خبرگزاری کار ایران

رونمایی از آثار گونتر اوکر آلمانی در حافظیه/ ادای احترام با پای برهنه

گونتر اوکر با پای برهنه در آرامگاه حافظ حاضر شد و با ادای احترام به این شاعر ایرانی از آثارش با عنوان "کرنش به حافظ" در حافظیه رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، برنامه "کرنش به حافظ" با حضور هنرمندان و هنردوستان آلمانی و ایرانی عصر یکشنبه (12 اردیبهشت) در حافظیه شیراز برگزار و طی آن از آثار گونتر اوکر؛ هنرمند آلمانی رونمایی شد.

گونتر اوکر (هنرمند آلمانی) گفت: این آثار برداشت‌های سفر اولم به ایران و گرامی‌داشت حافظ و آزادی شاعرانه، عمیق بودن احساس او به انسان و دریافت او از رنج است که در همراهی زنگ های من بر آثار او دیده می‌شود.

اوکر افزود: جایی که در آن باد مشرقی می وزید مرا بر آن داشت تا آن را با آثار خود گرامی بدارم.

در ادامه این برنامه احسان آقایی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گونتر اوکر چنان تحت تاثیر فرهنگ ایران قرار بود که تصمیم گرفت فرهنگ ایران را پاس بدارد و آثارش برداشت مستقیم یک هنرمند از شعر حافظ است که بعد از حضور در ایران و تاثیر مستقیم از فرهنگ ایران شکل گرفته است. در آثار قبلی اوکر رنگ دیده نمی‌ شود اما آثار او با الهام از شعر حافظ سرشار از رنگ هاست و این تاثیر حافظ بر اوکر است.

اسدی (معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز) با اشاره به هفته نکوداشت شیراز گفت: حضور در برنامه‌ای با عنوان کرنش به حافظ و رونمایی از آثار گونتر اوکر؛ هنرمند آلمانی با الهام از غزلیات حافظ نشان می‌دهد بعد از 600 سال هنوز کارمان با حافظ تمام نشده و معجزه حافظ در این است که پس از شش دهه به دور از زنگ و زنگار سنت، هنوز زنده است.

اسدی در ادامه گفت: حافظ متعلق به گذشته نیست و هرگز یک امر تاریخی نبوده است و در این عصر مدرن ما هنوز برای پاسخ به سوال‌مان و آرام درون‌مان به حافظ رجوع می‌کنیم، او پاسخ مسایل را می‌داند و از این نظر است که حافظ، از حافظه نسل ما و کهن الگوهای ما دور نبوده است. بی‌شک حافظ شناسان به این موضوع اذعان دارند که وقتی آثار حافظ را می‌خوانیم آن را در خود و خودمان را در اشعار او می بینیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز افزود: همین برنامه نشان می‌دهد حافظ برای مردم جهان یک جاذبه وهمی نیست بلکه واقعیت است، مقام شاعری با همه رفیع بودن برای حافظ کم است، او متفکر، اندیشمند و فیلسوف جهانی است. حافظ تمام زندگی را درک کرده‌است چنانکه مردم زندگی خود را در شعر و اندیشه او باز می‌یابند.

او در ادامه گفت: حافظ شاعر همه قرن‌ها و همه دوران‌هاست؛ شاعری که نه تنها متعلق به این اقلیم بلکه متعلق به همه مردم جهان است چنانکه اشعار او تقریبا به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و آوازه او جهانگیر و بی‌انتهاست. شعر حافظ و نزدیکی اندیشه‌های گوته و حافظ فاصله آلمان و ایران و مرزها را از بین برده و این دو کشور را به  هم نزدیک کرده است. تمام مردم جهان شیفته گوته‌اند و گوته‌ی تمام مردم جهان شیفته حافظ است.

معاون شهرداری شیراز افزود: گوته علاقه به حافظ را در ادیبانگی کلام می‌ریزد و این شور را امروز می‌توان در آثار گونتر اوکر مشاهده کرد. شهرداری شیراز مفتخر است در سالیان گذشته با تشکیل دبیرخانه‌ای برنامه‌هایی را برای بزرگداشت حافظ و در تبیین اندیشه‌های او و گوته در ایران و آلمان برگزار کرده و با برگزاری برنامه کرنش به حافظ این رسالت ادامه یافته است.

کمبر (نماینده سفارت آلمان در ایران) نیز در این برنامه گفت: گونتر اوکر برای بار دوم به ایران بازگشته است و مردم، کشور و فرهنگ ایران گونتر اوکر را چنان تحت تاثیر قرار داد که اوکر بعد از سفر اول به آتلیه می‌رود و اثر خلق می‌کند. تاثیر فرهنگ ایران ماه‌ها با او همراه است و این تاثیر را در آثارش می‌توان دید.

نماینده سفارت آلمان با اشاره به برنامه "کرنش به حافظ" افزود: امروز مسایل و وقایع بسیاری همراه شده‌اند، تاریخ و روزگار معاصر، شعر و نقاشی و ایران و آلمان با هم همراه شده‌اند. هر دو کشور ایران و آلمان در موقعیتی هستند که روابط خود را تحکیم کنند اما تاثیر هنر در این زمینه جدی گرفته نمی‌شود در حالی که هنر می‌تواند به نتایجی منجر شود که سایر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... هرچند اهمیت دارند اما گاهی آن نتایج را ندارند.

او در ادامه گفت: فرهنگ می‌تواند احیاکننده خاطره گذشته باشد، پیوندها را برقرار کند و کشورها را به هم نزدیک کند چنانکه امروز گوته و حافظ و اوکر امروز گردهم آمده‌اند و این نتیجه آن است.

در ادامه این برنامه گونتر اوکر کفش‌های خود را از پا درآورد و با حضور بر سر آرامگاه حافظ به این شاعر ایرانی ادای احترام کرد و سپس آثار گونتر اوکر به تاثیر از حافظ و با عنوان"کرنش به حافظ" در حافظیه رونمایی شد و مردم از آثار او دیدن کردند. گونتر اوکر به تاثیر از 30 غزل حافظ 42 اثر هنری را در قالب چاپ ارائه کرده است.

اجرای گروه دف نوازی "دچار" شیراز نیز بخش دیگری از برنامه "کرنش به حافظ" بود.

کد خبر : ۳۶۷۰۱۷