خبرگزاری کار ایران

مخالفت شورا با واگذاری شهروند و شهر آفتاب

سخنگوی شورای شهر تهران به نمایشگاه شهر آفتاب نیز اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری به هیچ عنوان با واگذاری مالکیت این نمایشگاه موافق نیست و تنها بهره برداری آن موضوع بحث است.

به گزارش ایلنا، رضا تقی‌پور؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فضای کنونی جهان گفت: فضایی که موضوعات سایبری در دنیای امروز پدید آورده است، در برخی مواقع انسان را دچار احساس غریبگی با خویشتن می‌کند.

تقی‌پور اظهار داشت: در چنین زمانی که منابع متعددی وجود دارد نقش رسانه‌ها این است که مراقب استفاده از منابع مورد اطمینان باشند.

وی ادامه داد: امروزه فضای مجازی در آسیب‌های اجتماعی دارای نقش است به گونه‌ای که جوانان را با موضوعاتی مواجه می‌کند که هیچ تناسبی با زندگی اجتماعی ما ندارد و این موضوعات تبعات آتی را به دنبال دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: در چنین شرایطی اطلاع رسانی صحیح می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کرده و فرصت را برای مواجه فعال و مبتکرانه فراهم آورد.

تقی‌پور همچنین بر صحت مطالب در انعکاس اطلاعات تاکید کرد و گفت: اگر رسانه‌ها درگیر هیجانات مقطعی شوند موضوعاتی در جامعه منتشر می‌شود که آرامش شهروندان را بر هم می‌زند و ممکن است در این شرایطی به موضوعاتی پرداخته شود که به ناحق بوده است.

وی در ادامه به ۷ دستور جلسه شورای شهر برای این جلسه اشاره کرد و گفت: با توجه به طولانی شدن بررسی دستور اول جلسه که به موضوع مهم طرح صیانت از باغ‌ها اختصاص داشت، دستورات دیگر مورد بررسی قرار نگرفت.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به بررسی یک فوریتی این دستور جلسه در شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با وجود قوانینی که در مجلس شورای اسلامی و یا شورای اسلامی شهر تهران برای موضوع حفظ باغات به تصویب رسیده است همچنان شاهد کاهش حجم باغات و افزایش ساختمان‌ها در کلانشهری به مانند تهران هستیم.

وی افزود: بر همین اساس این طرح تهیه شد تا ضمن حفظ حقوق مکتسبه شهروندان به کنترل از بین رفتن باغات در شهر منجر شود.

تقی‌پور ادامه داد: این طرح در ۱۰ ماده تهیه شده بود که ۴ ماده از آن مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل حجم بالای تغییرات به کمیسیون‌های مربوطه بازگشت داده شد تا با کار کار‌شناسی بیشتر این طرح را برای ارائه درصحن آماده کنند.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده در طرح گفت: این طرح شهرداری را ملزم به تهیه شناسنامه باغات می‌کند تا سامانه‌ای اطلاعاتی ایجاد شود و با در اختیار قرار دادن این سامانه در دسترس شهروندان زمینه‌های نظارت عمومی را ایجاد کند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: در این طرح موضوعاتی برای تشویق شهروندان به نگهداری از باغات نیز پیشنهاد داده شده بود.

تقی‌پور در خصوص اطلاعات موجود مدیریت شهری در خصوص باغات شهر تهران اعلام کرد: بر اساس گزارش شهرداری هم اکنون تمامی باغات بالای ۲ هزار متر شناسایی شده و دارای شناسنامه است ضمن اینکه باغاتی که دارای مصوبه شورای شهر هستند نیز شناسنامه دار شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه باغاتی که صاحبان آن‌ها برای کارهای عمرانی به شهرداری مراجعه نکردند در این سامانه ثبت نشده‌اند، طرح پیشنهاد شناسایی باغات بین ۵۰۰ تا ۲ هزار متر را ظرف ۶ ماه ارائه می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری برای واگذاری نمایشگاه شهر آفتاب و شرکت شهروند تصریح کرد: با توجه به اینکه بودجه شهرداری در شورای شهر تصویب می‌شود تمامی موضوعات مالی باید در شورای شهر مورد تائید قرار گیرد.

تقی‌پور اعلام کرد: شورای شهر به هیچ عنوان با واگذاری مالکیت این دو موافق نیست چرا که مدیریت شهری عملکرد شرکت شهروند را عملکردی اجتماعی می‌بیند و نگاهی اقتصادی به آن ندارد.

وی اظهار داشت: با این وجود اگر بخش خصوصی وجود داشته باشد که بتواند در چارچوب قوانین و مقررات به ارائه خدماتی با کیفیت حال حاضر بپردازد مورد حمایت قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران به نمایشگاه شهر آفتاب نیز اشاره کرد و گفت: در زمان تصویب اساسنامه این نمایشگاه بر موضوع کلمه «بهره بردار» تاکید شد چرا که مدیریت شهری به هیچ عنوان با واگذاری مالکیت این نمایشگاه موافق نیست و تنها بهره برداری آن موضوع بحث است.

تقی‌پور به بودجه مصرف شده برای تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: معمار این نمایشگاه از معماران کهنه کار و برجسته است و این آمادگی وجود دارد که فازهای بعدی این نمایشگاه با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود.

وی به برگزاری نمایشگاه کتاب در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نتایج برگزاری این نمایشگاه بارقه امید را برای انتقال نمایشگاههای بزرگ به این مکان ایجاد کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین به موضوع پیش آمده در اثر بارندگی در نمایشگاه شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: ممکن است چنین اتفاقاتی در جریان کارهای اجرایی رخ دهد و قطعا در آینده باید مورد اصلاح قرار گیرد.

تقی‌پور در خصوص آینده خیابان ۱۷ شهریور که مورد سوال خبرنگاران بود اعلام کرد: بر اساس نظر شورای شهر، شهرداری لایحه‌ای را ارائه کرد که با توجه به پاسخگو نبودن به نظرات اعضا، مقرر شد تا چارچوب‌های لایحه در کمیسیون‌ها تعیین و جهت تهیه طرح به شهرداری ارائه شود.

وی در خصوص موضوع سازمان نظام مهندسی و اختلاف پیش آمده با شهرداری گفت: تضعیف نظارت از سمت ناظران مشکلی بود که موجب بروز اختلافات شده بود، به نحوی که بررسی‌ها نشان داد که عدم اجرای کامل فرایند نظارت موجب بروز تخلفات در ساخت و ساز‌ها شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: این موضوعات توسط معاونت شهرسازی مطرح شد و قرار شد تا بازنگری لازم انجام شود و امروز حالتی بینابینی مورد توافق قرار گرفت تا امکان نظارت بر ساخت و ساز‌ها فراهم شود.

تقی‌پور در ادامه در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه کشور و اعتراض مدیریت شهری شهرهای کشور گفت: این لایحه با چندین ماموریت شهرداری دارای تعارض است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس روش پیش بینی شده در بند یک این لایحه باید مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت واریز شده و سپس در قالب تفاهم نامه از دولت اخذ شود که این شرایط نماد بارز دولتی شدن شهرداری‌ها است.

تقی‌پور با بیان اینکه سهم امسال شهرداری تهران از این درآمد‌ها ۳ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: شهرداری تهران از این محل حقوق و دستمزد کارکنان و نظافت شهر را انجام می‌دهد، حال با اجرایی شدن این مصوبه آیا می‌توان حقوق کارکنان و یا نظافت شهر را معطل تصمیم دولت برای تخصص اعتبار گذاشت؟.

وی تاکید کرد: این موضوع بسیار جدی است و در واقع نقض حریم مدیریت شهری است.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد سرانجام تفاهمنامه شهرداری و سازمان نظام مهندسی نیز با بیان اینکه تضعیف نظارت از طرف ناظران موضوع مهمی است که متاسفانه موجب بروز تخلفات گسترده‌ای شده، تصریح کرد: بررسی‌های آماری نشان داد که نظارت مهندسان ناظر کامل و درست نبوده و ریشه تخلفات و یا اینکه ما از تخلفات دیر اطلاع پیدا می‌کردیم ریشه در این موضوع داشته است.

تقی‌پور در پاسخ به این سوال که از زمانی که شهرداری اقدام به لغو یکطرفه تفاهمنامه کرده تاکنون چه مقدار جواز ساختمانی توسط شهرداری صادر شده است؟ گفت: اطلاعات موجود است و همه اطلاعات ساختمان‌ها ثبت و ضبط می‌شود و هیچ مدرکی گم نشده است.

کد خبر : ۳۷۱۴۸۴