خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه بیست و نهم در پله آخر/آغاز برنامه‌ریزی برای سی‌امین دوره

مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز ۲۵ اردیبهشت با حضور علی جنتی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی و سید عباس صالحی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور پررونق ناشران در شهر آفتاب آماری از این دوره از نمایشگاه ارائه کرد وگفت: حضور ۱۵۰۰ ناشر عمومی، ۵۵۹ ناشر دانشگاهی، ۱۶۵ ناشر آموزشی و ۳۴۲ ناشر کودک و نوجوان فضای شاداب و پویا به بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داده بود. در این دوره همچنین حوزه بین‌الملل نیز فعال و زنده به کار گرفته شده بود. یعنی در حوزه بین‌الملل هم ناشران خوبی شرکت کردند و هم از نظر تعداد عناوین و کیفیت آثار بهترین‌ها را آورده بودند.

صالحی ادامه داد: علاوه بر این‌ها در حوزه فعالیت بین‌المللی نیز رنگ و لعاب بین‌المللی نمایشگاه کتاب افزایش قابل توجهی داشت. سال‌هایی بود که شرمگین و اندوهگین از فقدان موثر بخش بین‌الملل در نمایشگاه بودیم و نمایشگاه ما با وجود اینکه نام بین‌المللی داشت نمای بین‌المللی نداشت. در دولت تدبیر و امید مسیر افزایش بعد بین المللی نمایشگاه رونق گرفت و در این دوره شاهد حضور باشکوه و فعالانه ناشران از کشورهای مختلف بودیم. تمام این‌ها یعنی می‌توان به آینده نمایشگاه امیدوار بود و برای برنامه‌ریزی‌های دقیق اندیشید. امیدواریم با این موفقیت‌ها و بهبود شرایط بخش بین‌الملل نمایشگاه بتوانیم در عرصه دیپلماسی فرهنگی و عمومی جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از گذشته موثر باشیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه به دیگر رویدادهای مهم بخش بین‌الملل اشاره کرد و گفت: حضور هیات‌ها، مجموعه‌ها، و ارگان‌های مختلف ازنشر جهان در کنار آغاز حرکت‌های تبادل و فروش رایت و توجه به کپی‌رایت ظرفیت تازه‌ای به نمایشگاه کتاب تهران داد که امیدواریم در سال آینده ادامه داشته باشد.

صالحی درباره فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: خوشبختانه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هم قدم‌های رو به جلویی برداشته شده وجود دو سرای اهل قلم در بخش عمومی، فعالیت‌های تالار گفت‌گو، کتابنما و اینکه هر سالن سرای اهل قلم مختص به خود داشت یکی از ویژگی‌های مهم این دوره است. به عنوان مثال سرای کودک ۸۵ سخنرانی و نشست برگزار کرده که به نوعی یک کلاس آکادمیک در حوزه کتاب کودک و نوجوان است.

صالحی تاکید کرد: در حوزه فعالیت‌های علمی – پژوهشی نیز با حضور پر شور مراکز علمی، فرهنگی، دانشگاهی و پژوهشی مختلف که فعالانه در نمایشگاه حضور داشتند بعد علمی فرهنگی نیز پررنگ‌تر از گذشته به چشم خورد. همچنین گروه‌های ترویج کتابخوانی از شهر‌ها و استان‌های مختلف در نمایشگاه حضور داشتند. در مجموع نگاهی که امروز به نمایشگاه داریم این است که نمایشگاه سی‌ام جرقه و آغازش از فردا خورده می‌شود چرا که مکان نمایشگاه تثبیت شده و حالا می‌توانیم به برنامه‌ریزی فکر کنیم.

محمدباقر قالیباف نیز با اشاره به فراز و نشیب پنج شش ماهه برای آماده سازی شهر آفتاب گفت: خوشحالیم که مدیریت شهری توفیق یافت که با احداث این مکان توجهی به حوزه فرهنگ و اندیشه داشته باشد و با امضای توافقنامه که به واگذاری رایگان شش ساله شهر آفتاب به نمایشگاه کتاب به نوعی سعی به کمک آمدن حوزه فرهنگ و نشر داشتیم.

قالیباف تاکیدکرد: دوستداریم نمایشگاه بین المللی کتاب علاوه بر اینکه محلی است برای عرضه و فروش کتاب امکان گفت‌و‌گو و تعامل دیدگاههای مختلف را به وجود آورد و محلی شود برای گفت‌و‌گوهای اهالی فکر و اندیشه.

شهردار تهران سپس با ابراز خوشحالی از برطرف شدن دو چالش زیرساختی عمرانی اساسی تهران گفت: درسال گذشته با اجرای دو برنامه شهر تهران سعی کردیم مشکلات زیر ساختی که چالش‌های بزرگ شهری را بوجود آورده بود حل کنیم مساله اول افزایش خدمات رسانی مطرح بود که از ۲۰۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافت تا چالش حمل ونقل تسهیل شود مساله دیگر مشکلاتی بود که برگزاری نمایشگاه در سطح شهر تهران به وجود می‌آورد.

قالیباف سپس با اشاره به اختلافات شهرداری و دولت در سالهای ۸۱ و ۸۲ بر سر محل نمایشگاه کتاب گفت: به خوبی یادم هست که در سال ۸۱ و ۸۲ برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاهای بین المللی منجربه اختلاف شدیدی بین دولت و شهرداری شد و حتی نمایشگاه توسط شهرداری بسته شد کاملا به یادم هست که ترافیک شدید در اتوبان چمران و مدرس و همت و... حتی مردم را کلافه می‌کرد و حتی آنهایی که نمی‌خواستند در نمایشگاه شرکت کنند نیز درگیر ترافیک می‌شدند و این مساله نمایشگاه کتاب را به موضوع ضد فرهنگی مبدل کرده بود. خوشحالم که این مسایل با بهره برداری ازشهر افتاب دیگر رخ نخواهد داد.

قالیباف اضافه کرد: احداث و راه اندازی شهر آفتاب از سال ۹۰ کلنگ خورد ودر سال ۹۵ به بهره برداری رسید در این محوطه که ۲۸۰ هزار هکتار مساحت دارد مراکز تجاری و رفاهی و اجتماعی و اقامتی مناسب تدارک دیده شده و راحتی دسترسی اتوبان‌های آزادگان، خلیج فارس و مترو در کنار پارکینگ‌های موجود نگرانی ترافیکی را از بین برده همین امروز تعداد زیادی اتومبیل در پارکینگ‌ها مستقر هستند که اگر می‌خواست در داخل شهر اتفاق بیفتدقطعا با یک چالش عظیم مواجه بودیم.

شهردار تهران یکی از نکات مثبت این جابجایی را بهبود شرایط محیط زیستی خواند و گفت: در این سال‌ها بسیاری از افراد از ضرورت حل مسایل محیط زیستی صحبت کردند اما اقدام به عملی نمی‌بینیم بسیار خرسندم که شهر آفتاب می‌تواند با کاهش آلودگی هوای تهران یکی از معضلات محیط زیستی این کلان شهر را بطرف کند.یکی از راههای رسیدن به پیشرفت توسعه هماهنگی قوا و تمامی نهادهاست و من خوشحالم که وزارت ارشادو شهرداری دریک هماهنگی خوب اتفاق بزرگ را رقم زدند.

علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز با مهم خواندن رویداد فرهنگی نمایشگاه کتاب گفت: با استقبال خوب مردم نگرانی‌های حوزه بازدیدکنندگان از بین رفت و امیدواریم این جابجایی آغازی باشد برای اوج گرفتن کتاب و نشر کشور متاسفانه در دو سال اخیر شاهد افت تیراژ بوده‌ایم و تیراژی که در سال ۸۳ بالای ۲ هزار عنوان بود سال ۹۴ به زیر هزار نسخه رسیده است البته از نظر تعداد عناوین رشد قابل قبولی داشته‌ایم  و این امر نشان  می دهد نویسندگان ایرانی می‌توانند هر چیزی را در چارچوب و ضوابط کشور منتشر کنندو ما با ارایه یارانه‌های حمایتی سعی در بهبود شرایط صنعت نشر داریم.

وی  ادامه داد: در دو سال اخیر اقدامات حمایتی خوبی از نشر صورت گرفته ارایه بن‌های رایگان به اهالی قلم تخصیص بن‌های الکترونیک و محدود کردن زمان آن در نمایشگاه نیز از دیگر اقداماتی بود که هم از صنعت نشر حمایت شود و هم از فساد احتمالی در عرصه یارانه‌ها جلوگیری گردد.

او سپس به اقدامات نظارتی در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: در زمینه نظرات نیز هم در بخش داخلی و هم در بخش بین الملل دقت کافی صورت می‌گیرد به خصوص در بخش بین الملل که همزمان با ورود کتاب به گمرک کار نظارت از سوی کار‌شناسان و خبرگان آغاز می‌گردد. البته برخی تخلفات محدود مثل ارایه نسخه‌های افست بدون مجوز در نمایشگاه وجود داشت که یا کتاب‌ها جمع آوری شدند و حتی در برخی موارد غرفه متخلف تعطیل شده است.

او در پایان تصریح کرد: یکی از نکات مثبت نمایشگاه امسال رونق تالارهای گفت‌و‌گو سرای اهل قلم بودکه محلی هستند برای تبادل دیدگاه‌های مختلف امسال همچنین برگزاری روز استان و کشور‌ها را داشتیم و پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب نیز غرفه‌های مخصوصی داشتندتا برنامه ویژه خود را اجرا کند این‌ها برایند نمایشگاه بیست ونهم را نشان می‌دهد.

کد خبر : ۳۷۱۱۲۶