خبرگزاری کار ایران

مجید حسینی‌زاد در گفت‌وگو با ایلنا:

تلویزیون با به‌کارگیری خرد جمعی قابل نجات است/ مدیریت عسگری ادامه کارهای ضرغامی نخواهد بود

مجید حسینی‌زاد (کارشناس و مدرس سینما و تلویزیون)، گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند تلویزیون از دست رفته است و نمی‌شود کاری کرد اما معتقدم با به‌کارگیری خرد جمعی می‌توان تلویزیون را نجات داد.

مجید حسینی‌زاد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تغییر رئیس سازمان صداوسیما و حضور علی عسگری به‌عنوان رئیس جدید این رسانه، گفت: نیروهای زبده و باتجربه‌ای الان در تلویزیون وجود دارند که در زمان مدیریت محمد سرافراز گوشه‌نشین شدند، اگر از این افراد نخبه به عنوان مشاور استفاده شود، تلویزیون از وضعی که الان دارد می‌تواند نجات پیدا کند.

این استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه من فکر می‌کنم علی عسگری با توجه به سابقه مدیریت خود در صداوسیما توان انجام این کار را دارد، گفت: معتقدم حتی یک فرد عادی بدون سابقه مدیریت‌های ارشد هم می‌تواند با نگاهی به تجربه مدیریت‌های دوره آقای لاریجانی، ضرغامی و سرافراز، تلویزیون را نجات دهد.

حسینی‌زاد ادامه داد: این کار می تواند با آنالیز سریال‌هایی که روز به روز دارد کیفیتش را از دست می‌دهد، صحبت با تهیه‌کننده‌های قدیمی که چرا کار نمی‌کنند یا اگر کار می کنند چرا موضوعات دم‌دستی را انتخاب می‌کنند و نیز توجه ویژه به ممیزی های تلویزیون و فشارهای بیرونی آن انجام شود.

عسگری به ضرغامی نزدیک است

معاون سابق تأمین برنامه شبکه سوم سیما با اشاره به سوابق علی عسگری در معاونت فنی صداوسیما و سایر فعالیت‌های مدیریتی او، گفت: علی عسگری به عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما و معاون سیمای او علی دارابی نزدیک است، اما مطمئن هستم مدیریت عسگری، ادامه کارهای ضرغامی نخواهد بود.

مجید حسینی زاد با تاکید بر اینکه علی عسگری نظر خاص خود را در مدیریت و کار دارد، گفت: عملکرد او به این بستگی دارد که چه معاونت‌هایی را ابقا و کدام‌ها را عوض کند و اینکه تا چه حد به ساحت مدیریت مدیران میانی و پایین‌دستی ورود کند؛ مثلا آیا یک مدیر شبکه می‌تواند خودش مدیر گروه‌هایش را تعیین کند.

حسینی‌زاد میدان دادن به افراد باتجربه از مدیران تا تهیه‌کننده‌ها را از جمله کارهایی دانست که می‌تواند مدیریت عسگری را در صداوسیما موفقیت‌آمیز کند و گفت: از دیگر عواملی که می‌تواند تلویزیون را نجات دهد توجه به جوان‌گرایی است؛ جوان‌گرایی در تلویزیون مثل تیم فوتبال نیست که همه 18- 19 ساله و قدرتمند باشند. بلکه جوان کسی است که ایده جدید دارد.

سرافراز مدیران زبده را کنار گذاشت

این کارشناس و مدرس سینما و تلویزیون، با اشاره به دوره مدیریت محمد سرافراز در صداوسیما، گفت: وقتی محمد سرافراز به صداوسیما آمد تغییراتی مانند چابک‌سازی سازمان را بر اساس اهداف و تیپ خود در این سازمان ایجاد کرد.

مجید حسینی‌زاد ادامه داد: کسی که می‌خواهد به قول ارتشی‌ها یک گردان را تبدیل به گروه کند اما درعین حال بتواند همان کارها را هم انجام دهد معمولا زبده‌ترین افرادش را نگه می‌دارد. کسانی که آویزان به کار هستند و کار را درست انجام نمی‌دهند را سعی می‌کند رد کند تا زبده‌ها را نگه دارد اما در دوره مدیریت سرافراز دو اتفاق نسبتا عجیب افتاد.

او تشریح کرد: سازمان صداو سیما از زیادی پرسنل ستادی رنج می‌برد. علم مدیریت می‌گوید، ستاد نباید بیشتر از 10 یا 15 درصد کل نیروهای یک موسسه باشد. درحالی که در تلویزیون حدود 20 درصد نیروها در تولید هستند و 80 درصد در بخش ستادی و قسمت‌های ستادی هم در مجموعه‌ای تولیدی، سربار بخش تولید هستند.

حسینی‌زاد با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت سرافراز، کمترین تعدیل نیرو در بخش ستادی اتفاق افتاد، گفت: در سطح مدیریت هم، زبده ترین، فهمیده‌ترین، آگاه‌ترین و واردترین آدم‌ها باید باقی بمانند اما سرافراز مدیران زبده را کنار گذاشت.

او این اتفاقات را از دلایل ایجاد ضعف مدیریت در صداوسیما در دوره سرافراز خواند و گفت: وقتی مدیریت به این شکل دربیاید، بدنه سازمان هم خود به خود خودش را می کشد کنار و می‌رود دنبال راحت کار کردن. بنابراین کیفیت برنامه‌ها افت کرد و این امر مسلمی بود. نتیجه آن اتفاقاتی مانند این بود که یک شبکه ماهواره‌ای با 20 پرسنل می‌توانست برنامه‌ای را پخش کند که به اندازه شش ماه تلویزیون ما مخاطب داشت.

تلویزیون با نگاه ایده‌آلیستی به جایی نمی‌رسد

مجید حسینی‌زاد با اشاره به نیاز سازمان صداوسیما به دو جریان کسب اطلاعات از پایین به بالا و صدور فرامین از بالا به پایین، گفت: این فرامین براساس اطلاعات به دست آمده از پایین صورت می‌گیرد. اگر رئیسی در اتاقش بنشیند و یک‌سری ایده‌آل داشته باشد و شروع کند پیاده کردن آنها طبیعی است که تلویزیون به جایی نمی‌رسد.

او خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری‌ها باید در ساحت صداوسیما انجام شود. باید ببینیم چقدر امکانات و چقدر توانایی دارد. وگرنه مانند این است که در میدان جنگ بدون فرستادن دیده‌بان و داشتن اطلاعات، تصمیم به رزم بگیرید؛ معلوم است که اگر یک گروهبان بفرستید همه قتل‌عام می‌شوند. برای همین باید اول ارتباط با بدنه قوی شود و علی عسگری این کار را حتما می‌کند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: معاون‌ها و مدیران قدیمی صداوسیما خیلی خوب این سازمان را می‌شناسند و از مشکلات و پیچ‌ها و عقبه مسیر خبر دارند و می‌دانند کجا این مسیر به گردنه می‌خورد. بنابراین تجربه‌های قبلی سازمان را که شکست خورده را دوباره انجام نمی‌دهند که پشیمان شوند.

حسینی‌زاد با بیان اینکه علی عسگری حداقل تا اینجا در کارهایش نشان داده اهل استفاده از تجربه افرادش است، گفت: ولی باید آینده را دید چون تلویزیون جایی نیست که صرفا یک مدیر و یک بدنه داشته باشد، فشارهای بیرونی به تلویزیون بسیار عجیب است.

تلویزیون از خط ممتد لاریجانی و ضرغامی به سقوط سرافراز رسید

مجید حسینی‌زاد با بیان اینکه الان تلویزیون دیگر مخاطبی ندارد که بخواهد ریزش کند، گفت: نسبت به مدیریت علی عسگری بر صداوسیما خوش‌بین هستم زیرا تلویزیون فراز و نشیب عجیبی را طی این چند دهه گذرانده است.

او ادامه داد: یک خط ممتد از زمان ریاست لاریجانی تا انتهای ضرغامی بود که در زمان سرافراز به یک سقوط با شیب 60 درجه رسید؛ معتقدم الان از نظر قانون هزلولی و سینوسی هم که شده صداوسیما باید کمی خود را بالا بکشد.

این کارشناس و مدرس سینما و تلویزیون تشریح کرد: تجربیات قبلی که کجا پایمان لغزید و کجا اشتباه کردیم و چه اتفاقاتی افتاده، به نظرم می‌تواند به نجات تلویزیون کمک کند.

کد خبر : ۳۷۱۴۳۰