسوف و اندیشمند مطرح آلمانی
9 مامورهای اعدام مارتین مک‌دونا/ بهرنگ رجبی بیدگل 12000 نمایشنامه انگلیسی قرن 20
10 عقل ساد موریس بلانشو/ بیدگل 12000 کتابی درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی
کد خبر : ۳۷۸۸۷۲