خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

مسائل فرهنگی را نمی‌توان با مامور حل کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسائل فرهنگی باید به اقناع برسد و نمی‌توان با نیرو و مامور آنها را حل کرد. قدری حوصله می‌خواهد و با بخشنامه‌ها حل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب حضور یافته بود، در مورد سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس گفت: در تعابیر رهبری چند بخش مهم بود؛ یکی اقتصاد و محور آن اقتصاد مقاومتی بود. بخشی هم مربوط به مسائل فرهنگی و مجلس انقلابی بود. در بخش فرهنگ، شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی مرجعی برای بررسی‌های فرهنگی است. قوانین خوبی هم وجود دارد که با پیشرفت‌های امروزی مردمی‌کردن فرهنگ مورد توجه است که ما گام اساسی در این زمینه برنداشتیم و دغدغه‌ای در بطن جامعه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: آنقدر تولیدات فرهنگی زیاد شده که باید برای صیانت از فرهنگ گام‌های اساسی برداریم. از سوی دیگر عمق فرهنگ نیز باید بیشتر شود و این امر به پشتوانه مالی قوی نیاز دارد ولنگاری فرهنگی را باید مسئولان فرهنگی رصد کنند و باید کمک شود تا شاهد تولیدات پر اهمیت‌تری باشیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه کمک به بخش‌های فرهنگی در سال‌های قبل کم نبود اما اینکه درست مصرف شده باشد هم مهم است، ادامه داد: در رادیو و تلویزیون مدیریت متناسبی صورت نگرفت. بحران مالی چالش امروز سازمان صدا و سیما است. همچنین گسترش نیروی انسانی هم موضوع قابل توجهی است. بزرگ شدن دولت و خرج منابع برای امور جاری هم مهم است. 90 درصد کل بودجه سال قبل کشور، بودجه جاری بود. این مساله در موضوع فرهنگ هم تسری پیدا کرده است سهم فرهنگ از بودجه هم کم نیست و باید یاد بگیریم کشور را با هزینه زیاد اداره نکنیم.

وی تاکید کرد: البته همه مساله این نیست بلکه نظارت‌ها نیز مهم است و یکی از مناقشات مجلس و بخش‌های فرهنگی این است که محصولات فرهنگی در قالب درست‌تری باشد.

لاریجانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که اولویت‌های مجلس دهم چیست گفت: با تنوعی که در تخصص‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد شاهد وجود حدود 32 تخصص هستیم لذا نیروهای مجلس تازه نفس و آماده به کار هستند و جای امیدواری است که به مسائل مهم کشور تمرکز پیدا خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور افزود: امیدواریم پس از تشکیل کمیسیون‌های مجلس بتوانیم به محور مهم اقتصادی کشور توجه لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به این که تصور می‌کنم هفته آینده کمیسیون‌های مجلس برای کار تشکیل خواهد شد بیان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه شود برنامه ششم توسعه است که دورنمایی از 5 سال آینده کشور را باید ترسیم کنیم.

لاریجانی با اشاره به این که موضوع اساسی در برنامه ششم توسعه اقتصاد مقاومتی است عنوان کرد: از سوی دیگر باید به موضوعات فرهنگی و علمی نیز به خوبی توجه شود لذا مجلس برای اقدامات اساسی محیا می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر این که چه طرح‌هایی در مجلس دهم وجود خواهد داشت گفت: طرح‌های متنوعی وجوددارد که برخی از آن‌ها در مجلس نهم مطرح شده بود که در این مجلس باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که شرایط را باید برای سرمایه گذاری تسهیل کنیم خاطر نشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مجلس شورای اسلامی گزارش دادند به طوری که در گزارش ایشان آمده بود که رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار خوب نیست و شاهد مقررات دست و پاگیر هستیم.

لاریجانی با بیان این که باید سرمایه گذار انگیزه سرمایه گذاری پیدا کند گفت: در این مجلس به این موضوع نیز توجه اساسی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشویق‌های صادراتی گفت: شرکت‌هایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند باید انگیزه لازم را داشته باشند.

وی مهم‌ترین مسئله در اقتصاد فعلی را تسهیل شرایط برای سرمایه گذار داخلی و خارجی دانست و عنوان کرد: حجم سرمایه گذاری برای این که این مقدار نیروی کار بر سر کار بروند بیش از بودجه متعارف است.

لاریجانی با بیان این که نقدینگی در کشور کم نیست اما سوق دادن آن به سمت تولید امری مهم است ادامه داد: سهم تسهیلات برای تولید نسبت به خدمات پایین است و باید شرایط تغییر یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بسیاری از قوانین خوب هستند گفت: این قوانین نیز باید به خوبی اجرا شوند.

وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی افزود: این اصل در اجرا منحرف شده و به هدف تعیین شده خود نرسیده است.

لاریجانی با اشاره به گزارش‌های نظارتی مجمع تشخیص پیرامون اصل 44 عنوان کرد: در 8 هدف مهمی که برای این امر در نظر گرفته شده بود باید اذعان داشت که در اکثر موارد در اجرا موفق نبوده‌ایم. مثلاً بخش زیادی از شرکت‌ها به سهام عدالت داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که توزیع سهام عدالت ظاهری خصوصی اما باطنی دولتی دارد عنوان کرد: برخی از دستگاه‌ها در زمینه بدهی خود اقدام به ارائه سهام کردند لذا باید اذعان داشت که نظارت در اجرا مهم است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا لایحه قانون تجارت در مجلس دهم به سرانجام خواهد رسید گفت: باید قانون صادرات را به گونه‌ای تغییر دهیم که شرایط اقتصادی بهبود یابد.

لاریجانی با اشاره به این که قانون تجارت حدود هزار ماده دارد افزود: امکان رسیدگی به این موضوع در شورای نگهبان فراهم نشده است لذا باید در این مجلس بار هزار ماده‌ای را کم کنیم و مواردی را که لازم است تغییر خواهیم داد.

لاریجانی در مورد موضوع اقتصاد مقاومتی نیز گفت: نباید خود را در عناوین گم کنیم. در بحث اقتصاد مقاومتی باید به تقویت رونق تولید و صادراتی اندیشیدن توجه کرد. بخشی نیز این است که ما بتوانیم بهره‌وری را بالا ببریم. از دیگر موضوعات این است که آیا قوانین مبارزه با قاچاق کفایت می‌کند یا نه و ما باید گلوگاه‌های قاچاق را ببندیم.

وی ادامه داد: نظر ما این است در مقام اجرا در این مورد سهل انگاری شده و یا نوع مجازات‌ها خیلی جواب نداده است. پس باید رویکردها را تغییر دهیم. اطراف ایران راه‌های مبادله فراهم است که زمینه قاچاق را فراهم می‌کند وقتی سر جمع نگاه می‌کنیم می‌بینیم معزل بزرگی ایجاد کرده است پس باید رویکردها را تغییر داد. برای مبارزه با قاچاق باید ببینیم که آیا در مقام اجرا رویکردها متناسب بوده یا خیر؟ آمار قاچاق نگران کننده است و می‌تواند تولید را فلج کند. پس بخش‌هایی جزو امهات اقتصاد مقاومتی است که باید به آنها توجه شود.

 رئیس مجلس در مورد سیاست‌های جمعیتی و نحوه حمایت از آنها گفت: قانون مجلس قبل شرایط را برای ازدیاد نسل فراهم کرد و با توصیه‌های رهبری شرایط در مسیر بهتری قرار گرفته است اما باید وضع اقتصادی هم مورد توجه قرار گیرد مجاسبات ما نشان می‌دهد که بضاعت مالی ما فعلاً اجازه این تحرک‌ها را نمی‌دهد.

لاریجانی در مورد بحث حجاب و عفاف نیز گفت: شورای انقلاب فرهنگی قانونی را تصویب کرده که لازم الاجرا است. مسائل فرهنگی باید به اقناع برسد و نمی‌توان با نیرو و مأمور آنها را حل کرد. قدری حوصله می‌خواهد و با بخشنامه‌ها حل نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد علت تعداد کم نمایندگان برای کمیسیون فرهنگی، اظهار کرد: این هم یک عارضه است که هفته آینده تعدیل خواهد شد. البته این مسئله به معنی نداشتن دغدغه نیست بلکه بخش‌های دیگر آنقدر فشار می‌آورد که نمایندگان اول به سمت آنها می‌روند. روی کمیسیون امینت ملی مثل گذشته فشار برای حضور نمایندگان نیست.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود مجلس دهم از وجود کارشناسان اقتصادی فقیرتر شده است، گفت: نباید در این مورد زود قضاوت کرد. ما افراد متخصص و با سابقه در این زمینه داریم. به نظر من اینطور قضاوت کردن دقیق نیست.

لاریجانی در مورد برنامه ششم توسعه نیز گفت: امروز با آقای نوبخت جلسه داشتم. استدلالی دارند که در پیوست‌ها همه نکات است اما مجلس می‌گوید ما پیوست‌ها را تصویب نمی‌کنیم. یک برنامه خوب برنامه‌ای است که تصویری روشن برای پنج سال آینده بدهد که با چه شیبی حرکت می‌کنیم و اولویت‌های ما چیست. یک سری از مواد معمول را جدا در مجلس قبل تصویب کردیم. پس قانون برنامه باید موجز باشد. هر دو گزینه عملی است اما منطقی‌تر این است که دولت لایحه روشنی بدهد. اگر وفاق بین دولت و مجلس در این مورد صورت گیرد کار تسهیل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد نظارتی مجلس ممکن است به اجرای اقتصاد مقاومتی آسیب بزند، گفت:  باید روحیه انقلابی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد. اگر قوانین درست اجرا می‌شد این وضعیت را نداشتیم. ممکن است مقداری مربوط به تحریم‌ها باشد اما باید توجه کرد وقتی طرح بنگاه‌های زود بازده مطرح شد خوب به نظر می‌رسید اما منابع بانک‌ها را بلعید یا مسکن مهر فلسفه‌اش غلط نبود اما نحوه اجرا بی حساب بود. برای اینکه اقتصاد مقاومتی ساز و کار دقیق داشته باشد انقلابی بودن مهم است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: زمان جنگ رییس جمهور وقت نمی‌گذاشت کار جلو رود بعد از کنار گذاشتن او شرایط تغییر کرد در حالیکه مردم و قوانین همان‌ها بودند. در اقتصاد مقاومتی هم باید از ساختار بوروکراتیک عبور کنیم. باید مجاهدت در این زمینه صورت گیرد. این روحیه در مجلس دهم وجود دارد چراکه نمایندگان تازه نفس هم هستند و در همه کمیسیون‌ها موضوع اقتصاد مقاومتی اولویت دارد.

رییس مجلس در مورد تعامل مجلس با مقوله هنر نیز گفت: فکر می‌کنم ابزارهای نظارتی در مورد هنر متنوع است. در بخشی، کمیسیون‌ها با بخش‌های فرهنگی ارتباط دارند و در برخی موارد نیز باید ریشه‌ای تر برخورد شود. البته گفت و گو ها و کمک‌های متناسب نیز باید صورت گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به برنامه اعتقاد دارید؟، اظهار کرد: نداشتن برنامه وضع را بدتر می‌کند. داشتن برنامه کمک می‌کند ذهن‌ها به سمت و سویی حرکت کند. در حوزه فرهنگ، گفت و گوها و نظارت‌های اولیه می‌تواند مؤثر باشد. ابزارهایی هم وجود دارد که بسیار از آنها استفاده شده است. در مجلس قبل شش گزارش تحقیق و تفحص خوانده شد. یک ابزار هم سؤال از وزراست. وزیر فرهنگ چند بار مورد سؤال قرار گرفت. نکته رهبری در مورد ولنگاری فرهنگی را باید جدی گرفت. نقاط کلیدی هم روشن است. بخش مهم دیگر رسانه‌های جدید است که باید سازوکار دقیق برای این شرایط دیده شود.

لاریجانی در مورد توجه به بحث مالیات‌ها نیز گفت: اصل اینکه کشور باید با مالیات اداره شود متین است اما در شرایط رکود جواب عکس می‌دهد. باید این فشارها را برداریم و تسهیلاتی را قائل شویم. یکی از موضوعات مورد توجه در برنامه ششم سازو کارهای متین‌تر در مورد مالیات‌ها است.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد رفتار گستاخانه عربستان در سیاست‌های منطقه و اقتصاد و حج نیز گفت: هیچ وقت منطقه آنقدر آشفتگی نداشته است. آتش ایجاد شده دامن کشورهایی که فکر می‌کردند آسیب پذیر نیستند را هم گرفته است. جریان‌های تروریستی از نظر کمیت و کیفیت گسترش داشتند. اگر رفتار ایران را با دیگران مقایسه کنیم می‌بینیم ما در مسائل مختلف متین عمل کردیم. دیگران بحران را شعله ور تر کردند و روحیه انقلابی ما اقتضا می‌کرد به داد مردم منطقه برسیم. امینت دیوار جغرافیایی ندارد همه باید مراقب باشیم. ما هم امنیت خود را پایدار کردیم و هم روی منطقه تأثیر گذاشتیم و این سیاست خود را باید ادامه بدهیم.

لاریجانی در مورد ضرورت ادامه سیاست‌های منطقه‌ای همچون حمایت از مقاومت نیز گفت:‌ مساله مقاومت ریشه در بیداری منطقه دارد. البته همه آن به ما مربوط نیست.  شیب صعودی هم دارد و دموکراسی خواهی خواسته عمومی است. این یک پدیده مهم و نو در منطقه است. سیاست‌های آمریکا برای انحراف این مسیر در بلند مدت پاسخ نمی‌دهد

وی ادامه داد: مقاومت، سرمایه‌ای برای منطقه است و بدون حمایت ما هم حرکت خود را ادامه می‌دهد. ایران این حرکت‌ها را مفید می‌داند و حمایت می‌کند و نمی‌توان این سرمایه را از منطقه گرفت.

رییس مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در موضوع هسته‌ای عدم صداقت طرف مقابل ثابت شد، اجرای درست برجام چه راهکاری دارد؟ اظهارکرد: اینکه طرف مقابل نا اهلی دارد دلیل نمی‌شود مسیر مذاکره را ادامه ندهیم. نوع مذاکره متفاوت می‌شود و دقت‌ها بیشتر می‌شود. مذاکره با فرض این بود که ممکن است طرف مقابل شیطنت‌هایی داشته باشد و در مسیر اجرا هم چند جا آمریکایی‌ها شروع به رفتارهای خلاف کردند که با روح برجام سازگار نبود از جمله مساله روادید و برخی امور دیگر. باید از طریق خود توافقنامه این اشکالات را رفع کنیم.

وی افزود: کمیسیون امینت ملی هم باید روی آن بررسی کند. مجلس قبل پیگیری‌هایی داشت و در مجلس جدید نیز به محض شکل گیری کمیسیون امینت ملی، وزارت خارجه باید گزارش بدهد. در انتخابات اخیر آمریکا کاندیداها حرف‌های سبک سرانه می‌زنند ما هم ابزارهای متنوعی داریم اما هرچه مسیر را هموارتر جلو برویم، بهتر است.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که به نظر وی مجلس دهم اصولگراست یا اصلاح طلب، گفت:  این مجلس ولایی است و رابطه‌اش با رهبری عمیق است. همه گروه‌ها به آن معتقدند و ورزیدگی ذهنی دارند. خوشبختانه جریان‌های سیاسی به بلوغ سیاسی رسیده‌اند و در این کشتی مسائل مشترک بسیاری وجود دارد و باید روی نقاط اشتراک بیشتر تمرکز کنیم تا کشمکش‌های قبیله‌ای.

وی در پایان با بیان اینکه مجلس دهم پتانسیل‌های خوبی دارد و باید تلاش کنیم رویکرد آرام و کارشناسی داشته باشد و غوغا و جنجال را در آن کاهش دهیم، اظهارکرد: عملکرد مجلس در همین چند روز از نظر انظباطی قابل قبول بوده و رسانه‌ها هم باید کمک کنند. همه توجه کنیم اگر مجلس را در مسائل اصلی انگیزه مند کنیم، مفیدتر است. کشور از گردنه‌های مختلفی عبور کرده و لازم است با همگرایی قوا و اقناع مردم، شرایط را برای کارآفرینی مهیا کنیم.

کد خبر : ۳۷۸۷۲۷