خبرگزاری کار ایران

ایوبی اعلام کرد:

سیاست ما؛ مردمی شدن سینماست

معاون وزیر فرهنگ ایتالیا و سفیر این کشور در ایران شب گذشته شنبه 18 اردیبهشت از موزه سینمای ایران بازدید کردند.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر فرهنگ ایتالیا و سفیر این کشور در ایران شب گذشته شنبه 18 اردیبهشت، از موزه سینمای ایران بازدید کردند.

معاون وزیر فرهنگ ایتالیا و سفیر این کشور در ایران پس از بازدید از موزه سینمای ایران درباره موزه سینمای این کشور و مقایسه آن با موزه سینمای ایران گفت: عمر زیادی از تاسیس موزه سینما در ایتالیا نمی‌گذرد و سینمای کشور ما تا چند سال پیش موزه‌ای که در خور سینمای ایتالیا باشد، نداشت و خوشحال شدم وقتی دیدم موزه سینمای ایران از عمق و غنای فرهنگی قابل توجهی برخوردار است و به درستی دریافتم که در ایران نه تنها به هنر باستان بلکه به هنرهای مدرن چون سینما نیز ارج می‌نهند.

معاون وزیر فرهنگ ایتالیا با اشاره به این مطلب که هنر مدرن در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در جریان بازدید از مکان‌های تاریخی ایران، متوجه شدم که هنرمندان ایران نه تنها به هنرهای باستانی بلکه به هنرهای جدید از جمله هنر تصویرگری و شاخه‌های آن چون داستان‌های مصور نیز اهمیت می‌دهند و در این زمینه رشد چشمگیری داشته‌اند. البته درباره سینمای ایران به عنوان هنری مدرن قضیه فرق می‌کند و نمی‌توان واژه رشد برای سینمای ایران به کار برد. چون در جریان بازدید از موزه سینما متوجه بالندگی این هنر و صنعت از سالیان دور تا به امروز شدم و خوشبختانه امروزه موفقیت سینمای ایران در عرصه‌های بین المللی و جوایزی که در جشنواره‌های معتبر دنیا کسب می‌کنند، را شاهد هستیم.

آنتیمو چزارو با اشاره به این مطلب که سینمای ایران و ایتالیا می‌توانند همکاری‌های مشترک به یکدیگر داشته باشند، گفت: دو کشور ایران و ایتالیا زمینه‌های فرهنگی مشترک برای فعالیت دارند و در جریان این سفر توافق شد تا ۲۹ قطعه از اشیای باستانی ایران را در یکی از شهرهای باستانی ایتالیا نمایش دهیم. در همین راستا معتقدم در بخش‌های دیگر از جمله سینما نیز می‌توانیم همکاری‌های مشترک داشته باشیم و ایمان دارم که سینمای ایران و ایتالیا در کنار هم حرف‌هایی برای گفتن دارند.

آنتیمو چزارو معاون وزیر فرهنگ ایتالیا درباره جایگاه سینمای این کشور در عرصه‌های بین الملل گفت: سینمای ایتالیا سینمایی است که از جهت کیفی سطح قابل قبولی دارد و از ظرفیت‌های تصویری و داستان گویی خوبی برخوردار است اما از جهت ابعاد سینمایی در عرصه بین الملل ضعیف است و قابلیت جذب مخاطب گسترده در عرصه جهانی را ندارد. این در حالی است که سینمای ایتالیا در ابعاد وسیع تری باید تعریف شود. بازسازی سالن‌های قدیمی و مرمت بناهای تاریخی از جمله فعالیت‌های در دست اقدام است. همچنین بخشی از فعالیت‌های سینمایی ما نیز مانند شما معطوف به مرمت فیلم‌های قدیمی است و ما هم مثل شما دوست داریم به زمینه‌های تولید مشترک فیلم با یکدیگر برسیم.

آنتیمو چزارو معاون وزیر فرهنگ ایتالیا نیز افزود: بسیاری از کشور‌ها تفاهم نامه‌های فرهنگی مشترک دارند که این تفاهم نامه فرهنگی بین ایران و ایتالیا وجود دارد. اما به اعتقاد من باید یک تفاهم نامه سینمایی مجزا بین دو بخش سینمایی تنظیم شود تا در سایه این تفاهم نامه به تولید مشترک نیز برسیم.

رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاید برای شما جالب باشد که بدانید از میان ۶ هزار فیلمی که در سال در دنیا تولید می‌شود ۱۰۰ فیلم متعلق به سینمای ایران است که هزینه تولید این ۱۰۰ فیلم کمتر از هزینه‌های تولید یک فیلم هالیوودی است. بنابراین هنرمندان ایرانی به واسطه هنر و خلاقیتی که به خرج می‌دهند صدای خود را به گوش جهان می‌رسانند.

حجت الله ایوبی در ادامه گفت: دو کشور ایران و ایتالیا مدعی عرصه فرهنگ و هنر هستند و باید همکاری میان دو کشور ایران و ایتالیا را زود‌تر آغاز کنیم. سینمای ایران در حال حاضر با سینمای کشورهایی چون چین، هلند و فرانسه وارد همکاری مشترک شده است و بسیار دوست داریم تا با کشور ایتالیا نیز وارد این همکاری در زمینه سینما شویم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این مطلب که فیلمخانه ملی ایران یکی از غنی‌ترین فیلمخانه‌ها در عرصه بین الملل است گفت: فیلمخانه ملی ایران یکی از غنی‌ترین فیلمخانه‌ها در عرصه بین الملل است و تا امروز فیلم‌های قدیمی بسیاری را که نیاز به ترمیم و اصلاح رنگ داشتند، بازسازی کرده‌ایم و می‌دانیم که سینمای ایتالیا نیز در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری داشته است و در این زمینه می‌توانیم فعالیت‌های خوبی با هم داشته باشیم.

حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سیاست کلی سینمایی ما در این دولت این است که سینما را به سمت مردمی شدن ببریم و بخش خصوصی را درگیر کنیم. مجموع سالن‌های سینمای ایران به سیستم دیجیتال مجهز شده‌اند و بازسازی سالن‌های سینما را از دو سال گذشته آغاز و تا امروز ۱۰۰ پرده به سینماهای کشور اضافه شده است و ۱۰۰ تا ۱۵۰ سالن توسط بخش خصوصی ساخته شده است. فروش سینمای ایران نسبت به سه سال گذشته ۵ برابر شده است.

رئیس سازمان سینمایی  گفت: پیشنهاد مشخص من این است که در چند زمینه چون بازسازی فیلم‌ها، همکاری بین دو موزه سینمای ایران و ایتالیا به توافق برسیم و تولید فیلم مشترک را در اولویت بگذاریم.

کد خبر : ۳۶۸۹۹۰