خبرگزاری کار ایران

اطبایی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تبریک به شهابی و گلایه به دلیل عدم حمایت از پخش‌کنندگان سینما

محمد اطبایی با تبریک انتخاب کتایون شهابی پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران به عنوان داور بخش اصلی جشنواره فیلم کن؛ معتقد است که این موفقیت‌ها درحالی حاصل می‌شود که هیچ حمایتی از سوی نهادهای دولتی از پخش‌کنندگان موفق بخش خصوصی نمی‌شود.

محمد اطبایی که چند دهه است که  در سینمای ایران به عنوان پخش‌کننده جهانی فعال است به خبرنگار ایلنا؛ می‌گوید: بی‌تردید حضور و موفقیت هر فرد ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی باعث خوشحالی است و موفقیت خانم کتایون شهابی نیز که حدود 30 سال است در حوزه عرضه و پخش بین المللی سینمای ایران فعالند، بسیار هیجان انگیز بود. من هم از این موفقیت بسیار خوشحالم و البته خوشحالی مضاعف که همکارم به این اعتبار دست یافته است و اجازه می‌خواهم که این موفقیت را به حوزه عرضه و پخش بین‌المللی بخش خصوصی سینمای ایران هم تعمیم بدهم، هرچند در کشور خودمان چندان مورد لطف و عنایت قرار نمی‌گیریم!

وی ادامه داد: خوشبختانه پس از یک دوران طلایی در دهه شصت و هفتاد، بار دیگر فیلمهای ایرانی راه موفقیت را در عرصه‌های جهانی پیدا کرده‌اند و نکته قابل ذکر اینکه، بیش از 90 درصد این حضورها و موفقیت‌ها توسط پخش‌کنندگان بخش خصوصی محقق می‌شود و انتخاب کتایون شهابی تأیید است بر نقش بخش خصوصی در کسب این موفقیت‌های جهانی.

اطبایی معتقد است که نهادهای دولتی تاکنون آنگونه که باید حمایتی از بخش خصوصی سینمای ایران در حوزه پخش جهانی نکرده‌اند و این درحالی است که همه مسئولان سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توجه و حمایت از بخش خصوصی تاکید دارند اما در عمل این مهم رخ نداده است. حمایت شفاهی در مصاحبه‌ها و کتابچه سیاست‌ها و یا حداکثر در اختیار قرار دادن یک غرفه در بازار فیلم جشنوار فجر، دردی را از ما دوا نمی‌کند!

وی ادامه داد: حوزه عرضه و پخش بین‌المللی حوزه بسیار پرهزینه‌ای است و در همه جای دنیا از فعالان این حوزه  حمایت می‌شود اما ما به عنوان فعالان بخش خصوصی در ایران نه تنها هیچ حمایتی  ندیدیم بلکه مورد بی‌مهری نیز قرار می‌گیریم!

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران چهار فیلم در جشنواره برلین داشته و اکنون هم دو فیلم از سینمای ایران در جشنواره فیلم کن حضور دارد و یک پخش‌کننده ایرانی نیز به عنوان داور حضور دارد؛ گفت: باید از آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی  پرسید که چه حمایتی از این فیلم‌ها و پخش‌کننده‌های خصوصی آنها در این رویدادهای معتبر سینمایی داشته و یا خواهند داشت. من با توجه به کیفیت قابل توجه فیلم‌های امسال سینمای ایران، فکر می‌کنم که سینمای ایران رد دیگر جشنواره‌های معتبر جهانی مانند ونیز، کارلووی واری، لوکارنو، تورنتو، مونترال، سن سباستین، پوسان، توکیو، ماردل پلاتا و... هم فیلم خواهد داشت و آیا بازهم فیلم‌های ایرانی و پخش کننده‌های خصوصی این فیلم‌ها به تنهایی و با دست خالی باید به رقابت با فیلم‌های دیگر کشورها بپردازند که از حمایت‌های مختلف دولت‌های خود بهره می‌برند. تا دو هفته دیگر چهار پخش کننده بخش خصوصی سینمای ایران به عرضه و بازاریابی بیش از بیست فیلم مهم امسال سینمای ایران در بازار فیلم کن خواهند پرداخت و آیا مسئولان سینمایی می‌دانند که هر یک این افراد چگونه با هزینه‌ای نزدیک به چهل میلیون تومان باید در این بازار به رقابت با دیگر پخش کننده‌های خارجی پرداخته تا شاید سهمی اندک برای سینمای ایران در بازارهای جهانی کسب کنند؟   آیا هیچ حرکتی برای حمایت از این دو فیلم ایرانی و دست‌اندرکاران آن برای حضور در کن صورت گرفته؟ حمایت‌های وعده داده شده برای فیلم‌های ایرانی در جشنواره برلین که هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفتند، لااقل از همین جشنواره کن جبران مافات کنید!

کد خبر : ۳۶۵۱۵۳