خبرگزاری کار ایران

نقش بازآفرینی متون کهن در آشنایی کودکان با فرهنگ غنی

در نشست رونمایی از ۲۳۶ عنوان از کتاب‌های قدیانی بر این نکته تاکید شد که؛ بازآفرینی آثار کهن فارسی فرصتی مهم برای آشنایی کودکان و نوجوان‌ها با تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران است.

به گزارش ایلنا؛‌در نشست رونمایی از ۲۳۶ عنوان از کتاب‌های نشر، که در غرفهٔ این نشر با حضور جمعی از نویسندگان و مولفان برگزار شد، حسین فتاحی دربارهٔ کتاب «سیصد و شصت و پنج روز با پیامبر» گفت: در این اثر بیش از هر چیز بر جزئیات زندگی نبی مکرم اسلام (ص) توجه داشته است و سعی کرده است با بهره‌گیری از روایت‌های جزئی‌نگر از زندگی حضرت ختمی مرتبت، روایت‌هایی جذاب برای گروه سنی کودکان به دست دهم.

این نویسنده متذکر شد: سعی کردم تمام وجوه شخصیت پیامبر اسلام (ص) را مورد بررسی قرار دهم و در این کتاب‌ها رفتارهای اجتماعی و فردی ایشان را لحاظ کرده‌ام. تا جایی که من خوانده‌ام و بررسی کرده‌ام، در زندگی‌ پیامبر مسئله‌ای نیست که آن حضرت از کنار آن بی‌اعتنا گذشته باشد. او به بسیاری از امور روزمره و جزئیات و رعایت حقوق انسان‌ها و حیوانات و بسیاری مسائل دیگر را رعایت می‌کرد؛ در حالی که ما کمتر در زیست روزمره‌ کمتر به این مسائل توجه داریم. کمتر جزئیات زیست نبی اکرم (ص) روایت و بیان می‌شود و سعی کردم نکات ریز کمتر دیده شده را به مخاطب منتقل کنم.

فتاحی تصریح کرد: من این کتاب را نوشتم تا بچه‌ها را با زندگی پیامبر (ص) آشنا کنم. برای نوشتن آن تمام کتاب‌های نوشته شده پیرامون زندگی پیامبر را دیدم. این کتاب را نوشتم و تلاش کردم تا صحیح‌ترین روایات را در کنار هم قرار دهم.

او متذکر شد: بی‌شک این روایت یک اثر داستانی است و نه پژوهشی اما از منابع پژوهشی و تاریخی و روایی دقیقی در روایت‌ها استفاده شده است و به دلیل اهمیت جایگاه پیامبر اسلام و حساسیت موضوع بعد از نگارش کتاب در پنج مرحله در مراحل مختلف آماده‌سازی فنی و نشر کتاب این اثر بازبینی شده است تا با کمترین ایراد منتظر شود. البته این هم باید گفت که دیکته بی‌غلط نداریم. اما همهٔ دقت من و دیگر همکاران در نشر قدیانی برای نشر اثری درخور و جدی بوده است و از تصمیم به تدوین این اثر تا انتشار آن هفت سال طول کشیده است و تاکنون نه مجلد از این اثر منتشر شده است و سه جلد دیگر هم در دست انتشار است.

حجت‌الاسلام سید محمد مهاجرانی نویسنده مجموعه «داستان‌های دوستی» نیز از نشر قدیانی به عنوان ناشری حرفه‌ای یاد کرد و گفت: در این مجموعه برای من مسالهٔ مسئولیت‌پذیری مهم بوده است. این‌که آدم‌ها در قبال هم بی‌تفاوت نباشند و نسبت به یک‌دیگر توام با احساس مسئولیت رفتار کنند. موضوعی که از آن در مضامین دینی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر یاد می‌کنیم. این‌که فردی کسی را از امر اشتباهی برحذر می‌دارد ناشی از احساس مسئولیت نسبت به او است. من در این مجموعه با داستان‌هایی جذاب سعی کردم این مفاهیم را برای کودکان تبیین کنم. در این کار‌ها می‌خواهم خدا‌شناسی را به کودکان بیاموزم.

او در پایان بر ضرورت تحقیق در نگارش آثار دینی برای کودکان و نوجوان‌ها تاکید کرد و گفت: ادبیات کودک به معنای عام و ادبیات دینی کودکان به معنای خاص نیاز به پیشرفت دارد و نباید از سایر حوزه‌های علم عقب بیفتد. از این رو نویسندگان هر قدر تحقیقاتشان بیشتر باشد آثارشان به روز‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.

جهنم مانع شد از بهشت حرف بزنم

حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری با اشاره به انتشار کتاب «مواظب جریمه‌ خدا باش» در نشر قدیانی گفت: من سال‌هاست به سوال‌های بچه‌ها دربارهٔ موضوع‌های دینی پاسخ می‌دهم و یکی از پرسش‌های همیشگی آن‌ها مسالهٔ جهنم بود و یکی از ابهاماتی که بچه‌ها با آن روبرو هستند و پیرامون آن سوال دارند جهنم است و از این رو تصمیم گرفتم این سوال را در این کتاب پاسخ دهم. در واقع ما تصمیم داشتیم از بهشت بگوییم اما دغدغهٔ بچه‌ها نسبت به مسالهٔ جهنم مرا بر آن داشت از جهنم بگویم و در ‌‌نهایت کتاب را با بخش بهشت به پایان بردم و در این اثر سعی کردم به بیانی ساده توضیح دهم که خداوند رحمان و رحیم است و در توبه همیشه باز است. با توجه به تصویرسازی خوبی هم که انجام شده است این مجموعه ارزشمندی شده است و برای کودکان مناسب است.

حیدری ابهری در بخش پایانی سخنانش بر بیان خلاقانه و جذاب موضوع‌های دینی در کتاب‌های کودکان و نوجوان‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه ما در روایات و تبیین مفاهیم دینی برای کودکان و نوجوان‌ها، دستمان رو شده است و آثاری که نوشته می‌شود در این حوزه آن خلاقیت و جذابیت لازم را ندارند. در حالی که باید اثر به نحوی باشد تا کودکان و نوجوان‌ها به واسطهٔ جذاب بودن آن آثار بیش از پیش نسبت به فهم دقیق درست مفاهیم دینی و الهی کنجکاو شوند. ما با انتشار این اثر سعی کردیم از آن نگاه کلیشه‌ای معمول فاصله بگیریم و با بیانی خلاقانه این موضوع را تببین کنیم و نشر قدیانی هم ریسک کردند که این اثر را منتشر کردند و بی‌شک مورد توجه مخاطب‌ها قرار خواهد گرفت. این جسارت مدیر نشر قدیانی قابل احترام است.

همچنین در این نشست مژگان شیخی، که داستان‌هایی از تذکره‌اوالیا را برای کودکان بازآفرینی کرده است در سخنانی کوتاه گفت: ادبیات کهن را بسیار غنی است. ادبیات کهن سرزمین ما بسیار غنی و ارزشمند است و من تلاش کرده‌ام تا در این مجموعه با باز‌آفرینی داستان‌هایی از آثار ادبیات کهن فارسی هم نسل جدید با این آثار آشنا شود هم این‌که ادبیات کهن فارسی به نوعی بیشتر از قبل احیاء شود و مورد توجه مردم قرار گیرد.

مریم اسلامی شاعر کودکان و نوجوانان در بخشی از این مراسم گفت: ازآنجا که من در زمینه شعر با قدیانی همکاری می‌کنم تلاش دارم که قبل از هر چیز بچه‌ها از ادبیات لذت ببرند. بعد از آن می‌توان مفاهیم متعدد دینی و فلسفی و انسانی و آموزشی را در قالب ادبیات برای بچه‌ها گفت و آن‌ها هم بی‌شک هم لذت می‌برند و هم می‌آموزند. ما در خلق آثار برای کودک و نوجوان باید اصل لذت و جذابیت را همواره مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: شعرهایی برای دختربچه‌ها، شعرهایی برای پسربچه‌ها و مجموعه ما کودکان مسلمان مجموعه کارهایی است که برای قدیانی انجام داده‌ام. سعی کردم مفاهیم عمومی که در قرآن است را با زبان شعر به کودکان آموزش دهم.

همچنین در پایان نشست نادر قدیانی مدیر نشر قدیانی با تشکر از حضور مولفان و پدید‌آورندگان و نویسندگان نشر قدیانی به ارائهٔ اطلاعات و آماری از کم و کیف ۲۳۶ اثر منتشر شده در یک سال اخیر در نشر قدیانی پرداخت و گفت: تلاش ما بر این بوده است آثاری خلاقانه و درخور در حوزهٔ کودک و نوجوان و خردسال ارائه کنیم.

کد خبر : ۳۶۸۹۸۹