خبرگزاری کار ایران

ایوبی:

گروهی در سینما همیشه معترض هستند

رییس سازمان سینمایی گفت: گروهی همیشه با انتخاب‌های ما مخالف هستند من چه کسی را انتخاب کنم که آن عده چیزی نگویند و مخالفت نکنند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) عصر چهارشنبه (1 اردیبهشت) همزمان با روز اول جشنواره جهانی فیلم فجر بعد از بازدید از کاخ جشنواره در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر یک محفل سینمایی است که می‌تواند همه کسانی که به سینمای ایران نزدیک هستند را دعوت کند که بیایند و در یک جای باشکوه و با احترام دور هم جمع شوند و سینمای نزدیک به فرهنگ ایران را مرور کنیم.

وی  در پاسخ به این پرسش که چرا همه چیز از دیدگاه حجت الله ایوبی خوب و مثبت است، گفت: شما هم سعی کنید مثل من مثبت‌اندیش باشید زیرا در این صورت هم خودتان راضی هستید و هم دیگران از مصاحبت با شما لذت می‌برند. در سال‌های گذشته شما خیلی محترمانه ما را به خوش‌بینی یا در واقع خوش خیالی متهم می‌کردید، اما الان می‌بینید که واقعا آن‌گونه که منفی نگاه می‌کردید نبوده است. سینمای به این خوبی، مردمان به این خوبی داریم و کشوری که این همه فرهیخته و جوان و تحصیل‌کرده دارد. من سرمایه‌های این کشور را می‌شناسم؛ من معلم هستم و همه عمرم در دانشگاه‌ها گذشته است، می‌دانم این کشور چه سرمایه‌هایی دارد، بنابراین خیلی طبیعی است که به آینده خوشبین باشم و معتقدم برای هنر ایران و به ویژه سینمای ایران روزهای خوبی در پیش است.

وی ادامه داد :  آقای سوکوروف یک فیلمساز از کشور روسیه است، اما به من می‌گوید سینمای شما یک سرمایه است، من از شما خواهش می‌کنم هزینه کنید و این سینما را حفظ کنید.

ایوبی در مورد محدودیت در حضور فیلم‌های خارجی به دلیل خطوط قرمز گفت: آقای میرکریمی همه فیلم‌ها را دیده‌اند. باید ببینید که چه فیلم‌هایی آمده و به چه دلیل این فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند، اما نکته اصلی این است که ما جشنواره‌ای هستیم که در درجه اول نگاه‌مان به شرق و آسیا و بیشتر به جهان ایرانی و کشورهای اطرافمان است و تردیدی در این نداریم. این را می‌دانم که فیلم‌ها با کمترین محدودیت از میان آثار رسیده انتخاب شده است.

ایوبی  در مورد جداسازی بخش ملی جشنواره فیلم فجر از بخش بین‌المللی گفت: من با کلمه جدایی خیلی موافق نیستم. حقیقت این است که امسال دومین سالی است که ما می‌خواهیم به صورت جدی جشنواره بین‌المللی را برگزار کنیم. یعنی تا به حال نمی‌خواستیم برگزار کنیم. سال گذشته برگزار شد، خیلی خوب بود. امسال هم در حال برگزاری است و خیلی خیلی بهتر است و من یقین دارم که این جشنواره به مارکتینگ فیلم‌های ایرانی کمک می‌کند.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: همین امروز ملاقات‌های متعددی با مهمانان خارجی داشتم. تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌های متعددی آمده‌اند و فرصتی پیدا کرده‌اند که ایران و فیلم‌های ایرانی را ببینند. دنیا دنیای ارتباط است، اما همه مسائل با ارتباطات مجازی حل نمی‌شود برخی مواقع باید همدیگر را دید. من می‌گویم دنیای مجازی خیلی دنیای مهمی است اما همین میهمانان و سینماگران خارجی وقتی به ایران می‌آیند متحیر می‌شوند. فقط ارتباطات مجازی از راه دو کافی نیست. باید فرصت بدهیم به دنیا که بیایند و عظمت ما را ببینند.

ایوبی در مورد انتخاب میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره و مخالفت برخی افراد با این انتخاب گفت: من چه کسی را انتخاب کنم که آن عده چیزی نگویند و مخالفت نکنند. میرکریمی جزو چهره‌های درخشان سینمای ایران است جزو چهره‌های خوش فکر سینمای ایران است و خیلی از این ایده‌های نو و درخشانی که می‌بینید ایده‌های اوست. من فکر می‌کنم که همه قبول دارند که بهترین انتخاب بوده است.

ایوبی افزود:  میرکریمی تا هر زمانی که راضی باشد که این مسئولیت را قبول کند، من از او خواهش می‌کنم که دبیری جشنواره را بپذیرد. اگر صد سال دیگر هم مدیر سازمان سینمایی باشم، از آقای میرکریمی می‌خواهم که دبیر جشنواره فجر باشد.

وی همچنین در مورد وجود ساختار ثابت یا متغیر در جشنواره فجر گفت: دنیا به سرعت در حال تغییر است، سینمای ایران هم در حال پیشرفت و بزرگ شدن است، یک بخش‌هایی از آن قدرت پیدا می‌کند، جوان‌ها می‌آیند، گروه هنر و تجربه تشکیل می‌شود، بنابراین جشنواره نمی‌تواند چشمش را به روی تغییر‌ها ببندد، یک ساختار ثابت درست کند و سال‌ها در‌‌ همان ساختار دست و پا بزند. هر ساختاری یک پایه ثابتی دارد که همیشه بوده و گاهی شاخ و برگ‌هایی به آن اضافه و از آن کم می‌شود..

وی با اشاره به اینکه  اولویت‌ امسال سازمان سینمایی را با توجه به راه افتادن سند ایران و VOD توجه بیشتر به سینمای خانگی است گفت : : ما در سال‌های قبل هم مرد اقدام و عمل بودیم اما امسال سعی می‌کنیم اقدامات و عمل‌های خوب مضاعفی داشته باشیم. تلاش می‌کنیم پروژه‌هایی که نیمه تمام هستند را به پایان برسانیم، کارهای خوبی که انجام شده را ادامه دهیم و کارهای غیرخوبی که انجام شده را متوقف کنیم.

کد خبر : ۳۶۳۵۹۰