خبرگزاری کار ایران

محمدهادی میرشمسی:

خلاء قانونی در حوزه مالکیت ادبی و هنری دلیل ورود کالاهای تقلبی است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: خلاء قانونی در حوزه مالکیت ادبی و هنری دلیل ورود کالاهای تقلبی به کشور

به گزارش ایلنا، محمدهادی میرشمسی با اعلام این مطلب درباره نبود قانون کپی رایت در ایران، اظهار داشت: قانون حمایت از حقوق مولف از جمله موضوعات بسیاری مهمی است که باید درباره آن تصمیم گیری شود و از دو منظر ملی و بین المللی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه ملی مقررات درباره حقوق مولف باید به روز و متناسب با شرایط فرهنگی و تکنولوژی در کشور تهیه شود.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در حوزه بین الملل نیز پیوستن به کنوانسیون برن از جمله اتفاقات مهم در این زمینه است چرا که این کنوانسیون مهم‌ترین مقررات درباره حقوق مولف در دنیا را دارد.

می‌رشمسی با تاکید بر اینکه متاسفانه کشور ما در هر دو منظر ملی و بین المللی کمترین قوانین را دارد، افزود: در ایران و در حوزه حمایت از صاحبان آثار و پخش کنندگان آثار ادبی و هنری هیچ گونه حمایت و الحاقی وجود ندارد که باید این موضوع اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل مخالفت برخی با پیوستن ایران به کنوانسیون برن چیست گفت: مهم‌ترین دلیل مخالفت آن‌ها، محدودیت‌هایی است که برای ایران بوجود می‌آید و باعث بالا رفتن هزینه‌های آثار می‌شود، درحالی که ممکن است این اتفاق فقط در حوزه کتاب بیفتد.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: فرهنگ و هنر شئون مختلفی از جمله موسیقی، فیلم، صنایع دستی و... دارد که در تمام این حوزه‌ها بدون شک پیوستن به کنوانسیون برن به نفع هنرمندان این بخش‌ها خواهد بود.

می‌رشمسی ادامه داد: متاسفانه امروز صنایع دستی ما به دلیل نبود قانون بین المللی به راحتی در خارج از ایران کپی و استفاده می‌شود و به دلیل نبود قانون بین المللی هیچ مرجعی برای شکایت نداریم.

وی درباره تاثیر وجود قانون حمایت از حقوق مولف در تولید آثار با کیفیت نیز توضیح داد: بدون شک وقتی از هنرمندان به درستی حمایت شود آن‌ها نیز با دلگرمی بیشتر در تولید اثار با کیفیت تلاش می‌کنند.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: خلا قانونی در حقوق مولف باعث می‌شود کالاهای تقلبی وارد کشور شود و با توجه به پایین بودن قیمت این گونه آثار غیر اصلی با اقبال بیشتری هم روبرو شوند.

میرشمسی اظهار داشت: هنرمندان وقتی ببینند کالاهای آن‌ها در بازار جریان دارد و سودآوری برای هنرمندان دارد قطعاً با ذوق و سلیقه بیشتری کار می‌کنند و این هم برای هنرمندان و هم برای مردم مفید است. اما به همین میزان اگر آثار تقلبی ایجاد شود برای هنرمندان و مصرف کنندگان کالای فرهنگی خطر و ضرر دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: لایحه‌ای که توسط دولت به مجلس درباره حقوق مولف ارسال شده مورد تایید قرار گیرد تا حداقل در زمینه مقررات ملی و حقوق مواف و مرتبط مشکلی نداشته باشیم.

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ٨: ٣٠ در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۶۳۴۹۶