خبرگزاری کار ایران

چگونگی توزیع بن‌کارت‌ها در نمایشگاه کتاب از زبان مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی؛

نظارت دقیق بر خرید و فروش بن‌کارت‌ها/ با متخلفان برخورد می‌شود

به گفته حسین‌پور؛ تا روز گذشته ۴۱۰ نفر دانشجو و ۲۷ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با مراجعه به باجه‌های درنظر گرفته شده در شهر آفتاب کارت خود را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نیکنام حسین‌پور (مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی) در نشست خبری با رسانه‌ها درخصوص تغییرات صورت گرفته در اهدای بن کتاب برای بیست ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: سیاست ما برای تخصیص یارانه‌ها در نمایشگاه بیست‌ونهم گسترده‌تر کردن طیف اقشاری بود که بن‌کارت به آن‌ها تعلق می‌گرفت. نهایتاً امسال علاوه بر بن‌های همیشگی دانشجویان و طلاب، بن‌کارت ویژه دانش‌آموزان، مهدکودک‌ها، کتابداران و اساتید دانشگاه و حوزه به یارانه‌های مذکور اضافه شد که از طریق سایت citf ثبت نام انجام می‌شد و بن‌کارت‌ها نیز به دو صورت فیزیکی و مجازی بنا به انتخاب درخواست‌دهنده ارائه می‌شد.

حسین‌پور افزود: بحث دیگری که در حوزه بن‌کارت دانشجویی مدنظر داشتیم این بود که همچون سال گذشته با توجه به سرانه دانشجویی استان‌های مختلف عدالت بهره‌مندی از بن را برای تمامی استان‌ها به ویژه استان‌های کم‌برخوردار فراهم کنیم. از ۲۸ فروردین که ثبت نام بن‌کارت آغازشد نیز تمدید تا ۱۴ اردیبهشت انجام شد.

او اضافه کرد: ما حتی می‌خواستیم امکان درخواست بن تا ۲۳ اردیبهشت ادامه داشته باشد. اما برای اینکه دانشجویان سردرگم نشوند امکان مراجعه حضوری و دریافت بن کارت با اهراز هویت را در خود نمایشگاه فراهم کردیم. بر همین اساس دانشجویان نیازی نیست تا برای دریافت بن کارت به سایت یاد شده مراجعه کنند و در همین نمایشگاه کار برایشان انجام می‌شود. براساس آمار تا دیروز نیز ۴۱۰ نفر دانشجو و ۲۷ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با مراجعه به باجه‌های در نظر گرفته شده در شهر آفتاب کارت خود را دریافت کردند.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی؛ سپس آماری از میزان بن‌کارت‌ها و یارانه تعلق گرفته به آن ارائه و بیان کرد: براساس آخرین آمار ۱۹۰ هزار درخواست برای بن‌کارت‌های مجازی و فیزیکی ثبت شده است که ۴۰ هزار درخواست آن مربوط به بن‌کارت مجازی است. بیشترین درخواست نیز از استان تهران بود. درباره عدم استقبال از بن‌کارت مجازی نیز نظر ما این است که به دلیل اینکه اولین سال بود چنین بن‌کارتی عرضه می‌شد؛ بسیاری از دانشجویان و ناشران چندان آشنایی با نحوه درخواست دریافت آن نداشتند. درثانی ثبت‌نام برای بن‌کارت مجازی نیازمند تلفن هوشمند بود که طبعاً برخی از تلفن هوشمند استفاده نمی‌کنند.

حسین‌پور علت تغییر نحوه ارائه بن‌کارت و اضافه کردن بن‌کارت مجازی را جلوگیری از تخلف در این حوزه دانست و اظهار داشت: سال‌های پیش بعضاً شاهد بودیم که تخلفات کوچکی در حوزه فروش بن اتفاق می‌افتد و مثلاً در میدان انقلاب خرید و فروش این بن‌ها را شاهد بودیم. درحالیکه بن‌های مذکور و یارانه حتماً باید برای خرید کتاب استفاده شود و تبدیل آن به پول نقد تخلف به حساب می‌آید. امسال همچنین با تغییر درصد مشارکت از  ۵۰- ۵۰ به ۶۰- ۴۰ سعی کردیم دامنه تخلفات را بیش از پیش کاهش دهیم. با این درصد؛ فروش بن‌کارت و تبدیل آن به پول نقد برای شخص متخلف چندان سودی ندارد.

او ادامه داد: رصد صحیح استفاده ازبن‌ها نیز در نمایشگاه انجام می‌شود و حتی در میدان انقلاب نمایندگانی حضور دارند. ناشرانی که به خرید و فروش کتاب مبادرت کنند کمیته تخلفات ناشران با آن‌ها برخورد کرده و از حضور آن‌ها در نمایشگاه سی‌ام جلوگیری می‌شود البته برای اتخاذ چنین تصمیمی مدارک و مستندات قابل استناد نیاز است.

حسین‌پور سپس یادآور شد: بن‌کارت‌های امسال تنها در دستگاه‌های کارتخوان نمایشگاه قابل عرضه هستند و فعلاً در دستگاه کارتخوان کتابفروشی‌های سطح شهر؛ امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. دیروز ۲۰۰ مورد بن کارت دانش‌آموزی که برای تجهیز کتابخانه یک مدرسه بود در نمایشگاه استفاده شد. چنین روندی مشکلی هم ندارد.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی همچنین از افزایش کلی سقف یارانه‌ها خبر داد و گفت: امسال سقف کلی یارانه‌ها را افزایش داده‌ایم و علاوه براینکه طیف استفاده‌کننده از بن‌کارت وسیع‌تر شده، سقف یارانه تخصیص گرفته از هر بخش نیز افزایش داشته است. به عنوان مثال سال گذشته بن‌کارت‌های دانشجویی ۱۰ میلیارد بود که امسال به ۱۲ میلیارد رسیده است. بن‌کارت اساتید دانشگاه و حوزه نیز که سال گذشته دو و نیم میلیارد برای بخش بین‌الملل بود امسال تا ۵ میلیارد افزایش داشته است. بن کارت‌های مشارکتی نیز ۵ تا ۲۵ درصد امکان مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌ها در خرید کتاب را فراهم می‌کند.

حسین‌پور درباره چرایی عدم تخصیص بخش حمایتی ویژه برای خریداران کتاب‌های خارجی و بخش بین‌الملل گفت: بعد از بررسی‌ها و مشورت‌های متعددی که در سطوح مختلف داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که اخطار استفاده از بن‌کارت را به خود مصرف‌کننده واگذار کنیم. اگر تقسیم‌بندی جزئی صورت بگیرد امکان کنترل کاهش می‌یابد. از نظر قانون هم در برنامه چهارم و هم در برنامه پنجم توسعه نحوه استفاده از یارانه در اختیار مصرف‌کننده معرفی شده است. در حوزه بین‌الملل تا همین چند روز استفاده خوبی از بن‌کارت‌ها شده و خریدهای خوبی داشته‌اند. کتابخانه‌های مختلف و نهاد‌ها و ارگان‌ها نیز به واسطه بن مشارکتی؛ امکان استفاده از کتاب‌های بین‌المللی را دارند. باید به شعور مصرف‌کننده هم احترام بگذاریم تا عدالت برقرار شود.

او سپس آماری از بن‌کارت‌های آموزشی ارائه داد و گفت: بن‌کارت‌های دانش‌آموزی که به صورت پنجاه – پنجاه تخصیص داده می‌شود تا آخرین آمار ثبت‌نام ۲۶ هزار دانش‌آموز چه به صورت گروهی و چه به صورت فردی را به دنبال داشته. از این ۲۶ هزار نفر ۱۲ هزار نفر به صورت گروهی ثبت‌نام کرده‌اند که البته ما موارد تشویقی برای ثبت‌نام گروهی در نظر گرفته‌ایم. مربیان و معلمانی که اقدام به ثبت‌نام گروهی حداقل ۴۰ دانش‌آموزان کنند بن‌کارت ۱۰۰هزار تومانی و یک بن‌کارت ۳۰۰ هزار تومانی ویژه برای تجهیز کتابخانه مدرسه دریافت می‌کنند.

حسین‌پور اضافه کرد: البته امسال تنها سه استان تهران، قم و البرز به عنوان پایگاه تست بن‌های دانش‌آموزی درنظر گرفته شدند. رفت و آمد دانش‌آموزان به نمایشگاه کتاب نیازمند تدارکات ویژه‌ای است که به همین دلیل ترجیح دادیم روند مذکور را برای این سه استان شروع کرده تا انشالله در سال‌های آتی تمامی استان‌ها را شامل شود. البته در نمایشگاه‌های استانی قطعاً بن دانش‌آموزی را شرکت می‌دهیم.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی؛ استقبال اساتید حوزه و دانشگاه را از بن‌کارت مختص به خود پایین دانست و گفت: البته سال اول بود که چنین امکانی فراهم می‌شد و بانک‌های اطلاعاتی ما از اساتید نیز کامل نبود. آسیب‌شناسی روند مذکور نیز در حال انجام است تا بتوانیم از این فرصت بهتر استفاده کنیم.

حسین‌پور درباره بن‌کارت‌های ویژه اهل قلم نیز متذکر شد: دو سال است که بن‌کارت‌های رایگان به غیر از بن‌کارت‌های ویژه اهل قلم حذف شده‌اند و تنها کارگروهی که بن‌کارت رایگان می‌گیرد اهالی قلم هستند که استاندارد‌ها و فاکتورهای آن نیز در خانه کتاب مشخص شده است. براساس فایل اولیه امسال ۴هزار نفر برای بن‌کارت اهل قلم ثبت‌نام کردند که بن‌ها بین آن‌ها توزیع شده است.

او در توضیح روند تخصیص بن مشارکتی نیز گفت: بن‌های مشارکتی که به سازمان‌ها و نهادهای مختلف تعلق می‌گیرد بین ۵ تا ۲۵ درصد متفاوت است. این بن‌ها هم برای نمایشگاه مثبت است، هم معاونت فرهنگی و هم خود سازمان مذکور که می‌تواند کتابخانه وابسته به خود را تجهیز کند. از همین جا اعلام می‌کنیم کلیه نهاد‌ها و ارگان‌ها در روزهای آینده نیز می‌توانند برای تخصیص این بن کارت اقدام کنند.

حسین‌پور افزود: یکی دیگر از تغییرات بن‌کارت‌ها درنمایشگاه بیست و نهم این است که تمامی این بن‌کارت‌ها در تمامی بخش‌ها تنها در ۱۱ روز نمایشگاه و در شهر آفتاب قابل عرضه هستند از ۲۵ اردیبهشت به بعد امکان استفاده از این بن‌ها فراهم نیست چراکه با توجه به تغییر زیرساختی بانک عامل نمایشگاه؛ راه‌اندازی و نصب بن‌کارت‌های مذکور در کتابفروشی‌های سطح شهر حداقل برای مدت زیادی مقدور نخواهد بود و نیاز به هماهنگی با بانک شهر دارد.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی درباره هزینه کلی که برای یارانه‌ها درنظر گرفته شده نیز گفت: امسال بالای ۲۰ میلیارد تومان به یارانه‌ها اختصاص دادیم که یک افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارد. ظرف سه روز گذشته نیز بحث مالی و فروش نمایشگاه یک افزایش ۱۰ درصدی تراکنش را نشان می‌دهد. پنجشنبه ۱۶۰ هزار تراکنش و چهارشنبه روز اول نیز ۳۶ هزار تراکنش ثبت شده است. این یعنی فروش مالی نیز افزایش ۱۰ درصدی نشان می‌دهد. البته تحلیل خود ما این است که این افزایش باید بیشتر باشد و حدس می‌زنیم چون بخشی از ناشران از عدم آماده بودن زیرساختی بانکی اینجا نگران بودند؛ از کارتخوان‌های دیگر نیز استفاده کردند که گردش مالی آن‌ها در این تراکنش‌ها تجمیع نشده است.

او درباره نحوه چگونگی استفاده از اعتبارات باقی مانده به ویژه در حوزه اساتید نیز گفت: اعتبارات یارانه‌ای باقی مانده در حوزه اساتید و حوزه و دانشگاه همین الان هم در بخش بن مشارکتی و توسط دانشگاه‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال دانشگاه شهید بهشتی دیروز با مشارکت یک میلیارد تومانی ۲۵۰ میلیون تومان نیز یارانه گرفت و یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بن کارت بین دانشجویان توزیع شد.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی درباره مشکلاتی که در روزهای ابتدایی در حوزه کارتخوان‌ها وجود داشت، بیان کرد: دستگاه کارتخوان با توجه به اینکه شهر آفتاب برای اولین بار و با بزرگترین حجم کاری آغاز به کار کرد از نظر زیرساختی معدود مشکلاتی داشت. البته با هماهنگی‌هایی که بانک شهر و زیرساخت‌های برق نهایی کردند خوشبختانه این مشکلات حل شده است. کارتخوان‌هایی که در نمایشگاه استفاده می‌شود جدیدترین کارتخوان‌های بانکی هستند که هم به صورت کابلی و هم از طریق بی‌سیم و با استفاده از تلفن همراه و اپراتور ایرانسل جوابگو خواهند بود. درثانی کارتخوان‌های مذکور این امکان را دارند که تا چهار ساعت برق در خود ذخیره کنند و اگر مشکل قطعی برق به وجود بیاید قطعی کارتخوان نخواهیم داشت. روز اول به دلیل قطعی برق مشکلاتی وجود داشت اما از دیروز این مشکلات تمام شده است. امیدواریم بعد از نمایشگاه تعامل سازنده با بانک شهر وجود داشته باشد تا این بانک به عنوان بانک عامل معاونت فرهنگی کارهای مرتبط مثل صدور بن‌کارت اهالی قلم را انجام دهد.

حسین‌پور در پایان به بن‌کارت‌های کتابداران گریزی زد و گفت: ما اعلام آمادگی کرده بودیم که تمامی نهادهایی که کتابخانه دارند مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تا سقف مشارکت 30 درصد یارانه بگیرند. اطلاع‌رسانی این مسئله انجام شد و برخی نهادها ازجمله شهرداری برای تهیه بن‌کارت ویژه کتابداران خود اقدام کردند. نهاد کتابخانه‌ها با 6 هزار کتابدار نیز می‌تواند ازاین فرصت بهترین استفاده را ببرد که امیدواریم در فرصت باقی مانده این یارانه تخصیص داده شده استفاده شود.

کد خبر : ۳۶۸۴۸۳