خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه قرآن مطرح شد؛

مصلی رایگان به نمایشگاه قرآن داده می‌شود

درحالیکه بعد از راه‌اندازی شهر آفتاب تصور می‌شد همه نمایشگاه‌های فرهنگی و مذهبی در شهر آفتاب برگزار شود؛ اما قرار است مصلی تهران به صورت رایگان میزبان نمایشگاه قرآن در سال 95 باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی (معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز؛ دوشنبه 10 خرداد؛ در نشست خبری بیست وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به جزئیات این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه تبلور حوزه قرآنی است که در قالب ارائه آثار در بخش‌های مختلف منعکس می‌شود. وظیفه ما در این نمایشگاه خدمت کردن به اصحاب قرآن و گردآوری آنها و گفت‌وگو با مردم است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال فهم قرآن است، گفت: به دنبال آن هستیم که با مضامین و زبان هنری و رسانه‌ای این فهم قرآن را منتقل کنیم و به همین دلیل امسال را سال نهضت فهم و قرآن و هدف نمایشگاه بیست و چهارم را گامی به سوی فهم قرآن قرار دادیم. آنچه قرآن را از مهجوریت خارج می‌کند فهم قرآن است.

حشتمی افزود: بخش‌های کودک و نوجوان، بانوان، جوانان، دانشگاهی، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه از بخش‌های اصلی نمایشگاه امسال است. همچنین چهار بازارچه تخصصی در بخش کتاب، نرم‌افزار، محصولات هنری، عفاف و حجاب، مایحتاج‌های فرهنگی و قرآنی را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: نمایشگاه امسال روز اول ماه رمضان در بخش فروشگاهی افتتاح می‌شود و هفتم ماه مبارک رمضان به صورت رسمی افتتاح می‌شود و تا شب قدر و 23 ماه مبارک رمضان ادامه داد. ساعات بازدید از ساعت 18 الی 23 شب است و هماهنگی با شهرداری و نهادهای دیگر برای ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مردم انجام شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ادامه داد: یک کمیته محتوایی که متشکل از نهادهای قرآنی است مسئولیت محتوای نمایشگاه را برعهده دارد و موسسه نمایشگاه‌ها مسئولیت اجرایی و برگزاری نمایشگاه را برعهده گرفته است.

وی ادامه داد: مبنای نمایشگاه امسال در بخش هزینه‌ها اقتصاد مقاومتی است به همین دلیل ما از سقف هزینه‌ها کم کرده‌ایم و به نوعی صرفه‌جویی کرده‌ایم. با این وجود استقبال خوبی از نمایشگاه شده و تاکنون ثبت‌نام حدود 300 غرفه در بخش مکتوب و فروش انجام شده است و همچنان نیز این روند ثبت نام ادامه دارد.

وی درباره محل برگزاری این نمایشگاه گفت: شرط ما برای حضور در مصلی این بود که حتماً بخش شبستان در اختیار ما باشد زیرا اگرقرار بود در فضای باز نمایشگاه را برگزار کنیم و چادر بزنیم فضاهای دیگری نیز وجود داشت. امسال مدیریت مصلی تهران علاوه بر اینکه همکاری خوبی با ما درا ین بخش انجام داد قرار شده است بخش‌هایی همچون جزءخوانی وبرگزاری محافل قرآنی را برعهده بگیرد.

حشمتی با تاکید براینکه کودکان ونوجوانان و خانواده‌ها اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه امسال هستند، گفت: سبک زندگی قرآنی برای ما بسیار مهم است و ما قصد داریم این مسئله را به صورت جدی در نمایشگاه ترویج کنیم البته نمی‌خواهیم این ترویج فقط از طریق ارائه جزوه و یا کتاب باشد بلکه از سایر راه‌ها و محصولات هنری به دنبال گسترش فرهنگ زندگی قرآنی هستیم.

مدیر نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه این نمایشگاه در بخش بین‌الملل با مشکل برگزاری مواجه است، گفت: به دلیل آنکه نمایشگاه همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود مسلمانان سایر نقاط دنیا تمایل چندانی برای انجام سفر ندارند. در حالی که اگر در غیر ماه رمضان ازآنها دعوت شود با روی باز قبول می‌کنند. به همین دلیل امسال بخش بین الملل به مدت یک هفته برگزار می‌شود و از پانزدهم ماه رمضان بخش بین الملل آغاز می‌شود.

وی درپاسخ به این سؤال که چرا با وجود تکمیل شدن شهر آفتاب باز هم نمایشگاه در مصلی تهران برگزار می‌شود، گفت: مکان نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار ما قرارگرفته و ما فقط هزینه‌های جاری آن را می‌پردازیم که رقم زیادی نیست. انتخاب اول ما برای نمایشگاه قرآن مصلی تهران است اما به شرط آنکه شبستان در اختیار ما قرار بگیرد که خوشبختانه امسال اینگونه شده است.

حشتمی با تاکید بر اینکه نمایشگاه امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می‌شود، گفت: همزمان با تهران در سایر شهرستان‌ها نیز نمایشگاه برگزار می‌شود و تاکنون تفاهم‌نامه برگزاری با مسئولان 10 استان منعقد شده است. همچنین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نیز همکاری خوبی با ما در برگزاری نمایشگاه دارد.

وی ادامه داد: جمعیت تهران اقتضا می‌کند که کارهای فرهنگی و قرآنی زیادی در آن انجام شود و من همین جا از مسئولان شهرداری برای همکاری در برگزاری نمایشگاه قرآن و همچنین اجرای برنامه‌هایی همچون شب‌های شیدایی تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن یک نمایشگاه تخصصی است و ما باید به سمت تخصصی شدن حرکت کنیم و نمایشگاه را تبدیل به محلی برای گسترش اندیشه‌های قرآنی کنیم.

کد خبر : ۳۷۶۰۲۷