خبرگزاری کار ایران

مصطفی آقامیری:

تابلویی که از مسجد کشیده‌ام، مایه آرامش من است

طراحبرجسته فرش، تذهیب و نگارگری گفت: طرحم از مسجد امام علی(ع) سال 2012 در فستیوال جهانی الجزایربرگزیده شد و طبق قانون باید به مزایده گذاشته می‌شد اما با رایزنی‌های متعدد و اصرار زیاد توانستم آن را حفظ کنم. این طرح آرامش و قرار من است.

مصطفی آقامیری طراح فرش، تذهیب و نگارگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، حضور در عبادتگاه را از بارزه‌‌های جامعه ایرانی عنوان کرد و گفت: ایرانیان از پیش از اسلام نیز حضور در عبادتگاه‌ها را اقدامی ارزشمند می‌دانستند.

وی افزود: نگاهی به شاهنامه نشان می‌دهد که همواره ایرانیان اهل حضور در عبادتگاه بوده و هستند. در فرهنگ شاهنامه‌ عبادتگاه «مسگد» نام دارد که بعدها این نام به مسجد تغییر کرد.

خالق تابلوی «درس حضرت رضا(ع)» ادامه داد: مسجد برای عبادت ساخته شده است اما قابلیت‌هایی دارد که می‌توان از آن برای امور اجتماعی نیز استفاده کرد. مسجد پایگاهی برای تجمع مسلمانان بوده و هست. پایگاهی که می‌توان با استفاده از ظرفیت و توان آن برای بهبود امور اجتماع بهره برد.

مقام نخست رشته تذهیب در نهمین و دهمین نمایشگاه قرآن کریم خاطرنشان کرد: مسجد باید دوشادوش جامعه حرکت کند چراکه برای اثرگذاری، مجهز بودن به علم روز یک ضرورت است. مسجد باید هر لحظه به فراخور مقتضیات زمان و اجتماع، خود را به عنوان محور وحدت، برای ایفای نقش آماده کند تا در کنار مسائل عبادی، در مناسبات جامعه نیز اثرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم و جوانان با دین عناد ندارند، مشغله‌های روزمره و مشکلات اقتصادی را تنها سد حضور فعال مردم در اماکن مذهبی عنوان کرد و اظهار داشت: معمولاً انسانی می‌تواند زیبایی‌ها را ببیند که به رفاه رسیده باشد. عدم‌حضور در مسجد جنگ اخلاقی و معنوی نیست بلکه دغدغه‌های مالی این روزها سبب می‌شود فرد فرصت و زمان کافی برای حضور در مساجد را نداشته باشد.

آقامیری در پایان با اشاره به خاطرات خود از حضور در مسجد و اماکن متبرکه، گفت: اوایل دهه 70 در خواب مسجدی را دیدم. وقتی بیدار شدم آن را اتود زدم و در ابعاد 120 در 80 طرح آن را کشیدم. بعدها دوستانم این طرح را دیدند و گفتند این طرح مسجد امام علی(ع) اروپاست در حالیکه من تا به حال به آن مسجد مشرف نشده‌ام. سال 2012 این طرح در فستیوال جهانی الجزایر برگزیده شد و طبق قانون باید به مزایده گذاشته می‌شد اما با رایزنی‌های متعدد و اصرار زیاد توانستم طرح را به ایران بیاورم. این طرح آرامش و قرار من است.

کد خبر : ۳۷۷۶۶۴