خبرگزاری کار ایران

فرید قدمی:

کتابخانه ملی از فهرست‌نویسی و صدور فیپا برای کتابم امتناع می‌کند

فرید قدمی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران بیشتر از یک ماه است که حاضر نیست برای کتاب «پس از طوفان: در ستایش عشق» عنوان‌نویسی کند و فیپا صادر کند، چراکه از نظر کارشناسان این سازمان؛ کتاب من در هیچ مقوله‌‌ی رایجی نمی‌گنجد.

فرید قدمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ به اشاره به این موضوع گفت: از کتابخانه‌ی ملی پیگیری کردم. ابتدا گفتند که سایت بالا نمی‌آید و مشکل دارد. آخرین حرفشان این بود که ما نتوانستیم فهرست‌نویسی کنیم که کتاب را در فهرست فلسفه قرار دهیم یا نقاشی.

او ادامه داد: وقتی فیپا برای کتابی صادر نشده باشد، وزارت ارشاد هم برای آن مجوز انتشار صادر نمی‌کند. در حالت معمول، فیپای کتاب باید بین 3 تا 10 روز صادر شود، اما به‌رغم گذشت بیشتر از یک ماه؛ فیپای این کتاب صادر نشده. برنامه‌ریزیِ ما این بود که کتاب به بیست‌ و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برسد. من تاکنون سی و چند کتاب در ایران منتشر کرده‌ام که سابقه نداشته برای هیچ‌کدام چنین اتفاقی بیفتد.

این نویسنده و مترجم با اشاره به اینکه بررسی محتوای کتاب وظیفه‌ی این نهاد نیست و صلاحیت انجام چنین کاری را ندارد؛ بیان کرد: این کاری است که در عرض بیست دقیقه انجام می‌شود اما در کتابخانه‌ی ملی هفت روز طول می‌کشد با این وجود کاری که با کتاب من کردند بی‌‌سابقه بوده است. این کتاب بیست روز است که در کابخانه‌ی ملی‌ست و جایی نیست که بتوانم از آن شکایت کنم. ارشاد هم خود به خود کتاب‌هایی که فیپا ندارد را از سایت حذف می‌کند.

قدمی افزود: نمی‌خواستم این مسأله را رسانه‌ای کنم اما وقتی پیگیری‌هایم به جایی نرسید، تصمیم گرفتم آن را رسانه‌ای کنم تا از این طریق شاید به جوابی برسم. هنوز به من جوابی نداده‌اند. این اتفاق خوبی نیست. اگر این کار روال شود که کتابخانه‌ی ملی فیپای هر کتابی را که دوست داشت؛ صادر کند اتفاق خوبی نیست. دست‌کم وزارت ارشاد جایی‌ست که افراد در آن پاسخگو هستند اما کتابخانه‌ی ملی به کسی پاسخ نمی‌دهد.  

این نویسنده ادامه داد: با وجود تماس‌های مکرر نشر نیماژ با مسئولان مربوطه در کتابخانه ملی، جواب قانع‌کننده‌ای داده نشده. گویا از نظر کارشناسان این سازمان این کتاب در هیچ مقوله‌بندی‌ِ رایجی نمی‌گنجد و حق انتشار ندارد! این هم شکلی از سانسور است که من تا به حال با آن مواجه نشده بودم.

قدمی، از احتمال انتشار کتاب «پس از طوفان: در ستایش عشق» برای نمایشگاه کتاب اردیبهشت 95 خبر داد. این کتاب که نوشته‌ فرید قدمی به همراه نقاشی‌های ژیلا منانی است، توسط نشر نیماژ منتشر خواهد شد.

قدمی درباره کتابش گفت: این کتاب درباره‌ی نقاشی، طوفان، سیاست و عشق است؛ و در آن به نقاشی در مقام طوفانی نگاه شده که مرز بین زبان و شیء را درمی‌نوردد.

نویسنده کتاب «سیاست ادبیات» گفت: این کتاب کوچک در گذر از نقاشی‌های ژیلا منانی در سه فصل کوتاه به تأمل درباره فعلِ نقاشی‌کردن می‌پردازد و بیشتر از آن‌که درباره نقاشی‌های منانی یا آثار دیگر باشد، درباره امکانی‌ست که نقاشی‌کردن می‌گشاید.

فرید قدمی نویسنده، مترجم و منتقدی است که ترجمه و تألیف نزدیک به 30 اثر را در کارنامه خود دارد.

ژیلا منانی؛ نقاش معاصر ایرانی است که نقاشی را در ایران و ایتالیا آموخته و هم‌اکنون بیش از ده سال است که مدیریت گالری آپادانا در اصفهان را به عهده دارد.

کد خبر : ۳۶۴۵۳۷