خبرگزاری کار ایران

هشدار علی جنتی در مراسم تجلیل از فعالان اقامه نماز؛

گسترش ناهنجاری اخلاقی در میان دولتمردان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (9 خرداد) در مراسم تجلیل از فعالان اقامه نماز بیان کرد: این جلسه به منظور تقدیر از همکارانی است که در جهت گسترش و توسعه فرهنگ اقامه نماز تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی جنتی گفت: در رابطه با اهمیت، نقش و تاثیر نماز در زندگی فردی و اجتماعی سخنان زیادی گفته شده است. آنچه که به اجمال اشاره می‌کنم این است که جمهوری اسلامی ایران اصولا بر پایه اقامه نماز و فرایض دینی و زمینه‌سازی برای گسترش ارزش‌های دینی تاسیس شده و تداوم آن نیز بر همین مبناست. انتظار می‌رفت باتوجه به الفاظ قدسی امام راحل بتوانیم در طول این دو سه دهه‌ای که از انقلاب اسلامی گذشته فضایی برای گسترش فضایل اخلاقی ایجاد کنیم که در رأس آن اقامه نماز است.

وی ادامه داد: در عین حال ما با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی زیادی در جامعه خودمان روبرو هستیم حتی در حوزه دولتمردان که مدعیان گسترش فضایل اخلاقی هستند نیز این ناهنجاری ها دیده می‌شود. امروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که با آن مواجهیم به خاطر دور افتادن از فرهنگ دینی و اقامه نماز است. متاسفانه در برخی شهرها، حاشیه شهرها و درون کلانشهرها شاهدیم در کنار فعالیت‌های خوبی که در مساجد صورت گرفته؛ به دلیل فضای بازی که وجود دارد و همچنین گسترش شبکه‌های مجازی و ارتباطات بین‌المللی شاهد برخی ناهنجاری ها و آسیب‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی و فساد اخلاقی هستیم. این فضاهای بازی که وجود دارد بر اخلاق و منش همه ما تاثیر گذاشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه‌های مقابله با این آسیب‌ها بیان کرد: ما راهی برای مقابله با آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی نداریم جز مصون‌سازی افراد تمام مقابله‌هایی که ما با شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای می کنیم تاثیر چندانی ندارد اگر جامعه را در مقابل این آسیب‌ها مصون نکنیم. با بگیر و ببند نمی‌توانیم با این ناهنجاری‌ها مقابله جدی کنیم. تنها راه مصونیت بخشیدن به افراد است که این مصونیت از کودکی شروع می‌شود و تا لحظه مرگ هم باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده در بخش‌هایی که ما مساجدی آباد و ائمه‌ جماعت خوش‌فکر داریم موفق‌تر عمل کرده‌ایم. در چنین مناطقی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده است. اگر نمازی که اقامه می‌کنیم با حضور قلب باشیم می‌تواند در زندگی ما تاثیر زیادی بگذارد.

جنتی اضافه کرد: باید به این مسئله اهمیت داده شود به خصوص پیشگامان و دولتمردانمان، چرا که آنها هم نسبت به خودشان و هم نسبت به دیگران مسئول هستند. آنان وظیفه دارند قبل از اینکه به تعلیم دیگران بپردازند باید به تعلیم خودشان بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اقامه نماز بیان کرد: خوشبختانه مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته هر سال برای همایش اقامه نماز پیامی می‌فرستادند که در آن بر نکات خوبی تاکید می‌کردند. در یکی از این پیام‌ها روی چند نکته مهم تاکید کردند یکی ازاین نکات بحث احساس مسئولیت همگانی در اقامه نماز است و همچنین عزم راسخ همه کسانی که در روند اقامه نماز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند. نکته دیگر حساس کردن مدیران و مسئولان دارنده امکانات مادی و معنوی در جهت اقامه نماز است.

جنتی افزود: طبق قرار هر ساله مواردی را به معاونت‌ها ابلاغ می‌کنیم که اقامه نماز را در محیط‌های خودمان کمی جدی‌تر بگیریم و از همه ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم. حدالامکان نماز را به جماعت برگزار کنیم. ما با توجه به اینکه یک دستگاه فرهنگی هستیم طبیعتاً متفاوت از سایر دستگاه‌ها برخورد می‌کنیم و وظیفه سنگین‌تری داریم. ما با استفاده از ابزارهای فرهنگی که در اختیار داریم باید در جهت اقامه نماز بکوشیم. انتشار کتاب‌هایی که در جهت فرهنگ نماز است، فیلم‌های سینمایی که در آن اقامه نماز را در لایه‌های پنهان نشان می‌دهد و همچنین استفاده ازسایر هنرها مانند هنرهای تجسمی و نمایشی.

وی افزود: گاهی دیده شده در برخی از فیلم‌های تلویزیونی وقتی صحبت از نماز می‌شود فقط در یک صحنه کسی را که نماز می‌خواند نشان می‌دهد این نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند بلکه باید نتیجه اقامه نماز را که همان راستگویی، امانتداری و وفای به عهد است را نشان دهیم. ما در محصولات فرهنگی و هنری خود برای اشاعه فرهنگ نماز باید محصول اقامه نماز را منعکس کنیم. باید از ابزار تشویق برای جوانان استفاده کنیم. آنها نیروهای انعطاف‌پذیری هستند که با تربیت به هر سو کشانده می‌شوند پس چه بهتر است که ما این نیروهای جوان را تربیت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استفاده از تجربه سایر کشورها در اقامه نماز بیان کرد: این مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشت و آن ساخت مسجد در محله‌های مختلف است. کشورهای سنی مذهب درهر محله مساجد زیادی دارند و این بسیار به فرهنگ نماز کمک می‌کند.

وی افزود: مسئله دیگر این است که مساجد ما نباید تنها در هنگام نماز باز باشند. ما اینگونه امکانات لازم را برای کسانی که می‌خواهند اقامه نماز کنند فراهم نمی‌کنیم.

وزیر ارشاد همچنین به استفاده از تجربیات یکدیگر تاکید کرد و گفت: مدیران استان‌ها تجربه‌های زیادی دارند که باید به یکدیگر منتقل کنند. برای جلسات شورای اقامه نماز باید یک تقویم داشته باشیم که به تاخیر نیفتد و در این جلسات سخنان تکراری نگوییم و نکات مهم را بیان کنیم. همچنین باید از دستگاه‌ها و نهادهایی که می‌توانند کاری کنند کمک بگیریم.

کد خبر : ۳۷۵۶۳۳