خبرگزاری کار ایران

رئیس کتابخانه ملی:

بجای حبس اسناد، آن‌ها را آزاد و در دسترس قرار دهیم

صبح امروز (18 اردیبهشت) مراسم روز اسناد ملی و میراث مکتوب در ساختمان آرشیو ملی این سازمان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم، سیدرضا صالحی امیری با بیان اینکه امروز برای جامعه اسنادی روز مبارکی است، عنوان کرد: با طرح سوالی که چرا کار آرشیو اسناد، کار پرمشقت و پرمسئولیتی است، سخنانم را آغاز می‌کنم.

او ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی آرشیویست‌ها در کشور، امانتداری آن‌ها است که آن را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند. از این منظر آرشیویست‌ها انسان‌های امانتداری هستند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اظهار کرد: دلسوزی آرشیویست‌ها نکته بسیار مهمی است و وجه دیگر آن‌ها، روشنگری است؛ یعنی روشن کردن نکته‌های تاریخ این کشور برای نسل‌های آتی. ما نمی‌توانیم بدون داشتن چنین ظرفیتی تبار خودمان را مستقل کنیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه مجموعه آرشیویست‌ها، به دنبال معرفت‌جویی، توسعه فرهنگی و تاریخی هستند تا بتوانیم از تجربه‌های تاریخی درس بگیریم، گفت: در این سازمان تلاش کردیم برنامه‌ای را آغاز کنیم و سازمان را از آن نقطه که مطلوب نبود، به نقطه هدفمان برسانیم.

او افزود: در این برنامه سعی کردیم تا شأن سازمان را در سطح ملی بازیابی کنیم. در بیشتر کشورهای دنیا، سازمان اسناد موردتوجه نخبگان آن کشور قرار می‌گیرد. قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شد و سازمان یک‌بار دیگر در ذهن نخبگان و آرشیو ملی به‌عنوان مخازن ارزشمند در کشور، شناخته شد.

مشاور رئیس‌جمهوری با تأکید بر ارتباط میان آرشیو ملی با مخاطبان، بیان کرد: متأسفانه نوع رویکرد در موسسات و سازمان‌ها، کاغذی و چهره به چهره است؛ ازاین‌رو دیجیتال شدن اسناد یک ضرورت است. بنا داریم در سال جدید به حرکت خود به‌سوی دیجیتال‌سازی اسناد سرعت بیشتری بخشیم.

صالحی امیری، استاندارد بین‌المللی دیجیتالی شدن اسناد را ۲۰درصد عنوان و تصریح کرد: با این میزان فاصله زیادی داریم اما با تجهیزات و بودجه‌ای که به این کار اختصاص داده‌ایم، امیدواریم بتوانیم به نقطه مطلوب و هدف برسیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به انسجام میان دستگاه‌های اسنادی برای رسیدن به هدفی واحد عنوان کرد: ۱۵ نهاد اسنادی نظیر وزارت امور خارجه، نیروی انتظامی و سپاه در کشور وجود دارد و برای پرهیز از انحراف لازم است هماهنگی و همگرایی درونی میان این اجزا وجود داشته باشد. مجموعه این دستگاه‌ها مانند واگن‌های قطاری به هم چسبیده‌اند اما این واگن‌ها زمانی معنای حقیقی پیدا می‌کنند که به سمت هدفی واحد حرکت کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، افزود: این سازمان‌ها را دورهم جمع کرده‌ایم تا ضمن پرهیز از حاشیه‌ها، به هدف اصلی نزدیک شویم. هرچند یک نوع همگرایی میان این نهادهای اسنادی شکل‌گرفته و اکنون باید وارد مرحله اقدام و اجرا شویم.

صالحی امیری در ادامه با بیان اینکه در آینده دسترسی و سرویس‌دهی در حوزه اسناد الکترونیکی خواهد شد، تأکید کرد: امسال بودجه‌ای را به بخش آی تی و پژوهشکده اسناد اختصاص داده‌ایم تا شاهد جهشی در این حوزه باشیم.

او با بیان اینکه مردم مالک اسناد و دستگاه‌ها امانتدار آن‌ها هستند، تصریح کرد: وظیفه شما جمع‌آوری، فهرست‌نویسی و نگهداری اسناد است و مهم‌ترین آن خدمات‌دهی است.مراکز اسنادی و آرشیوهایی که خدمات نمی‌دهند فقط انباردار و مخزن دار هستند. این ضرورت است اما هنر نیست. به‌جای اینکه اسناد حبس شوند آن‌ها را آزاد و در دسترس قرار دهیم.

مشاور رئیس‌جمهوری تأکید کرد: هیچ‌گاه اسناد الکترونیکی، جایگزین اسناد مکتوب نخواهد شد.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر توجه به تاریخ شفاهی، گفت: جامعه ایران نزدیک‌بین و شفاهی است و معمولا اطلاعات تاریخ و تجربیات، در ذهن افراد بیشتر جا دارد؛ ازاین‌رو باید این اطلاعات را به متن تبدیل کرده و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

او حبس و دفن اطلاعات را ظلمی بزرگ به ملت دانست و اظهار کرد:تاریخ شفاهی، انتقال تجربیات یک ملت است و کسانی که تاریخ را تحریف می‌کنند، بزرگ‌ترین خیانت را به ملت کرده‌اند.

در این مراسم، از آرشیویست‌ها و اهداگران بر‌تر اسناد تجلیل و نمایشگاه اسناد انقلاب مشروطه که شامل آثار ارزشمندی از این دوران بود، در ساختمان آرشیو ملی افتتاح شد.

کد خبر : ۳۶۸۷۶۷