خبرگزاری کار ایران

مسعود دلخواه:

ساختار داستان «بیگانه» را در اقتباس نمایشی به هم ریخته‌ام

نشست خبری کارگردان و عوامل نمایش «بیگانه» عصر امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت همراه با رونمایی از پوستر این نمایش در تئا‌تر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود دلخواه که این نمایش را بر اساس داستان بیگانه کارگردانی کرده است؛ با بیان اینکه رویکرد اجرایی ما در این نمایش مانند خود رمان نیست، ادامه داد: داستان در اجرای نمایشی آن به صورت خطی پیش نمی‌رود.

این کارگردان یادآور شد: اقتباس از بیشتر رمان‌ها برای تبدیل شدن به فیلم مناسب‌تر از تئاتر هستند و اقتباس نمایشی از بیگانه هم به دلیل تعدد و تنوع لوکیشن‌های داستان بسیار سخت بود؛ البته در طراحی صحنه بخشی از کار از طریق چیدن الئمان‌های مختلف روی صحنه به تخیل خود تماشاگر واگذار می‌شود.

مسعود دلخواه همچنین با اشاره به چگونگی انتخاب بازیگران نمایش، گفت: برای من دو معیار مهم در انتخاب بازیگر نقش دارد؛ توانایی‌های بالقوه و بالفعل بازیگران و همچنین روحیه و اخلاق آنها. چون باید بتوانم بازیگران نمایشم را دوست داشته باشم.

رحیم نوروزی بازیگر نقش «مورسو» در نمایش، نیز با بیان اینکه از نوجوانی، آلبر کامو نویسنده مورد علاقه‌اش بوده است، با اشاره به جمله‌ای که مجری مراسم در آغاز برنامه بیان کرد و او را از ستاره‌های سینما و تلویزیون و تئاتر خواند، گفت: من ستاره‌ای هستم که میلیون‌ها سال پیش خاموش شده است.

نوروزی ادامه داد: زمانی که باید می‌درخشیدم نروم به جایی نرسید الان هم که تنها سوسویی از این ستاره باقی مانده است.

حسین سحرخیز، علی زرینی و سیاوش چراغی‌پور نیز از دیگر بازیگران نمایش بیگانه در سالن حضور داشتند که همی از علاقه خود به آلبر کامو و ایفای نقش در اقتباس نمایشی آن گفتند.

در پایان این مراسم از پوسترهای برگزیده نمایش بیگانه رونمایی شد؛ پیش از فراخوانی برای طراحی پوستر این نمایش داده شده بود که 62 اثر در راستای آن پوسترهایی را برای این نمایش ارسال کردند.

آیدین آغداشلو که داوری این پوسترها را به عهده داشت، از میان آثار رسیده، 18 اثر را برای ارائه در نمایشگاهی در لابی سالن چهارسوی تئاتر شهر انتخاب کرد.

همچنین، سمانه صفائیان توانست رتبه نخست را در این داوری به دست بیاورد. جاوید پورحسین رتبه دوم و پدرام کازرونی، محمد صلح‌جو و مجید کیامهر نیز به طور مشترک رتبه سوم طراحی پوستر نمایش بیگانه را به دست آوردند.

کد خبر : ۳۷۱۸۹۰