خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر موسیقی:

همهٔ نهاد‌های فرهنگی از میراث «موسیقی نواحی» پشتیبانی کنند

فرزاد طالبی معتقد است: موسیقی نواحی همچون میراثی گران‌ب‌ها باید مورد حمایت و پشتیبانی همهٔ نهاد‌های فرهنگی باشد.

به گزارش ایلنا؛ مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت: موسیقی نواحی، با همهٔ گستردگی و تنوع‌اش، مهجور و نیازمند توجه جدی است. موسیقی نواحی به وسعت ایران پهناورمان، گسترده و به میزان تنوع گویش‌ها و فرهنگ‌ها، گوناگون است. از این رو توجه به این میراث گران‌بهای فرهنگی کشورمان نیازمند همت همهٔ نهادهای فرهنگی است.

وی با بیان اینکه موسیقی نواحی، ظرفیت بسیاری برای معرفی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی دارد افزود: موسیقی بومی و نواحی ما، به طور حتم می‌تواند سفیر فرهنگی خوب و معتبری برای حضور در رویدادهای فرهنگی و هنری برون مرزی باشد. کافی است ظرفیت‌های این موسیقی به خوبی و درستی معرفی و ارائه شود که البته این حرکت نیز نیازمند توجه دستگاه‌های مختلف و رایزنی ‌های فرهنگی است.

این مدیر فرهنگی همچنین خواستار توجه بیشتر دانشگاه‌های هنر و فضاهای آکادمیک به این گونهٔ موسیقایی شد و اظهار داشت: فضاهای آموزشی و آکادمیک بهتر می‌توانند جوانان و دانشجویان ما را متوجه اهمیت موسیقی و ملودی‌های بومی کنند. اگر هنرمندان جوان ما به غنای موسیقی نواحی پی ببرند حتما در جهت رشد و توسعهٔ موسیقی نواحی، گام‌های بلند‌تر و مثمرثمرتری برداشته خواهد داشت. از سوی دیگر تلویزیون نیز به عنوان فراگیر‌ترین رسانهٔ ملی باید در بهره‌گیری و ارائهٔ جذاب موسیقی و ملودی‌های بومی به جوانان ما بخصوص در جوامع شهری بیشتری داشته باشد.

وی همچنین اضافه کرد: برای نگه‌داری و رشد و توسعه موسیقی نواحی باید آن را از حالت موزه‌ای و جشنواره‌ای خارج و به بطن روزمرهٔ جامعه آورد. هر جامعه‌ای نیازمند خوراک موسیقایی با انواع و اقسام آن است و اگر بتوان این خوراک روزمره را به درستی با ملودی‌های بومی تغذیه کرد، دیگر نگرانی‌ای برای مهجوریت آن وجود نخواهد داشت.

فرزاد طالبی با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره سراسری موسیقی نواحی گفت: همهٔ تلاش ما در راستای برگزاری جشنواره‌ای در شأن مقام موسیقی نواحی کشور عزیزمان است و در این باره نیز همهٔ توصیه‌های لازم به دبیرخانهٔ این رویداد شده است. از سوی دیگر معتقدم هر آنچه برای موسیقی نواحی انجام می‌دهیم همهٔ آن چیزی است که در توانمندی ماست و بی‌دریغ انجام می‌شود ولی با ایده‌آل‌های ما فاصله دارد. برای رسیدن به ایده‌آل‌ها نیز نیاز است تا گام‌های موثر، مستمر برداشته شود و پشتیبانی همه جانبه بعمل آید تا به لطف خدا بهترین‌ها محقق شود. جشنوارهٔ نواحی علاوه بر انجام کارکردهای خود، بهانه‌ای است تا در بازه‌ای از زمان، توجه همهٔ رسانه‌ها معطوف به این میراث نامحسوس کشورمان شود. امیدوارم این توجه رسانه‌ای با پایان جشنواره‌ها رو به خاموشی نرود.

نهمین جشنواره سراسری موسیقی نواحی با دبیری ایرج نعیمایی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در کرمان برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۶۳۰۱۹