خبرگزاری کار ایران

خیر و شر برای کتاب‌های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب تهران؛

گلایه از وضعیت غرفه‌های کودک/ ناشران کودک ناراضی نیستند

در گفتگو با چند غرفه دار و ناشر کودک مشخص شد که ناشران کودک از شهر آفتاب چندان هم ناراضی نیستند. یکی از مسائلی که روی تأکید داشتند, نفوذ نکردن باران به داخل چادر و نداشتن شیب در غرفه ها بود. البته این ها اقلیت های برگزاری نمایشگاه کتاب است اما غرفه داران آنقدر در شرایط سخت مصلی بوده اند که این مسائل را جزء امکانات و نکات مثبت شهر آفتاب می بینند!

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سومین روز از نمایشگاه کتاب تهران سری زدیم به غرفه‌های کودک تا از وضعیت آنها جویا شویم. غرفه‌هایی که چندان تزیین نشده بودند و به چشمان بچه‌هایی که به آنجا آمد و شد می‌کردند؛ نازیبا بودند. و اگر باران نبود و باد نمی‌وزید، گرمای کلافه‌کننده‌ای چادر‌ها را فرامی‌گرفت و بازدیدکنندگان گله‌مند از داغی چادرها؛ دایم تذکر می‌دادند بچه‌ها چطور می‌توانند این هوای داغ را تحمل کنند.

باران به داخل چادر‌ها نفوذ نمی‌کند

گرچه این چادرها در بهترین وضعیت و موقعیت بنا شده‌اند. بسیار بهتر از آنچه در مصلی سراغ آن را داشتیم. محمدحسین محبت‌پناه (مدیر غرفهٔ انتشارات مدرسه) در توصیف این وضعیت می‌گوید: این محل اساسا با کاربری نمایشگاه دیده شده. یکی از نقاط مثبت اینکه؛ شهر آفتاب شیب ندارد و باران به داخل غرفه‌ها نفوذ نمی‌کند. این‌ها امتیازاتی است که وجود دارند. اینکه می‌گویند شهر آفتاب کامل است؛ حرف درستی نیست. در طراحی فضای سبز، دسترسی‌ها، سرویس‌هایی که باید به بازدیدکننده‌ها داده شود؛ امکانات رفاهی و مطلوب کردن هوای درون غرفه‌ها؛ هنوز ضعف‌ها و کاستی‌های زیادی وجود دارد. سالن‌های کودک باید در زیبا‌ترین شکل خود طراحی شده و خنک باشند. گاهی که باران می‌زند هوا چند دقیقه‌ای خنک می‌شود اما در دیگر ساعات روز بچه‌ها از گرمای هوا حسابی اذیت می‌شوند.

مهدی قدیانی (مدیر داخلی انتشارات قدیانی) هم معتقد است: اینکه شهر آفتاب روی برگزاری نمایشگاه متمرکز است و سالن‌ها در کنار هم هستند؛ اتفاق خوبی‌ست. مسئلهٔ دور بودن و مسافت را هم مترو توانسته تا حد زیادی حل کند.

مصلی محل برگزاری نمایشگاه نبود

محبت‌پناه با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب دارای یک خانه و جای ثابت شده، می‌گوید: همهٔ ناشران قبول دارند که مصلی محل برگزاری نمایشگاه کتاب نبود. ممکن است این موضوع که مصلی در مرکز شهر کتاب بود و چند بزرگراه به مصلی می‌رسید؛ می‌توانست مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند و دسترسی برای ناشران راحت بود اما در واقع مصلی محل برگزاری نمایشگاه نیست.

محبت‌پناه ادامه می‌دهد: برآیند این نقل و انتقال و آمدن به شهر آفتاب مثبت است و این مثبت بودن برای چند سال دیگر آن را بی‌عیب کند اما اینجا هنوز جای کار دارد.

قدیانی نیز معتقد است: مصلی محل برگزاری نمایشگاه نبود و اینکه امروز نمایشگاه بین‌المللی کتاب دارای یک خانهٔ ثابت است؛ اتفاق بسیار خوبی‌ست.

اما قربانی (مسئول غرفهٔ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان) نظر دیگری دارد. او می‌گوید: اینجا نمایشگاهی است که تازه راه‌اندازی شده و آنطور که باید به مصلی نمی‌رسد. از جهت دسترسی مشکل دارد. اینجا یکسری مخاطبان خاص می‌آیند. مصلی مرکز شهر بود و عموم مردم به آن مراجعه می‌کردند. ما در اینجا با کمبود امکانات مواجه هستیم که اگر آن‌ها برطرف شوند شاید وضعت رو به بهبود برود.

میزان فروش در شهر آفتاب با مصلی تفاوتی نکرده است

در این روز‌ها شاهد حضور حجم عظیمی از بازدیدکنندگان به نمایشگاه کتاب بودیم. به گونه‌ای که ناشران هم غافلگیر شده بودند. گویا خود را برای مواجهه با چنین جمعیتی آماده نکرده بودند. اما سوال اینجاست که آیا میزان فروش هم بالا رفته است؟

مدیر غرفهٔ انتشارات مدرسه می‌گوید: ما مردم بسیار خوبی داریم. متاسفانه متولیان فرهنگی قدر نمی‌دانند. ما نمایشگاه کتاب را به خارج از تهران منتقل کردیم اما همچنان استقبال می‌کنند. بین حجم بازدیدکننده و میزان خرید، الزاماً رابطهٔ مستقیم وجود ندارد. کتاب کالایی است که هنوز در سبد خانوار وارد نشده. باید بپذیریم بخش عظیمی از حجم بازدیدکننده‌ها مردم کنجکاو هستند.

او ادامه می‌دهد: در مقایسهٔ میزان فروش در شهر آفتاب و مصلی نمی‌توان نظر قطعی داد. در رابطه با انتشارات مدرسه نیز این میزان تغییر چندانی نکرده است شاید اندکی هم بیشتر. اینکه بخواهیم بگوییم چون محل برگزاری نمایشگاه عوض شده، میزان فروش هم پایین آمده، بی‌انصافی است. مردم ما خیلی به جای نمایشگاه کار نداشتند. همیشه آن‌هایی که خرید می‌کردند؛ امسال هم آمده‌اند و خرید می‌کنند.

قدیانی نیز معتقد است: تعداد بازدیدکنندگان خصوصا روز قبل، شگفت‌انگیز بود. امروز هم خوب است اما نسبت به دیروز خلوت‌تر است. فروش هم خوب است و به اعتقاد من کم از مصلی ندارد و رضایت بخش است.

سال بعد نمایشگاه بهتری خواهیم داشت

شاید یکی از مسائلی که اکثر ناشران در آن با هم متفق‌القول هستند این باشد که شهر آفتاب نباید با نمایشگاه کتاب افتتاح می‌شد. قدیانی در رابطه با ناهماهنگی‌های شهر آفتاب می‌گوید: روزهای اول نمایشگاه ناهماهنگی‌هایی وجود داشت و برق قطع می‌شد اما امروز خوب بود و ما مشکلی نداشتیم. البته کاستی هم هست اما امیدواریم این ضعف‌ها برطرف شود.

قربانی (مدیر غرفهٔ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان) هم می‌گوید: نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاه بزرگی است که مخاطبان خاص خود را دارد و باید از قبل در این محل نمایشگاه‌های کوچک‌تر برگزار می‌کردند تا مشکلات آن برطرف می‌شد و سپس نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کردند.

اما این غرفه‌دار نکات مثبت شهر آفتاب را نیز می‌بیند و درباره آنها می‌گوید: همین که شهر آفتاب از ترافیک دور شده و به یک محل ثابت رسیده؛ اتفاق خوبی است. فکر می‌کنم نمایشگاه در سال‌های آینده امیدوارکننده‌تر خواهد بود. برای ما این حجم مخاطب غیرمنتظره بود. فکرش را نمی‌کردیم که این جمعیت به نمایشگاه کتاب که برای اولین بار درشهر آفتاب برگزار شده؛ بیایند. اطلاع‌رسانی خیلی خوب بوده و راه‌اندازی مترو هم به حجم استقبال مردم افزوده است.

اینگونه که از سخنان غرفه‌داران برمی‌آید می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب بهتری داشته باشیم. اما همین که برخی مسائل در غرفه‌های کودک حل شده؛ جای امیدواری است. سال‌های گذشته ناشران کودک بسیار از وضعیت برگزاری نمایشگاه و محل آن ناراضی بودند اما امسال گویا وضعیت بهتر شده است. باید دید تا پایان نمایشگاه وضعیت به چه شکلی پیش می‌رود.

کد خبر : ۳۶۸۳۴۷