خبرگزاری کار ایران

همایون اسعدیان:

سال سختی را برای اکران پیش رو داریم

همایون اسعدیان می‌گوید: شورای صنفی به دنبال آن است تا با اجرای عدالت در اکران به سمتی حرکت کند که فیلم‌های کوچک در زیر پای فیلم‌های بزرگ له نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون اسعدیان (رئیس شورای صنفی نمایش) ظهر امروز (دوشنبه 13 اردیبهشت) در اولین نشست مشترک هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما با این شورا گفت: این شورا فقط به دنبال سرو سامان دادن به وضعیت اکران است و هیچ حق دخالتی ندارد و فقط سعی کرده شرایط اکران را برای کل سینما عادلانه اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران سال سختی را در اکران پیش رو دارد؛ گفت: دوستانی که آیین‌نامه‌ای را نوشتند به دنبال این بودند که عدالت برای کل سینمای ایران رعایت شود زیرا میزان تولیدات ما با ظرفیت اکران برابر نیست و حجم زیادی از تولیدات منتظر اکران هستند.

اسعدیان افزود: در سال ۸۰ الی ۱۰۰ فیلم تولید می‌شود اما ‌‌نهایت ۵۰ الی ۶۰ فیلم می‌توانند اکران شوند. یعنی هر فصل ۱۵ فیلم امکان اکران دارد. به همین دلیل در آیین‌نامه برای ۶ ماهه اول سال سقف اکران ۷ هفته‌ای و برای ۶ ماهه دوم سقف اکران ۱۰ هفته‌ای را درنظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: درست است که در نوروز فیلم‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند اما اگر محدودیت را برداریم و فیلم‌ها بدون محدودیت اکران شوند؛ شاهد خواهیم بود که ۴ فیلم ۳ ماه اکران هستند و بیش از ۷۰ فیلم برای چند ماه دیگر باقی می‌مانند و منتظر اکران هستند که این امر درست نیست.

اسعدیان افزود: طبیعی است که هر فردی در مقام تهیه‌کننده و پخش‌کننده فقط منافع فیلم خود را می‌بیند اما ما در شورا منافع کل سینمای ایران و کلان سینما را می‌بینیم به همین دلیل بر اجرای آیین‌نامه اصرار داریم و بدون هیچ چشمداشت رانت و امتیاز ویژه‌ای دنبال اکران عادلانه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران به ۵۰۰ هزار سالن نیاز دارد؛ گفت: اگر سینما‌ها به اندازه کافی باشد آن زمان می‌توان انتظار داشت که اگر یک فیلمی یک سال اکران می‌شود به اکران خود ادامه دهد ولی تا آن روز باید وضعیت را به گونه‌ای پیش ببریم که فیلم‌های کوچک زیر پای فیلم‌های قوی له نشود.

ابراهیم مختاری (رئیس هیات مدیره خانه سینما) نیز گفت: هیات مدیره خوشحال است که شورای دوباره به خانه سینما بازگشته و امیدواریم این حضور همچنان ادامه داشته باشد.

محمدرضا فرجی (نماینده وزارت ارشاد در شورا) نیز گفت: خوشحالیم که این امانت به صاحب اصلی آن یعنی خانه سینما بازگشته است و من هم به عنوان نماینده و بدون حق رای در جلسات فقط به عنوان ناظر حضور دارم هرچند معتقدم نیازی به نظارت نیست.

غلامرضا موسوی (رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان) نیز گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که شورای صنفی با کمک خانه سینما به دنبال حل همه مشکلات اکران باشد یعنی مثلا نباید یک سینمادار فقط برای یک لامپ به تهران بیاید.

وی با تایید عملکرد هنر و تجربه گفت: امسال دو سال از فعالیت گروه هنر و تجربه می‌گذرد و فعالیت این گروه عرضه و تقاضا را در سینما طبیعی‌تر کرده است.

محمدقاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) نیز گفت: آرزوی ما همیشه ایجاد تفاهم بین اصناف بوده است. مشکل سینمای ما نبود سالن سینما به شکل فیزیکی است. بسیاری از سینماهای ما مخروبه افتاده است اما از آن طرف دولت فقط به دنبال پردیس‌سازی است درحالیکه می‌توان این سالن‌ها را احیا کرد.

وی ادامه داد: ۱۶ درصد از فروش هر بلیت به صورت مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود حال اگر این مبلغ کاهش پیدا کند سالن‌های سینما می‌توانند با همین درصد از فروش روی پای خود بایستند و اشتغالزایی کنند.

در این نشست ابراهیم مختاری، محمدرضا موینی، آتیلا پسیانی، کامران ملکی، سیدمهدی خادم، شادمهر راستین، سیدرضا میرکریمی، ناصر عنصری، محمدقاصد اشرفی، غلامرضا فرجی، غلامرضا موسوی، سیدضیاء هاشمی، منوچهر شاهسواری، اصغر بانک، همایون اسعدیان و محمدرضا فرجی حضور داشتند.

کد خبر : ۳۶۷۱۱۴