خبرگزاری کار ایران

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه:

انتخاب نام ایرانی برای شخصیت‌های شرور عمدی نیست/ بحران اقتصادی فقط مختص تلویزیون نیست

غلامرضا الماسی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه) گفت: سریال جدید جلیل سامان با نام احتمالی «نفس» یا «پروین» آخر اردیبهشت کلید می‌خورد.

غلامرضا الماسی به خبرنگار ایلنا گفت: عوامل و گروه کارگردانی سریال "نفس" درگیر پیش‌تولید و لوکیشن بودند به همین دلیل زمان خواستند. بازه زمانی این سریال در سال‌های ۵۶ تا ۶۵ می‌گذرد و در واقع ادامه‌ای برای سریال‌های "پروانه" و "ارمغان تاریکی" است.

الماسی خاطرنشان کرد: جلیل سامان سه‌گانه‌ای را با موضوعی مشترک اما با رویکردی متفاوت در دست ساخت داشت که سریال نفس به عنوان سومین بخش آن، برای بهمن ماه آماده پخش از شبکه سه می‌شود.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه با بیان اینکه بعضی‌ فکر می‌کنند سریال‌های تلویزیون الگوی ثابتی در به‌کار بردن اسامی ایرانی برای شخصیت‌های منفی و شرور دارد، گفت: این موضوع به‌نظرم سوءتفاهم است؛ نه در طرح و برنامه‌ها و نه در گفتگوهایی که با نویسنده‌ها می‌شود، چنین چیزی اصلاً ملاک قرار نمی‌گیرد.

الماسی ادامه داد: همانطور خیلی از شخصیت‌های مثبت اسم‌های ایرانی هم دارند؛ مثلاً همین سریال پریا که برای شبکه سه در دست تولید است، اسم قهرمان‌هایش پریا و کیوان است و هیچ کدام لزوماً اسم مذهبی ندارند؛ نام شخصیت‌های منفی هم می‌توان تابع همین سلیقه باشد.

او با بیان اینکه نام‌گذاری‌ها بیشتر به این بستگی دارد که کار در کدام فضا شکل می‌گیرد، گفت: قاعدتاً در مجموع اسامی ایرانی و اسلامی؛ یکسری اسامی یادآور شخصیت‌های مثبت و یکسری شخصیت منفی تاریخ ما هستند. مثلاً هیچ‌وقت نام ضحاک روی یک شخصیت مثبت گذاشته نمی‌شود. ولی این فکر که به شکل برنامه‌ریزی شده و عمدی اسامی ایرانی روی شخصیت منفی قرار بگیرد؛ یک برداشت غلط و سوءتفاهم است.

کارگردان‌های مطرح سینما، الزاماً سریال‌ساز خوب نیستند

غلامرضا الماسی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون تلویزیون و به‌خصوص شبکه سه اقدامی برای آوردن چهره‌های مطرح کارگردانی سینما در سریال‌سازی کرده است، گفت: سینما و تلویزیون دو حوزه متفاوت و متنوع هستند و لزوماً موضوعات و آدم‌هایی که در سینما کار می‌کنند نباید در تلویزیون هم فعال باشند.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه تشریح کرد: اینکه ما فکر کنیم چون آقای تقوایی، مهرجویی، کیارستمی، حاتمی‌کیا یا مانند آن‌ها در سینما فیلم‌های خوبی ساخته‌اند پس آنها را به تلویزیون بیاوریم و فکر کنیم لزوماً اگر سریال هم بسازند؛ کار موفقی می‌شود، این‌طور نیست.

الماسی با تاکید بر اینکه ممکن است سریال‌سازی در تخصص برخی افراد نباشد، گفت: یک فیلم‌ساز در سینما شش ماه روی یک فیلم کار می‌کند و می‌تواند یک نود دقیقه‌ای تحویل دهد اما شاید نتواند سریالی هزار و ۵۰۰ دقیقه‌ای را با هشت ماه کار به شما تحویل دهد.

او خاطرنشان کرد: این تفاوت‌ها به معنای این نیست که کارگردانان سینما نباید به تلویزیون بیایند اما اینکه توقع داشته باشیم حتماً این اتفاق بیفتد؛ غلط است.

غلامرضا الماسی با اشاره به وضعیت مالی سازمان صداوسیما و محدود شدن سریال‌سازی در تلویزیون گفت: کسر بودجه در مجموع وجود دارد اما فشارهای اقتصادی مختص امسال یا پارسال نیست؛ با مدیریت نوع تولیدات و حتی پرداخت نکردن به یکسری ساختار‌ها باید همین بودجه مدیریت شود تا کشور و سازمان به وضعیت مناسب اقتصادی برسد.

او خاطرنشان کرد: این وضعیت اقتصادی تنها گریبانگیر تلویزیون نیست بلکه یک اتفاق ملی است. سازمان صداوسیما هم به این واسطه که بخشی از بودجه‌اش را از دولت دریافت می‌کند طبیعتاً درگیر بحث‌های بودجه‌ای است.

کد خبر : ۳۶۹۹۴۰