خبرگزاری کار ایران

در جشنواره فیلم سبز مطرح شد:

بدون مشارکت عمومی سازندگی پیش نخواهد رفت

کارگاه توسعه پایدار و محیط زیست در جشنواره فیلم سبز با سخنرانی محسن امامی امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محسن امامی از کار‌شناسان محیط زیست اظهار کرد: کمبود دانشجو‌ها، بی‌انگیزه شدن جوانان، بیکاری افراد تحصیل کرده در جامعه از مشکلاتی است که این سال‌ها با آن مواجه‌ایم.

وی ادامه داد: ما به دنبال توسعه هستیم اما آیا هر توسعه‌ای توسعه مطلوب است؟ توسعه معلول وار که در ایران از آن پیروی می‌کنیم صحیح و مورد توجه نیست و این توسعه، رشد و توسعه واقعی نیست. توسعه واقعی معنایی مثبت دارد و اگر پایدار نباشد توسعه نیست زیرا توسعه پایداری ما ناقص است معنای منفی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست با مشکل بحران بی‌آبی روبرو هستیم خاطرنشان کرد: متوسط دسترسی به آب‌های زیر زمینی در دهه پنجاه ۴۵ متر بود و در حال حاضر ۴۵۰ متر است، این معضل عظیمی در جامعه به شمار می‌رود و از بی‌آبی شدید خبر می‌دهد که به هیچ وجه قابل جبران نیست.

امامی در ادامه با بیان اینکه معمولا به خطراتی که محیط زیست را تهدید می‌کند توجه نمی‌کنیم، گفت: در کنار مصرف بی‌رویه آب، خاک نیز برایمان بی‌ارزش بوده و هیچ فردی به آن توجه نمی‌کند. از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز و قابل کشت از دیگر مشکلاتی است که محیط زیست را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی نیز به شدت دچار خطر است و در بسیاری از مناطق این میراث با ارزش در حال نابودی است. البته در تمام دنیا این مشکلات وجود دارد اما در ایران بیشتر است و باید هرچه سریع‌تر به حفظ و نگهداری محیط زیست بکوشیم.

امامی با بیان اینکه توسعه در ایران متوازن نیست، افزود: دلیل اصلی نبود برنامه ریزی و علمی نبودن این برنامه‌ها است که ناچاریم عقب گرد کنیم و برای این امر نیاز اساسی به پی ریزی داریم ضمن اینکه برای تمام برنامه‌های هدفمند در جهت رشد و توسعه پایدار زیرساخت‌ها درست شود. برای درست کردن این زیرساخت‌ها باید نیروی انسانی با انگیزه و متخصص داشته باشیم که بسیاری از این نیروهای جوان و متخصص در دانشگاه‌ها حضور دارند و باید از آن‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در هر حوزه بدون مشارکت عمومی سازندگی پیش نخواهد رفت و لازم است تا همه مردم جامعه دست در دست هم دهیم و برای آبادانی کشور در جهت توسعه گسترده و پایدار بکوشیم. متاسفانه در توسعه نیافتگی‌هایی که با آن مواجه هستیم ۸۰ درصد از نخبگان کشور در حال مهاجرت هستند و آسیب این اتفاق چندین برابر از جنگ است.

امامی عنوان کرد: مسئله دیگری که در توسعه نیافتن با آن مواجه هستیم نبود نیروی متخصص در هر حرفه است که این مسئله به نوعی فاجعه محسوب می‌شود. حتی پیش خدمت‌ها در وزارت خانه‌ها نیز باید نیرویی متخصص و کاربلد باشند تا آن وزارت خانه به اهداف‌اش برسد و توسعه یابد. اولین قدم برای توسعه پایدار و گسترده در جامعه حل این مسائل در محیط‌های کوچک‌تر از جامعه است.

وی افزود: جوانان برای ساختن آینده‌ای روشن و داشتن کشوری توسعه یافته باید کاری از پیش ببرند و نباید این رشد نکردن‌ها تا ابد ادامه پیدا کند. من معتقدم باید تا جایی که به کشور ضربه وارد نکند خودکفا باشیم و همانقدر که از تولیدات کشورهای دیگر استفاده می‌کنیم، تولید هم داشته باشیم.

امامی خاطرنشان کرد: جشنواره سبز در روزهای اولیه‌اش حرف‌هایی زد و منتظر عملی شدن این اتفاقات هستیم، مهم‌ترین مسئله استمرار توجه به حفاظت از محیط زیست است و ما نیز باید پیگیر این مسائل بعد از اتمام این جشنواره باشیم چراکه تنها برپایی یک جشنواره با این موضوع کافی نیست.

وی ادامه داد: سالن‌های سینمای این جشنواره باید پر باشد و تمامی مردم جامعه درگیر این مسئله شوند، به دیدن فیلم‌هایی با محوریت مراقبت از محیط زیست بیایند و دغدغه آن‌ها محسوب شود.

امامی تاکید کرد: برای توسعه به معنای مثبت آن در ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که در مرحله اول ظرفیت‌های را بشناسیم و از آن‌ها استفاده کنیم.‌‌ همان طور که همه می‌دانیم در حوزه طبیعت هیچ کشوری به این حد جاذبه ندارد ودر حوزه تمدن و تاریخ، میراث و فرهنگ ظرفیت‌ها بی‌اندازه است.

وی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ دارا بودن طبیعت بی‌نظیر است تصریح کرد: می‌توانم بگویم تمام ایران را دیده‌ام و مثل ایران وجود ندارد. اگر یک گردشگر به ایران بیاید باید در سال ۱۲ هفته سفر کند وسی سال طول می‌کشد تا ایران را خوب ببیند.

امامی با اشاره به اینکه چند نکته مثبت و امیدوارکننده در ایران وجود دارد گفت: ظرفیت‌ها در کشورمان بسیار است و خوشبختانه بخشی از نابودی‌ها تجدید پذیر هستند و با بازنگری و زیرسازی دوباره می‌توانیم از محیط زیست حفاظت کنیم.

کد خبر : ۳۷۱۴۳۲