خبرگزاری کار ایران

خبرهای خوشِ مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه/۱/

شیطنت‌های ادامه‌دارِ باد شهریار/وضعیت امیدوارکننده خرید کتاب؛ هزار و صد بسته تحویل داده شد

حسین صفری گفت: دیروز و از ساعات ابتدایی امروز بیش از هزار و صد بسته از سوی مردم به بخش امانات تحویل داده شده است و خود این مسئله استقبال قابل قبول بازدیدکننده‌ها از شهر آفتاب را نشان می‌دهد.

  به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین صفری (مدیر کمیته رفاهی و اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب) در نشست خبری با رسانه‌ها که صبح امروز (16 اردیبهشت) در شهر آفتاب برگزار شد؛ رسانه‌ها را یار دوازدهم مسئولین برگزاری نمایشگاه خواند و گفت: بعد از مطرح شدن انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب و در این دو روز که نمایشگاه کار خود را آغاز کرده؛ رسانه‌ها با بیان برخی چالش‌ها و مشکلاتی که شاید ما نتوانیم مطرح کنیم برای حل آنها به ما کمک کردند. نهایی شدن انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب که در دی‌ماه اعلام شد؛ فرصت محدودی برای تدارک زیرساخت‌ها و کارهای مورد نیاز در اختیار ما گذاشت.

صفری ادامه داد: در بازدیدی که شهریورماه همراه با تیم کارشناسی از شهر آفتاب داشتیم مسائل و دغدغه‌های خود را به صورت جزئی، ریز و دسته‌بندی شده در قالب یک گزارش به معاون فرهنگی وزیر ارائه کردیم که این گزارش به استحضار وزیر نیز رسید. بسیاری از مشکلاتی که امروز هم دیده می‌شود در آن گزارش اعلام شده بود. با جدی شدن کار و جلسات متعددی که با مسئولین شهرداری داشتیم اقدامات مورد نیاز برای رفع این نگرانی‌ها آغاز شد. محورهای نگرانی‌ و چالش‌هایی که پیش‌بینی می‌کردیم در سه حوزه ایمنی و امنیت، حمل و نقل و ترافیک، عمرانی و زیرساخت‌ها مشخص شدند. البته دو موضوع بسیار مهم اطلاع‌رسانی و تعداد بازدیدکننده‌ها نیز در حالت کلی‌تر مدنظر مسئولین قرار داشت.

صفری سپس به برخی اقدامات در حوزه ایمنی و امنیت اشاره کرد و گفت: برای حفظ موارد ایمنی رایزنی‌ها برای حضور اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر و... آغاز شد و در جانمایی‌ها نیز پایگاه‌های مورد نیاز آنها به صورت پراکنده در شهر آفتاب قرار گرفت. درحال حاضر اورژانس به صورت موقت در شهر آفتاب وجود دارد اما با همکاری شهرداری قرار است پایگاه‌های در نظر گرفته شده برای اورژانس به صورت دائمی در شهر آفتاب مستقر شوند.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی درباره دسترسی‌ها به شهر آفتاب و نگرانی‌های حمل و نقل نیز گفت: دسترسی به شهر آفتاب و حمل و نقل بازدیدکنندگان یکی از مهم ترین دغدغه‌های ما بود که با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور و... سعی در رفع آن داشته و داریم. با ظرفیت‌سنجی محل نمایشگاه و اتومبیل‌هایی که می‌توانند به آن وارد شوند پایانه‌های مشخصی به عنوان پارکنیگ تدارک دیده شد. هرچند اینکه بزرگترین نمایشگاه کشور افتتاح‌کننده پروژه شهر آفتاب بود قطعاً باعث می‌شد تا کاستی‌هایی وجود داشته اما در مجموع ارشاد، شهرداری و تمامی عواملی که در انجام برگزاری نمایشگاه همکاری داشتند کار بزرگی انجام دادند. حتی جانمایی ناشران و مشخص کردن محل غرفه‌ها نیز کار چندان راحتی نبود.

وی اعلام کرد: در حوزه حمل و نقل و دسترسی همچنین ون، اتوبوس، پله‌برقی و... در نظر گرفته شده تا بازدیدکنندگان به راحتی در محوطه وسیع شهر آفتاب جابجا شوند. همچنین براساس نیازهای رفاهی در محل‌های لازم استراحتگاه، نمازخانه، فروشگاه اغذیه و... وجود دارد. یکی از گرفتاری‌های ما در شهر آفتاب وزش بادهایی است که به باد شهریار موسوم هستند بود. در عمل این بادها اجازه بسیاری فعالیت‌ها را به ما نمی‌دادند.

او سپس به بخش امانات در نظر گرفته شده برای شهر آفتاب گریزی زد و گفت: دیروز و از ساعات ابتدایی امروز بیش از هزار و صد بسته از سوی مردم به بخش امانات تحویل داده شده است و خود این مسئله استقبال قابل قبول بازدیدکننده‌ها از شهر آفتاب را نشان می‌دهد.

صفری در ادامه به توضیح بیشتر اقدامات زیرساختی و فعالیت‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: ما در مصلی هم تجربه همزمانی فعالیت‌های کارگاهی و نمایشگاهی را داشتیم البته در شهر آفتاب چون پروژه سنگین بود باعث شد علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی و بدون تعطیلی مسئولین کمی از جدول زمانبندی عقب بمانیم. با این وجود تهیه و تدارک برق، اینترنت و کارتخوان در این حجم وسیع جای تقدیر و تشکر دارد. در حال حاضر امکان راه‌اندازی بیش از چهار هزار دستگاه کارتخوان تدارک دیده شده.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی یادآور شد: نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در مساحتی با 110هزار متر مربع فضای مسقف، 45 هزار فضای نیمه مسقف و همین‌طور فضای باز در جریان است. سازه‌های موقت ناشران دانشگاهی و کودک در شهر آفتاب باقی می‌مانند اما سازه‌های موقت بخش آموزشی و ناشران بین‌الملل با پایان نمایشگاه جمع‌آوری شده تا در صورت نیاز سال بعد مجدد استفاده شوند.

وی درباره برق مورد نیاز نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نیز اظهار داشت: مجموعه سالن‌های مسقف و موقت نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب براساس اعلام ما نیاز به 9 مگابایت برق دارد که خوشبختانه با همکاری خوب وزارت نیرو در حال حاضر تامین شده است. همچنین امکان راه‌اندازی چهار هزار دستگاه کارتخوان و 1500 خط تلفن نیز در بستر فیبر نوری مجموعه تامین شده است.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی سپس موضوعات زیرساختی را یکی از جدی‌ترین مسائل پیش‌روی مسئولین دانست و گفت: شرایط در شهر آفتاب از بسیاری جهات برای ما تازگی داشت که نیازمند همکاری و تعامل بیشتر با شهرداری می‌شد. سه مزیت اصلی مصلی دسترسی آسان و همین‌طور وجود امکانات رفاهی و بهداشتی به تعداد لازم بود. در حوزه رفاهی و بهداشتی خوشبختانه در حد قابل قبولی شهر آفتاب نیز تامین شده است. احداث و راه‌اندازی سرویس بهداشتی پرتال یکی از این اقدامات بود. افتتاح مترو هم عمده نگرانی‌ها در حوزه حمل و نقل و دسترسی را از بین برد. به عنوان تنها بازمانده از مسئولینی که انتقال نمایشگاه از سئول به مصلی را به یاد دارند؛ بدون اغماض ‌می‌گویم همکاری و همدلی مجموعه تشکل‌های نشر، معاونت فرهنگی، شهرداری برای آماده‌سازی شهر آفتاب یک نمونه موفق در همکاری گروهی بود.

خبرهای خوشِ مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه/2/:‌ غرفه‌های خالی برای حضور ناشران جا مانده آماده می‌شود

کد خبر : ۳۶۸۱۰۹