خبرگزاری کار ایران

گشت‌وگذاری در گالری‌های شهر؛

از آثار نقاشی رنگ‌های خاموش تا نمایش تصویرسازی سه بعدی

علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی در آخرین هفته اردیبهشت از متنوع‌ترین آثار هنرهای تجسمی در مراکز هنری و فرهنگسراهای تهران بازدید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هنرمندان هنرهای تجسمی با متنوع‌ترین آثار هنری هنرمندان این حوزه در گالری‌ها، مراکز هنری و فرهنگسرا‌ها میزبان علاقه‌مندان به هنر هستند.

گالری اثر

عصر جمعه ۲۴ اردیبهشت یک چیدمان و چهار مجسمه از محمدحسین عماد در گالری اثر رونمایی می‌شود که چه از منظر فرم زیبایی‌شناسی و چه معنا، لحظه‌هایی متفاوت و تامل برانگیز برای دیدارکنندگان از این نمایشگاه به همراه خواهد داشت.

این نمایشگاه با عنوان «پذیرش» در گالری اثر به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره۱۶ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری شکوه

«خواب کهن» عنوان نمایشگاهی است که «شِیما خشخاشی» دوازده اثر سورئال که با تکنیک اکریلیک به معرض تماشا می‌گذارد.

این آثار حکایتی ازکابوس‌ها، رویا‌ها و تصویرهایی خیالی از قلعه‌های غرق شده و رازهایی از گذشته‌های دور و تاریک و بارقه‌های روشنایی امید را به تصویر کشیده است.

هنرمند برای این آثار رنگ‌های شفاف، روشن و شاد درنظر گرفته، در واقع او رنگ‌ها را براساس مفاهیم، ذهنیات و ایده مورد نظرش برای آثار انتخاب کرده است.

 «خواب کهن» تا پنجم خرداد ماه در گالری شکوه به آدرس، خیابان فرمانیه، بلواراندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ از ۲۴ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری آتبین

مجموعه جدید آثار علی ندایی با عنوان «ازلابه‌لای اسطوره» روز جمعه ۲۴ اردیبهشت به نمایش در می‌‌آید.

این نمایشگاه تا ۴ خرداد در گالری آتبین به آدرس خیابان ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۴۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری سهراب

۴۰ اثر از آثار رامیز شهوق که به نقاش رنگ‌های خاموش شهره است، در گالری سهراب به نمایش در می‌آید.

جسارت رامیز شهوق در نقاشی تلفیق مواد به بوم خصوصاً استفاده از شیشه خردهای خودرو، سبک او را خاص جلوه می‌دهد استفاده او از رنگهای خاموش و عمق بخشی به بوم با مواد، در زمانه او، جسارتی بود تازه و متهورانه که اگر می‌ماند، به نوعی از هنر نقاشی عمق می‌بخشید و می‌توانست نوع جدیدی از نقاشی تلفیق را از آن خود کند.

علاقه‌مندان می‌توانند به این نمایشگاه در گالری سهراب به آدرس خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه سوم، ضلع جنوب غربی فلکه سوم نیلوفر، پلاک ۵، واحد از جمعه ۲۴ اردیبهشت‌ تا ۴ خرداد مراجعه نمایند.

گالری فصیحی هرندی

مجموعه جدید رضا پناهی با عنوان «مکنونات» از ۲۴ اردیبهشت در گالری فصیحی هرندی به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه نزدیک به ۱۷۰ اثر طراحی ارایه می‌شود که ۸۰ اثر روی دیوار نصب شده و باقی آن‌ها در چند دفترچه طراحی ارایه می‌شوند.

طراحی‎‌ها در این نمایشگاه به شکل چند دفتر با نام‌های دفتر‌ها «اصوات تاریک»، «شهر قصه» و «نور سیاه» ارایه می‌شود که در هر دفتر حدود ۳۰ طراحی کار شده است.

در فرهنگ معین و دهخدا مکنونات به معنای «دل نهفته‌ها» آمده‌است

این نمایشگاه از ۲۴ اردیبهشت ماه در گالری فصیحی هرندی به نشانی دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی، پلاک ۱۱ برگزار می‌‏‌شود..

موزه رضا عباسی

نمایشگاه «نقاشی خط» صابر میکائیلی از ۲۲ اردیبهشت تا ۳ خرداد برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به موزه رضا عباسی واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بین کوچه بسطامی و مهاجر، شماره ۸۹۲ مراجعه نمایند.

گالری شماره شش

نمایشگاه گروهی عکس رزوان روح‌بخشان و متین توفیقی با عنوان «در غیاب آن» در گالری شماره شش به نمایش در می‌آید.

این نمایشگاه جمعه ۲۴ اردیبهشت افتتاح و تا سی و یکم در گالری شماره شش به آدرس؛ خیابان میرزای شیرازی - کوچه بیستم - پلاک ۲ - طبقه همکف میزبان علاقه‌مندان است.

گالری برسام

نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشی‌خط از ۲۲ اردیبهشت در گالری برسام به نمایش گذاشته شده‌است.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی از جمله احمد آریامنش، محمد احصایی، رضا خدادادی، جعفر روح‌بخش، همایون سلیمی، علی شیرازی، عین‌الدین صادق‌زاده، محمد معمارزاده، جواد حمیدی، بهروز زیندشتی، سید حسن سلطانی، احمد محمدپور به نمایش در آمده است.

این نمایشگاه تا ۵ خرداد در گالری برسام به آدرس؛ خیابان ولیعصر، بالا‌تر از خیابان زرتشت، نرسیده به خیابان فاطمی، خیابان پرستو، پلاک ۲۲، واحد ۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری شهر کتاب فرشته

نمایشگاه گروهی نقاشی آمنه زمانی و صبا ایمانی با عنوان «گوشت» از ۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت در گالری شهر کتاب فرشته واقع در میدان تجریش، خیابان شهید‌دربندی (مقصودبیک)، نرسیده به چهار‌راه حسابی، پلاک ۳۲ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری خیال نو

اولین نمایشگاه گروهی تصویرسازی سه بعدی در ایران سه شنبه ۲۱ اردیبهشت درگالری خیال نو موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا افتتاح شد.

در این نمایشگاه که با نمایشگاه‎گردانی سیدنظام الدین امامی برپا می‌شود، ۱۷ نفر از دانشجویان کار‌شناسی ارشد ارتباط تصویری، تصویرسازی‌های سه بعدیشان که همگی در رایانه اجرا شده و بر روی استیکر چاپ شده است را به تماشای عموم می‌گذارند. در این نمایشگاه از مخاطب دعوت می‌شود هنگام بازدید از آثار با دوربین‌های عکاسی و یا دوربین‌های موبایل روشن وارد شوند و با ثبت تصاویر، سه بعدی بودن آن‌ها را به شکل ملموسی حس کنند. درواقع مخاطبان در تعامل با این آثار قرار می‌گیرند تا با ژست‌ها و فیگورهای مختلف با هر کدام از آن‌ها عکس بگیرند و خود را در مکان‌های متفاوتی تجسم کنند.

این نمایشگاه تا ۳۰ اردیبهشت در گالری خیال نو موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان طالقانی پلاک ۱۵۵۲، رواق هنر میزبان علاقه‌مندان است.

گالری گلستان

نمایشگاه نقاشی هنرمند خودآموخته با عنوان «چقاشی» در گالری گلستان برگزار می‌شود.

رضا کیانیان در بخشی از متنی که در‌باره این نقش برجسته‌ها نوشته، آورده است، می‌گوید: «نقش برجسته‌های کاوه یاری، آدمی را با خود به اساطیر می‌برد به دنیایی که تازه آدمی به خلاقیت دست یازیده بود. روزگاری که آدمی با آنچه در دسترس داشت، خیال خود را می‌ساخت. این نقش برجسته‌ها تا آنجا که به سلیقه‌های رایج وصل نشده‌اند، بسیار شخصی و خلاقانه‌اند. فلز و به ویژه مس، بوم‌های کاوه هستند.»

این نمایشگاه از جمعه ٢۴ اردیبهشت ساعت ١۶ افتتاح و تا ٢٩ اردیبهشت در گالری گلستان به آدرس، دروس، خیابان کماسایى شماره ٣۴ میزبان علاقه‌مندان است.

نقش جهان

نمایشگاه نقاشی هانیه نوری با عنوان «سمبل کشور‌ها» از ۲۴ اردیبهشت‌ماه در گالری «نقش جهان» تهران افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه ۱۴ اثر آکریلیک روی بوم با سبک مدرن به نمایش گذاشته می‌شود. به گفته هانیه نوری، ۳ تابلو این نمایشگاه با استفاده از نمادهای معماری ایران و باقی تابلو‌ها با استفاده نمادهای کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هندوستان، ژاپن، مالزی، آلمان، استرالیا، روسیه و سوییس طراحی شده است.

این هنرمند با اشاره به علاقه شخصی خود به مقوله سفر و اماکن تاریخی کشور‌ها گفت: پیش از این مجموعه‌ای از ۴۰ طرح برای یک برند لباس از محصولات کشور اسپانیا طراحی کرده و در آن‌ها از المان‌های معماری این کشور استفاده کرده بودم. ۲۰ طرح از میان آن کار‌ها، به تابلو نقاشی تبدیل شد. آن پروژه به ثمر نرسید، اما جرقه اولیه آثار نمایشگاه سمبل کشور‌ها از‌‌ همان زمان در ذهنم شکل گرفت.

نمایشگاه نقاشی سمبل کشور‌ها از ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در نگارخانه نقش جهان واقع در نیاوران، از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی ۲، شماره ۹، برپا می‌شود.

گالری مس‌نگار

در نمایشگاه گروهی هنرمندان قلم‌زن، بیش از شصت تابلو از هنرمندانی چون منصور حافظ‌پرست، مصطفی می‌رفخرایی، رضا قادران، مجید بهرامی‌پور، حبیب آروان، رضا عابدی، محسن براتی، شاپور اکبری، مهدی یزدانی، امیر مالک‌صالحی، سعید کرمی، محراب دامادی، محمدرضا بصیری آثار خود را با عنوان «تاریخ در قاب» ارائه می‌کنند.

این نمایشگاه گروهی از جمعه، بیست و چهارم اردیبهشت، به مدت هفت روز در گالری مس‌نگار واقع در مجتمع پارک پرنس، واحدِ تجاریِ شماره ۵ به نشانی تهران ـ خیابان ملاصدرا ـ خیابان شیراز شمالی ـ کوچه حکیم اعظم، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری اُ

آثاری از علی نصیر در نمایشگاه نقاشی با عنوان «تئا‌تر صامت» با آثاری از ۱۷ اردیبهشت به نمایش در آمده است.

در متنی که گالری اُ درباه این نمایشگاه منتشر کرده، آمده است: «در بسیاری از آثار علی نصیر می‌توان لحنی داستانی را بازشناخت. نه به آن معنا که روایتی را نقل کنند یا نشانه‌های آشکاری از داستانی خاص را بازنمایی کنند. بدین معنا که نشانه‌ها یا روابطی دال بر یک واقعه را می‌توان در تصویر مشاهده و تصور کرد. انگار که ایماژهایی باشند که از دل روایتی عام ثبت و ضبط شده‌اند. این روایت نامعلوم اما چیست؟ وقایعی مستند٬ اسطوره‌ و افسانه٬ قصه‌ای فولکلورو یا داستانی مدرن؟ تصاویر قابلیت خوانشی پرشمول دارند.»

این نمایشگاه تا ۵ خرداد در گالری اُ به آدرس: خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو، ‌ پلاک ۴۶ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه والی

نمایشگاه انفرادی نقاشی پردیس شفیعیون روز جمعه ۱۷ اردیبهشت افتتاح شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا بیست و هشتم برای دیدن از این نمایشگاه به آدرس میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ مراجعه کنند.

گالری «هنر امروز»

آثار تصویرگری قباد شیوا با نام «افسانه‌های ایرانی» در گالری هنر امروز به نمایش درآمده است.

علاقه‌می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ۱۶ تا ۲۸ اردیبهشت به گالری هنر امروز واقع در خیابان میرداماد، بعد از میدان محسنی، به سمت شریعتی، خیابان رودبار (جنوبی - شرقی)، نبش کوچۀ لشگرک، پلاک ۱۹ مراجعه کنند.

فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه پرتره‌نگاری از مشاهیر موسیقی ایران؛ پاسداشتی است از هنرمندان بزرگ و برجسته موسیقی اصیل و کلاسیک ایرانی که طی سالیان سال با صدای ساز و نوای آواز خویش، برگ زرینی بر دفتر فرهنگ و هنر هزاران سالهٔ این مرز و بوم رقم زده‌اند و نغمه ساز ترانه‌های ماندگار سرزمینمان بوده‌اند.

۱۵ اثر مذکور پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آید و تا بیست و ششم میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری مژده

عنوان نمایشگاه جدید سروش میلانی‌زاده «زن علیه زن» است که در آن ۱۰ قطعه عکس رنگی در ابعاد مختلف به نمایش درمی‌آید. این عکس‌ها که از ۱۰ اثر نقاشی از نقاشان غربی از دوره رنسانس تا معاصر با تغییراتی در ساختار مفهومی نقاشی‎‌ها بازتولید شده همگی روی کاغذ حرفه‌ای عکاسی با ماندگاری بالا چاپ شده‌اند.

سروش میلانی‌زاده متولد ۱۳۵۷ و دانش آموختهٔ عکاسی از دانشکده هنر و معماری است. او از سال ۱۳۷۸ فعالیت پیوسته و حرفه‌ای خود را آغاز و تلاش کرده دغدغه‌های اجتماعی خود به ویژه موقعیت‌های زنان را از زوایای گوناگون مورد کنکاش قرار دهد

نمایشگاه «زن علیه زن» از ۱۷ تا ۳۱ اردیبهشت در گالری مژده برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ ۱ بازدید کنند.

گالری ویستا

رعنا بوربور آثار نقاشی خود را با عنوان «ناموجود» در گالری ویستا به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه انفرادی از روز جمعه ۱۷ لغایت ۲۷ اردیبهشت در گالری ویستا به آدرس خیابان مطهری، خیابان می‌رعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ میزبان علاقه‌مندان است.

نگارخانه آرته

نمایشگاه گروهی با عنوان «اوورپینتینگ» به کوشش آتنا فریدونی و امین فخارزاده در گالری آرته افتتاح می‌شود.

آتنا فریدونی درباره این نمایشگاه می‌گوید: تخریب تصویر عکاسانه منجر به ساخت تصویری جدید از دریچه نقاشی می‌شود. در این گذر هدف استفاده از عکاسی برای نقاشی کردن نیست بلکه از نقاشی برای راه یافتن به دل عکس استفاده شده است.

در این پدیده که خود نوعی کیفیت مخرب و معاصر را نیز به همراه دارد، کارکرد توصیفی و بیانگر عکس دستخوش تغییر می‌شود و ما را با تصویر جدیدی به نام «اورپینتینگ» مواجه می‌سازد!

علاقه‌مندان می‌توانند از روز جمعه ۱۷ اردیبهشت تا بیست و ششم برای بازدید از این نمایشگاه به نگارخانه آرته واقع در ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲ متری دوم، پلاک ۳ مراجعه کنند.

گالری سیحون ۲

فرشته شادی آثار خود را در عکس، پرفورمنس، ویدئوآرت با عنوان «سوگواری آرزوهای زنانه» در گالری سیحون ۲ به نمایش می‌گذارد.

زبان تصویر نیازی به کلمات ندارد. هنرهای خاموش ترجمان فریاد‌ها و نجواهای بشری است. همواره با خود فکر می‌کردم نوشتن درباره هنرهای خاموش خاصه در پیشانی کارت‌ها و کاتالوگ‌ها کاری بیهوده است. حتی اگر ستایش انگیز‌ترین و عمیق‌ترین متن را نوشته باشی، متاسفانه اغلب با شعار همراه خواهد شد. چه بسیار آثاری که قربانی همین متن‌های هرچند کوتاه و مرسوم ـ نه مهم ـ شده‌اند. هنرمندان آثار خاموش یا‌‌‌ همان آثار هنرهای تجسمی همه تلاششان این بوده که از کلمات و ادبیات عبور کنند، مرزهای تئوری‌ها را که بر ساخته کلمات است در نوردند و به آن سوی معنا‌ها و بی‌معنایی برسند، و در خود و در جهان‌‌‌ رها شوند تا در ذهن و جان مخاطب ادامه یابند. (هیوا مسیح)

 این نمایشگاه در روز جمعه ۱۷ اردیبهشت افتتاح و تا بیست و نهم در گالری سیحون ۲ به آدرس خیابان مقدس اردبیلی، خیابان کیهان، کوچه سینایی پلاک ۲۴ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر : ۳۷۰۳۱۱