خبرگزاری کار ایران

بررسی ابهامات یک استعفا و یک انتصاب؛

پیوند خانه موسیقی، معاونت هنری، شورای ارکسترها و دفتر موسیقی مبارک باد

ارکستر سمفونیک تهران اکنون با استعفای علی رهبری؛ توسط شهرداد روحانی هدایت خواهد شد اما در پی انتصاب شهرداد روحانی به عنوان رهبر میهمان؛ نکات مبهمی را باید به نقد و بحث گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در شرایط ناپایدار ارکستر سمفونیک تهران؛ بد نیست به شش نکته‌ای که در ادامه می‌آید توجه کنیم و مسئولان به ابهامات متعددی که پس از حواشی اخیر ارکسترها به وجود آمده، پاسخ بدهند.

1- درحالی بنیاد رودکی از ادامه فعالیت و انتصاب شهرداد روحانی به عنوان رهبر میهمان خبر می‌دهد که بسیاری از نوازندگان ناراضی از شرایط ارکستر، حقوق‌ها و استعفای رهبری هستند و هنوز مشخص نیست دقیقا چند نفر از اعضای ارکستر قراردادشان با بنیاد رودکی بسته شده و حاضر به ادامه همکاری هستند.

2- نکته بعدی شورای ارکسترهاست. این شورا که با ریاست محمد سریر فعالیت می‌کند و اکثر اعضای آن از مدیران و مسئولان خانه موسیقی هستند؛ درواقع بدون هیچ تخصصی در حوزه موسیقی کلاسیک و هدایت ارکسترها ازسوی بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی و به گفته علی رهبری با دستور مستقیم علی مرادخانی (معان وزیر) انتخاب شده‌اند. جالب اینجاست که همواره رابطه خوبی میان شهرداد روحانی و خانه موسیقی برقرار بود و همین نکته شائبه‌هایی را در عرصه موسیقی کلاسیک قوت می‌بخشد. شهرداد روحانی تا امروز از معدود هنرمندانی بوده که نه تنها معترض به عملکرد خانه موسیقی‌ نیست بلکه فعالیت‌هایی با این نهاد داشته و اینک پس از استعفای علی رهبری به سمت رهبری میهمان ارکستر سمفونیک منصوب می‌شود.

3- این روزها رد پای برخی خواص در موسیقی همچون حمیدرضا نوربخش، داوود گنجه‌ای، محمد سریر و جلال مشفق را می‌توان همه جا دید. جشنواره فجر، خانه هنرمندان، خانه موسیقی، شورای ارکسترها، ممیزی ارشاد، دفتر موسیقی، معاونت هنری و بسیاری از نقاط تاثیرگذار و تصمیم گیرنده در موسیقی کشور.

4- چندی پیش نامه‌ای ازسوی شهرداد روحانی خطاب به وزیر ارشاد منتشر یا افشا شد. روحانی در این نامه به شدت فعالیت ارکستر سمفونیک و مدیر هنری‌اش را نقد کرده و به وزیر پیشنهاد داده تا اگر علی رهبری تحت فرمان بنیاد رودکی عمل نمی‌کند؛ نفعی از نگه داشتنش بدست نمی‌آید.

5- آیا مشکل ارکستری که نوازندگانش هشت ماه بدون حقوق کامل و سه ماه بدون حقوق کار کردند، مدیر هنری آن است؟ زمانی که رئیس جمهور دستور احیای ارکسترهای کشور را داد، آیا هیچیک از نهادهای ذیربط حداقل آمادگی را داشتند؟ آیا حضور شهرداد روحانی منجر به پرداخت حقوق‌ها به‌طور مستمر می‌شود؟ بنیاد رودکی با سابقه نه‌چندان درخشان خود در پرداخت نکردن حقوق نوازندگان؛ چگونه می‌تواند تکیه‌گاه محکمی برای ارکستری باشد که به دستور رئیس جمهور و به واسطه علی رهبری احیا شده است؟

6- آن چند صد میلیون برای سفر چین کجا رفت؟ علی رهبری با استعفای خود سفر ارکستر ایران به چین را ملغی کرد. فارغ از اینکه این سفر نقش مهمی در وجهه بین‌المللی ارکستر ایران داشت؛ از قرار معلوم بنیاد رودکی مدتی قبل چند صد میلیون تومان برای این سفر بودجه دریافت کرده است. این بودجه چه می‌شود؟ شاید قرار است با همین بودجه حقوق عقب افتاده نوازندگان یا دستمزد اعضای شورای ارکسترها پرداخت شود؟ 

کد خبر : ۳۶۹۲۱۶