خبرگزاری کار ایران

صالحی امیری در دیدار با وزیر فرهنگ چین:

زمان ارتقای مناسبات فرهنگی ایران و چین به سطح استراتژیک فرا رسیده است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان با بیان اینکه حوزه فرهنگی بسترساز خوبی برای گسترش همکاری میان کشورهاست، گفت: زمان آن فرا رسیده که روابط ایران و چین در حوزه فرهنگی نیز همچون حوزه های اقتصادی به سطح استراتژیک ارتقا یابد.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی امیری در جریان ملاقات با «لو شو گانگ» وزیر فرهنگ چین، از چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران نام برد اما گفت که به باور من، حوزه فرهنگی هم می تواند بستر ساز خوبی برای گسترش همکاری‌ها باشد.

وی ادامه داد: تجربه تاریخی نشان می دهد، کشورهایی که روابط فرهنگی عمیق‌تری دارند از روابط پایدارتری نسبت به کشورهایی برخوردارند که همکاری‌های آنان صرفا اقتصادی است.

صالحی امیری اظهار داشت: دو کشور بزرگ ایران و چین بعد از برجام می توانند فصل جدیدی از همکاری‌ها را در حوزه فرهنگی، همانند حوزه‌های مختلف اقتصادی تجربه کنند.

او همچنین از «اعتماد» به عنوان نقطه آغاز یک حرکت نام برد و گفت که این شرایط هم اکنون میان ایران و چین وجود دارد و دو کشور در طول سالهای گذشته بویژه در زمان تحریم ها، توانسته اند علاوه بر گسترش مناسبات به این مهم (اعتماد) نیز دست یابند.

او گفت: البته فرهنگ را نباید یک ابزار اقتصادی دانست بلکه به خودی خود یک هدف محسوب می شود. با این حال بر این باورم که در حوزه جاده ابریشم می توانیم شریکی خوب برای هم باشیم و گسترش ایده جاده ابریشم برای منافع ملی کشور ما هم مثبت است.

وی یادآور شد که روابط اقتصادی کشورها بنا به دلایل مختلف با فراز و فرودهای بسیاری همراه است اما این نوسانات، بخش های فرهنگی را تهدید نمی کند.

مشاور رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که روابط فرهنگی دو کشور نیز می بایست همانند روابط اقتصادی استراتژیک باشد چرا که دلایل زیادی برای این مهم وجود دارد.

وی در این رابطه به سابقه تمدنی قابل توجه و دیدگاههای مشترک دو کشور در ارتباط با مسائلی همچون مبارزه با تروریسم، بیزاری از تحجر، احترام به حقوق بشر... اشاره کرد و گفت: همه این موارد و بسیاری مسائل دیگر دلیل خوبی برای گسترش و ارتقای همکاریهای فرهنگی کنونی به سطح استراتژیک است.

صالحی امیری یادآور شد: زمان آن فرا رسیده که ملت های بزرگ ایران و چین بیشتر یکدیگر را بشناسند و در این راستا پیشنهاد کرد که دو کشور با برگزاری نمایشگاههای مشترک از جمله نمایشگا ویژه جاده ابریشم، برگزاری هفته فرهنگی، برگزاری نشست های تخصصی میان نخبگان دو کشور تحقق این ایده را عملی سازند.

وزیر فرهنگ چین نیز در سخنان خود به ظرفیت‌های قابل توجه همکاری میان دو کشور اشاره کرد و خواستار تشکیل کمیسیون مشترک فرهنگی دو کشور پس از وقفه ای چند ساله شد.

«لو شو گانگ» تاکید کرد که به منظور توسعه همکاریهای فرهنگی، شکل گیری این کمیسیون مشترک کاملا ضروری است.

او اعلام کرد که بعد از سال 2012 که این کمیسیون شکل گرفت و اولین نشست آن برگزار شد، طرفین نشست دیگری نداشته اند و اینک زمان خوبی برای تشکیل آن با حضور کارشناسان و مسئولان فرهنگی دو کشور است.

وزیر فرهنگ چین یادآور شد که این نشست می تواند نقشی مهم در تعیین و انتخاب نقشه راه فرهنگی دو کشور ایفا کرده و برنامه مدونی برای تداوم همکاریها در آینده ترسیم کند.

وی خطاب به «صالحی امیری» اظهار داشت: روابط دو کشور بویژه در حوزه فرهنگی هم اکنون در نقطه آغاز جدیدی قرار دارد و بدون شک این ملاقات و سفر شما می تواند کمک شایانی در گسترش همکاریهای دو طرف داشته باشد.

«لو شو گانگ» در ادامه خاطرنشان کرد: من و ملت چین به ایران حسی خوب همراه با دوستی داریم و به همین دلیل معتقدم زمان خوبی برای ارتقای مناسبات فرهنگی دو کشور فرا رسیده باشد.

وی از طرح استراتژیک «یک کمربند - یک جاده» به عنوان نقطه شروع خوب این مهم نام برد و تصریح کرد: همکاری در این زمینه به طور حتم با دستاوردهای جدیدی برای دو کشور همراه خواهد بود.

وزیر فرهنگ چین همچنین یادآور شد که توجه مردم کشورش نسبت به ایران طی سالیان اخیر به طور روزافزونی افزایش یافته و تمرکز آنان به ایران و فرهنگ آن بیشتر شده است.

«لو» ادامه داد: همین نکته، اهمیت تشکیل بخش ایران شناسی در چین را دوچندان کرده و امیدوارم این مرکز با همکاری دو طرف تشکیل شود تا زمینه شناخت بیشتر ایران، تمدن و فرهنگ غنی آن برای مردم چین فراهم شود.

«سیدرضا صالحی امیری» که در راس هیاتی روز گذشته (دوشنبه) وارد چین شد علاوه بر ملاقات با «هان یونگ جین» رئیس کتابخانه ملی چین، اولین نمایشگاه مشترک کتابخانه‌های ملی ایران و چین با عنوان «ایران زیبا» را در شهر پکن افتتاح کرد.

وی همچنین در راستای افزایش تعاملات و همکاریهای متقابل، پیش از ظهر امروز یک یادداشت تفاهم همکاری با «لی مین گوآ» رئیس سازمان آرشیو ملی جمهوری خلق چین به امضا رساند.

مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان در ادامه سفر خود به چین، قرار است فردا (چهارشنبه) با وزیر شورای اطلاع رسانی این کشور هم دیدار کند.

کد خبر : ۳۷۸۷۰۰